Bryta ut faktor?
Söndagkväll och vi försöker förstå ett tal till innan läggdags…..
Talet är 6a^3+2ab-4a^2b^3
Och man ska bryta ut största möjliga faktor. Försöker googla vad det betyder men hajjar inte. Förstår faktiskt inte ens vad dessa a och b betyder. Är det 6a^3 som man ska byta ut till något? Det låter ju störst 😂
Att bryta ut största möjliga faktor innebär att du ska skriva uttrycket som en produkt mellan två uttryck och där det inte går att bryta ut fler faktorer ur det ena uttrycket.
Exempel:
Uttrycket 6x + 12 kan skrivas som 2•(3x+6), men då kan du fortfarande bryta ut faktorn 3 ur parenteserna.
Om vi istället skriver det som 6(x+2) så kan vi inte längre bryta ut någon faktor ur parenteserna och vi har då brutit ut största möjliga faktorn, nämligen 6
=========
För just din uppgift är ett bra tips att först skriva om "upphöjt till" som upprepade multiplikationer.
Uttrycket blir då 2•3•a•a•a + 2•a•b - 2•2•a•a•b•b•b
Då blir det kanske enklare att se vilka faktorer som är gemensamma i de tre termerna.
Yngve skrev:Att bryta ut största möjliga faktor innebär att du ska skriva uttrycket som en produkt mellan två uttryck och där det inte går att bryta ut fler faktorer ur det ena uttrycket.
Exempel:
Uttrycket 6x + 12 kan skrivas som 2•(3x+6), men då kan du fortfarande bryta ut faktorn 3 ur parenteserna.
Om vi istället skriver det som 6(x+2) så kan vi inte längre bryta ut någon faktor ur parenteserna och vi har då brutit ut största möjliga faktorn, nämligen 6
=========
För just din uppgift är ett bra tips att först skriva om "upphöjt till" som upprepade multiplikationer.
Uttrycket blir då 2•3•a•a•a + 2•a•b - 2•2•a•a•b•b•b
Då blir det kanske enklare att se vilka faktorer som är gemensamma i de tre termerna.
Nej inte en aning! Känner mig typ super knäpp som försöker lära mig detta å inget går in.Efter sommaren ska ungen ta hem matteboken från skolan. Jag jobbar med travhästar och har inte använt min hjärna på många år😂 bryta ut är alltså inte som att byta ut.
Yngve skrev:Att bryta ut största möjliga faktor innebär att du ska skriva uttrycket som en produkt mellan två uttryck och där det inte går att bryta ut fler faktorer ur det ena uttrycket.
Exempel:
Uttrycket 6x + 12 kan skrivas som 2•(3x+6), men då kan du fortfarande bryta ut faktorn 3 ur parenteserna.
Om vi istället skriver det som 6(x+2) så kan vi inte längre bryta ut någon faktor ur parenteserna och vi har då brutit ut största möjliga faktorn, nämligen 6
=========
För just din uppgift är ett bra tips att först skriva om "upphöjt till" som upprepade multiplikationer.
Uttrycket blir då 2•3•a•a•a + 2•a•b - 2•2•a•a•b•b•b
Då blir det kanske enklare att se vilka faktorer som är gemensamma i de tre termerna.
Menar du att 2 är gemensamt?
FreakyOlga skrev:
Nej inte en aning! Känner mig typ super knäpp som försöker lära mig detta å inget går in.Efter sommaren ska ungen ta hem matteboken från skolan. Jag jobbar med travhästar och har inte använt min hjärna på många år😂
Ta det lugnt bara. Det är många olika begrepp och metoder inom matematiken och många av dem försvinner ut ur huvudet av sig själva med tiden om vi inte håller kvar dem genom kontinuerlig användning.
bryta ut är alltså inte som att byta ut.
Nej, det är inte samma sak.
FreakyOlga skrev:
Menar du att 2 är gemensamt?
Ja, 2 är en gemensam faktor, men det finns en till, nämligen a.
Yngve skrev:FreakyOlga skrev:Nej inte en aning! Känner mig typ super knäpp som försöker lära mig detta å inget går in.Efter sommaren ska ungen ta hem matteboken från skolan. Jag jobbar med travhästar och har inte använt min hjärna på många år😂
Ta det lugnt bara. Det är många olika begrepp och metoder inom matematiken och många av dem försvinner ut ur huvudet av sig själva med tiden om vi inte håller kvar dem genom kontinuerlig användning.
bryta ut är alltså inte som att byta ut.
Nej, det är inte samma sak.
Jag funderar mest på hur man skriver en lösning dvs hur man får ner det på papper🥳
Om man skriver typ 2a upphöjt till något som svar 😂
Yngve skrev:FreakyOlga skrev:Nej inte en aning! Känner mig typ super knäpp som försöker lära mig detta å inget går in.Efter sommaren ska ungen ta hem matteboken från skolan. Jag jobbar med travhästar och har inte använt min hjärna på många år😂
Ta det lugnt bara. Det är många olika begrepp och metoder inom matematiken och många av dem försvinner ut ur huvudet av sig själva med tiden om vi inte håller kvar dem genom kontinuerlig användning.
bryta ut är alltså inte som att byta ut.
Nej, det är inte samma sak.
Men det där att begrepp försvinner så kan inte jag minnas att jag läst något av detta på gymnasiet. Eller så sov jag då.
FreakyOlga skrev:
Men det där att begrepp försvinner så kan inte jag minnas att jag läst något av detta på gymnasiet. Eller så sov jag då.
Hehe, ja så kanske det var.
Du kan läsa om detta på Matteboken.se, som förklarar begrepp och metoder på ett kortfattat sätt.
Börja att läsa det här avsnittet, en bit ner finns ett stycke som heter "Faktorisering med den distributiva lagen". Där förklaras vad det innebär med att bryta ut faktorer ur uttryck.
FreakyOlga skrev:Om man skriver typ 2a upphöjt till något som svar 😂
2a är rätt, men inte upphöjt till något.
Pröva med bara 2a.
Yngve skrev:FreakyOlga skrev:Om man skriver typ 2a upphöjt till något som svar 😂
2a är rätt, men inte upphöjt till något.
Pröva med bara 2a.
Guud vad jag tänker! Tror det luktar bränt här snart! 2a och sen något inom parantes tror jag nu.
Är så trött nu! Tack för hjälpen! Kämpar vidare imorrn! Hade varit döö NICE å vara lika smart som dig 🥳🥳
FreakyOlga skrev:
Guud vad jag tänker! Tror det luktar bränt här snart! 2a och sen något inom parantes tror jag nu.
Det är rätt.
Men läs först avsnittet jag länkade till tidigare och gör sedan följande lite enklare uppgifter för att öva:
- Multiplicera in faktorn 3 i parentesen; 3(x+2)
- Multiplicera in faktorn 4 i parentesen: 4(4+a+b)
- Multiplicera in faktorn x i parentesen: x(x-7)
- Multiplicera in faktorn x2 i parentesen: x2(x+8)
- Multiplicera in faktorn 2x i parentesen: 2x(x2+a+5)
- Bryt ut faktorn 2 från följande uttryck: 4+2x
- Bryt ut faktorn x från följande uttryck: x2-5x
- Bryt ut faktorn 2a från följande uttryck: 2a2+8a
- Bryt ut så stor faktor som möjligt från följande uttryck: 16a2+12a
Klicka här för facit
1. 3x+6
2. 16+4a+4b
3. x2-7x
4. x3+8x2
5. 2x3+2xa+10x
6. 2(2+x)
7. x(x-5)
8. 2a(a+4)
9. 4a(4a+3)
Här kan man läsa: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/algebra/distributiva-lagen#!/
Det står mer på en annan sida, men den står under Matte 2.
Yngve skrev:FreakyOlga skrev:Guud vad jag tänker! Tror det luktar bränt här snart! 2a och sen något inom parantes tror jag nu.
Det är rätt.
Men läs först avsnittet jag länkade till tidigare och gör sedan följande lite enklare uppgifter för att öva:
- Multiplicera in faktorn 3 i parentesen; 3(x+2)
- Multiplicera in faktorn 4 i parentesen: 4(4+a+b)
- Multiplicera in faktorn x i parentesen: x(x-7)
- Multiplicera in faktorn x2 i parentesen: x2(x+8)
- Multiplicera in faktorn 2x i parentesen: 2x(x2+a+5)
- Bryt ut faktorn 2 från följande uttryck: 4+2x
- Bryt ut faktorn x från följande uttryck: x2-5x
- Bryt ut faktorn 2a från följande uttryck: 2a2+8a
- Bryt ut så stor faktor som möjligt från följande uttryck: 16a2+12a
Klicka här för facit
1. 3x+6
2. 16+4a+4b
3. x2-7x
4. x3+8x2
5. 2x3+2xa+10x
6. 2(2+x)
7. x(x-5)
8. 2a(a+4)
9. 4a(4a+3)
Hej!
Tack för hjälpen åter igen! Har vilat hjärnan idag men efter jobbet idag ska jag hårdköra på dessa uppgifter du skickade 😍😍😍😍