Budgetering
Snälla hjälp mig behöver hjälp med att lösa likviditetsbudget
Sammanställ en likviditetsbudget utifrån informationen nedan. Viktigt att du använder dig av relevanta begrepp och metod för en likviditetsbudget.
Ett nystartat företag har bett dig om hjälp att upprätta en likviditetsbudget för dem. Du ska göra det för en månad. De har gett dig följande information.
Kunder betalar kontant 100 000 kronor.
Löneutbetalning på 35 000 kronor
Betalning av inköpta varor 30 000 kronor
Betalning av ränta 300 kronor
Betalning av amortering 1 000 kronor
I början av månaden har företaget 100 000 kronor.
Hej Kleopatra,
Med likvida medel menar man pengar som finns lätt tillgängliga i företaget. Det vill säga tillgångar så som kassa och bank.
En likviditetsbudget är en uppställning där man kan se om pengarna som företaget har räcker till att betala de utgifter som de har.
Tänk så här.
Vilka likvida medel har de i början av månaden? Hur mycket likvida medel får de inbetalt under månaden? Hur mycket likvida medel skall de betala ut under månaden?
Hoppas detta hjälper
Maria V
Hej Maria
Jag förstår inte hur jag ska lösa uppgiften
Hej Kleopatra,
Tänk dig en uppställning så här:
Pengar som företaget har i början av månaden: XXXX kr
+ Pengar företaget får inbetalt denna månad: XXXX kr
- Pengar företaget skall betala denna månad: XXXX kr
= Pengar som företaget har i slutet av månaden
Hälsn
Maria V