Centripetalkraft
För att underlätta kurvtagningen brukar man dosera vägen i skarpa kurvor. Det innebär att vägbanan får luta i en viss vinkel in i mot kurvans centrum. Bilen får därmed hjälp med den nödvändiga centripetalkraften. Vilken vinkel a ska en kurva med krökningsradien 400 m doseras för att en bil ska klara kurvan även om den håller maximalt tillåten hastighet 90 km/h och vägbanan är så isig att friktionen är obefintlig?
Jag försöker förstå mig på vad själva centripetalkraften utgörs av i detta scenario, men är inte helt säker.
Föreställer mig att det kanske är normalkraften i x-led eftersom att den pekar inåt?
Edit: Bidrar Fg också till Fc eftersom att det blir svårare för bilen att åka "upp" för den lutande kurvan?
Du är på rätt spår: x-komposanten av normalkraften utgör centripetalkraften.
Fg bestämmer normalkraften eftersom normalkraftens y-komposant måste vara lika med Fg.
Macilaci skrev:Du är på rätt spår: x-komposanten av normalkraften utgör centripetalkraften.
Fg bestämmer normalkraften eftersom normalkraftens y-komposant måste vara lika med Fg.
Tack, jag löste det.