2 svar
156 visningar
bbystrom behöver inte mer hjälp
bbystrom 34
Postad: 28 sep 2023 01:18 Redigerad: 28 sep 2023 01:27

Centripetalkraft

För att underlätta kurvtagningen brukar man dosera vägen i skarpa kurvor. Det innebär att vägbanan får luta i en viss vinkel in i mot kurvans centrum. Bilen får därmed hjälp med den nödvändiga centripetalkraften. Vilken vinkel a ska en kurva med krökningsradien 400 m doseras för att en bil ska klara kurvan även om den håller maximalt tillåten hastighet 90 km/h och vägbanan är så isig att friktionen är obefintlig?

Jag försöker förstå mig på vad själva centripetalkraften utgörs av i detta scenario, men är inte helt säker. 

Föreställer mig att det kanske är normalkraften i x-led eftersom att den pekar inåt?

 

Edit: Bidrar Fg också till Fc eftersom att det blir svårare för bilen att åka "upp" för den lutande kurvan?

Macilaci 2119
Postad: 28 sep 2023 13:35

Du är på rätt spår: x-komposanten av normalkraften utgör centripetalkraften.

Fg bestämmer normalkraften eftersom normalkraftens y-komposant måste vara lika med Fg.

bbystrom 34
Postad: 28 sep 2023 14:35
Macilaci skrev:

Du är på rätt spår: x-komposanten av normalkraften utgör centripetalkraften.

Fg bestämmer normalkraften eftersom normalkraftens y-komposant måste vara lika med Fg.

Tack, jag löste det.

Svara
Close