Café Lärkan Marknadsplan
Hej,
Jag har lite svårt att förstå om jag har tänkt rätt i denna uppgift.
Uppdrag:
I denna uppgift ska du skriva ner hur ditt företag ska arbeta med marknadsföringen. Denna sammanställning kan vi kalla för vår marknadsplan.
För detta ändamål ska du utgå ifrån följande avsnitt i läroboken:
1 Marknadssegmentering
2 Marknadsmixen (och hur du kan använda exempelvis plats och produkt som konkurrensmedel)
3 Nöjda kunder - nyckeln till framgång
4 Varumärket
5 Etik och hållbarhet
6 Kommunikationskanaler (skriv om hur du ska arbeta med digitala och traditionella medier)
Vad jag har kommit fram till:
Marknaden
Café Lärkan är belägen mitt i staden på Hallongatan och detta innebär att vi kommer ha många som passera oss antingen på väg till sitt arbete, lämna på skolan eller på promenad.
Vi har uppmärksammat att det saknas ett café med en inbjudande miljö och en familjär känsla. Den saknaden kommer vi att fylla i vår stad men även i resten av Sverige på tid.
Varför ska kunderna välja oss?
Café Lärkan kommer dra stor nytta av sin placering i staden och har stor chans att få många stamkunder. Vi kommer även vara de första cafét i staden som enbart använder ekologiska och fair trade märkta produkter. Café Lärkan strävar efter att produkter av högsta kvalitét, vi vill ha stadens bästa koppkaffe!
Café Lärkan kommer att erbjuda klippkort för att locka stamgäster och även ha pensionärs dagar där de får rabatt och självklart kommer vi ha studentdagar där vi erbjuder gratis wifi och rabatt på espresso. Vi är även en kontantfri verksamhet och erbjuder olika betalsätt så som kortbetalning och swisch.
Med den kommande lanseringskampanjen kommer vi att få visa vilka vi är, hur engagerad och passionerade vår personal är.
Nöjda kunder - nyckeln till framgång
Vi är ute efter är att pendlarna ska kunna springa in lite snabbt och köpa sin morgon kaffe och kanske en fralla men även att grannarna i området ska välja oss som sitt stammis hak när det kommer till att ta en fika.
Café Lärkan tror på att vara lyhörda gentemot våra kunder är nyckel till att bli framgångsrika.
Självklart hjälper det att kunna erbjuda de bästa råvarorna också.
Varumärket
Glad som en lärka är vad vi strävar efter att göra våra kunder. Och även vara själva.
Etik och hållbarhet
Vi på Café Lärkan brinner för miljön och bra arbetsvillkor.
För oss är det viktigt att ha en bra relation med våra leverantörer så vi kan säkerställa att allt går rätt till från de som plockar bönorna till chaufförerna som levererar våra bullar till oss har det bra och får rätt lön och arbetsvillkor.
Kommunikationskanaler
Vi har fått en fin relation med lokaltidningen och de vill gärna följa upp med ett reportage efter lanseringskampanjen.
Vi kommer även att införa olika tävlingar och omröstningar på Instagram och Facebook, på detta sätt är det lätt för oss att se vad våra kunder tycker om oss.
Har jag förstått uppdraget rätt?
Du har grönmarkerat tråden vilket indikerar att du inte längre behöver hjälp. Stämmer detta eller var det ett misstag? :)