10 svar
667 visningar
Disseplin behöver inte mer hjälp
Disseplin 48
Postad: 12 mar 2021 18:13 Redigerad: 12 mar 2021 19:17

Bromssträckor/Bromskraft-friktion omvandling

En bil med massan 1000 kg kör med starthastigheten v1=25 m/s och bromsar in till v2= 8.3333 m/s

på t= 3s. Vad blir bromskraften(Fb)?

utifrån formen :  mv1-(Fb*t) = mv2 -> 25000-3Fb = 8333.333 -> Fb = (25000/8333.333)/= 5555.55 N

hoppas jag gjort rätt ovan)

Bromssträckan (Sb) kan räknas ut genom att : Initial-rörelseenergi(Ek) = bromskraften * bromssträckan     -> mv^2/2 = Fb*Sb -> Sb = (mv^2/2*Fb) -> (1000*25^2) / (2*5555.55) = 112.5 m

 

Vilket måste vara fel (?) då utgångshastigheten : 25 *3 = 75m dvs med bibehållen hastighet utan inbromsning hinner bilen maximalt 75m ?)

Fråga1) Vad är det man räknar ut genom deltahastigheten*t => (25-8.33333)*3 = 50m ?

en fråga som dök upp, då den uträkningen väl innebär att bilen rör sig 50m under 3 sekunder ?

utan att någon bromskraft är inblandad,

men ,man har ju redan hastighetsskillnaden under 3 s enligt exemplet ovan ??))

Fråga2) Kan man omvandla en bromskraft till en friktionskraft genom att ;

(mv^2/2 = u(k)*mg*s -> Fb = u(k)*mg ?,, där kan man ju välja om man vill att det ska vara den statiska eller kinetiska u man räknar fram ?

Tex om man vill veta hur mycket en bromskraft blir i friktion, för att tex kunna se hur mycket dragkraft som måste tillsättas för att släpa ett föremål med motsvarande friktion ?

Lite undringar bara

Allt Gott 

JohanF 5412 – Moderator
Postad: 12 mar 2021 19:16

Vid uträkningen av bromssträckan måste du räkna med Ek(efter) också.

Fråga1 - Du räknar ut skillnaden i sträcka du skulle hinna åka om du åkt hela tiden i 25m/s jämfört med om du hade åkt 8.3m/s hela tiden.

Fråga2 - Att bromsa bilen kan vara detsamma som att lägga på en friktionskraft. Bromskraften (om man bromsar via hjulen) kan aldrig överstiga den maximala friktionskraft som ges av friktionskoefficienten mellan hjulen och marken. Så länge hjulen rullar så är det statiska friktionskofficienten som gäller. Om hjulen låser sig så blir det den dynamiska (dvs hjulen glider mot underlaget) oc då är friktionskraften maximalt utvecklad.

Disseplin 48
Postad: 12 mar 2021 19:22

Tack för svar Johan !!

Fråga1 - Du räknar ut skillnaden i sträcka du skulle hinna åka om du åkt hela tiden i 25m/s jämfört med om du hade åkt 8.3m/s hela tiden.- ? lite lost här är jag rädd ) vad beskriver själva uträkningen menar du, enkelt ?)

Så stämmer min Fråga 2 menar du i princip ?

Intressant att snurrande hjul innebär u(s) ,, fast iofs så ger ju låsta hjul en glidande friktion = u(k)

så därigenom kanske man kan "greppa" det )

Disseplin 48
Postad: 12 mar 2021 19:28

Vid uträkningen av bromssträckan måste du räkna med Ek(efter) också.

m(v1-v2)^2 / 2*Fb ... ?

JohanF 5412 – Moderator
Postad: 12 mar 2021 19:43 Redigerad: 12 mar 2021 19:44

Ja, det är så du ska "greppa" (hehe) skillnaden mellan u(k) och u(s). Notera att före hjulen låst sig så bromsar man naturligtvis mindre än den maximala friktionskraft som ges av friktionskoefficienten. 

Och den statiska friktionskoefficienten är högre, vilket abs-bromsar försöker utnyttja.

 

Angående fråga 1. Jo förklaringen blir konstig. Iom att uträkningen inte just betyder något annat än en skillnad i tänkt sträcka bilen hinner åka vid första respektive andra hastigheten, under tre sekunder.

Däremot, om du hade frågat vad deltahastigheten / tiden hade blivit, så är det medelaccelerationen. (som du räknade ut i a-uppgiften, men då också  multiplicerade med massan m för att få reda på medelkraften Fb.

JohanF 5412 – Moderator
Postad: 12 mar 2021 19:48
Disseplin skrev:

Vid uträkningen av bromssträckan måste du räkna med Ek(efter) också.

m(v1-v2)^2 / 2*Fb ... ?

Det där måste du passa dig för! Ser du skillnaden på det du skrev och Ek(före)-Ek(efter)=Fb*Sb ?

Disseplin 48
Postad: 12 mar 2021 21:29 Redigerad: 12 mar 2021 21:43

Tack igen Johan !!

Intressant det där med ABS-bromsar, men jag tänker mej lite att bromsbelaget ändå "glider" mot den roterande hjulaxeln eller mot bromsskivorna beroende på bromskonstruktion ?

och alltså en glidfriktion - dvs med koefficienten u(k) då ? utveckla gärna det .....

Skulle det gå att gå att använda "deltahastighets-formeln" för s = (dv)*t  för att räkna ut bromskraften , det känns lite som om den är gångbar iaf )) ?

Oj ,helt rätt jag förhastade mej nog där du menar, antar jag att : (mv^2/Fb) = (mv^2/Fb) ?,, svarar jag lite på måfå, ska undersöka om jag hittar nån bra beskrivning ang rörelsemoment /bromskrafter..

Annars har jag sett formeln : Ek (före) = bromskraften * bromssträckan ?) nånstans, men antar att man går via

mv1^2/2 - Fb*Sb = mv2^2/2 

OT,, skulle du( Johan ) ha möjlighet att vid tillfälle kika på en fråga om maxlutningar för vägbanor på tråden En Bergbana i Lissabon i forumet matte åk9 ? vore toppen isf))

Allt Gott !!

JohanF 5412 – Moderator
Postad: 12 mar 2021 22:31

Det är viktigt att du förstår energiekvationen. Skillnaden i kinetisk energi före och efter används till att utföra bromsarbete.

Angående bromsbelägget så har du rätt, det glider när hjulet mot marken inte glider, och tvärtom. Men det är bara friktion mellan hjul och mark som kan relateras till umg.

Disseplin 48
Postad: 13 mar 2021 13:04 Redigerad: 13 mar 2021 13:26

Stort tack för hjälpen Johan !!

så med hjälp av Ek1-Ek2 = Bromskraften*bromssträckan - kan man räkna ut bromskrafter och bromssträckor )

Bara för nyfikenheten : Ek1+Ek2 = ? * Sträckan ->  ? är inte (a), antar jag, utan en kraft som åstadkommer accelerationen ? Just det enligt Fm=a ?) - -> Ek1+Ek2 = (a/m) * Sträckan..?)

Tack igen )

JohanF 5412 – Moderator
Postad: 13 mar 2021 16:27

Energier är ofta bra att räkna med om man har kännedom om starttillstånd och sluttillstånd i ett system, och differenser i energinivåer har utfört arbete (eller tillfört energi utifrån).

Att addera energier från start och slut går inte att utnyttja på samma sätt.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 13 mar 2021 19:07
Disseplin skrev:

Tack igen Johan !!

...

OT,, skulle du( Johan ) ha möjlighet att vid tillfälle kika på en fråga om maxlutningar för vägbanor på tråden En Bergbana i Lissabon i forumet matte åk9 ? vore toppen isf))

Allt Gott !!

Disseplin, det står i Pluggakutens regler att det inte är tillåtet att tjata på någon att han (i det här fallet) skall svara i en annan av dina trådar. Regel 1.9: /moderator

Det är inte tillåtet att posta ett inlägg i en tråd eller skicka PM med uppmaning till andra användare att svara i en viss tråd. Pluggakuten har många hjälpsamma användare, men de väljer själva vilka trådar de vill delta i och gör det i den takt de själva behagar.

Svara
Close