Bromsa en likströmsmotor elektriskt
Hej!
Jag kommer inte fram till något på den här uppgiften och skulle gärna vilja ha lite hjälp. Mina tankar är att en likströmsmaskin kan fungera både som en motor och generator, så kanske att den istället kan ta upp strömmen och på så vis bromsa det mekaniska arbetet. I texten står det likströmsmotor och inte likströmsmaskin, så jag vet inte om detta är görbart.
På hur den andra frågan är ställd antar jag att strömmen kommer gå i negativ riktning, alltså tillbaka till strömkällan. Hur detta ska göras vet jag inte. Kanske vända på strömriktningen?
Är jag något på spåret? Hur ska klämspänningen förhålla sig till den inducerade spänningen?.
Hej!
Jag tycker attdu definitivt är något på spåret. Kolla avsnittet "dynamic braking" i den här videon.
Tack! Jag har kollat på videon och förstår bättre hur det går till, men oscilloskopet visar motorns ström och matningsspänningen/klämspänningen. Hur ska jag tänka för att förstå hur klämspänningen förhåller sig till den inducerade spänningen? Om jag förstår det rätt säger han i videon att att strömmen är mycket högre för att bromsa motorn helt än för att hålla den igång (strömmen blir negativ men stor) men att det inte påverkar spänningen, stämmer det?
Jag har ingen större erfarenhet från DC-motorer, och ännu mindre erfarenhet från att bromsa den sådär. Om vi börjar med videon, så tror jag inte att det är speciellt nyttigt att kortsluta motorn sådär i längden (som att köra in i en tegelvägg som han säger...).
På det sättet han gör det så kopplar han först bort matningsspänningen före han kortsluter motorn, och då påverkas ju såklart inte matningsspänningen av kortslutningen. Hade han inte kopplat bort matningsspänningen så hade hela matningsspänningen kortslutits. Så i videons fall så är den inducerade spänningen den spänning som hamnar över kortslutningen. (hade kortslutningen varit ideal så skulle strömmen blivit oändligt stor, nu blev den något ändligt, tack vare resistans i ledare och switch som han använder).
Jag tror din uppgift handlar om lite mer "kontrollerad" bromsning. Jag skulle kunna tänka mig (men nu gissar jag), att istället för att kortsluta motorn så kan man koppla in en resistor som man låter bränna bromseffekten i. Fortfarande måste man koppla bort matningsspänningen under inbromsning när man kopplar in resistorn, men den inducerade spänningen hamnar över resistorn, och borde ha samma polaritet som matningsspänningen.
Hänger du med?
Ett exempel på när detta används är vindrutetorkarmotorn i en bil. I alla fall lite äldre bilar.
När man stänger av torkarna så går de tillbaka till viloläget och där stoppas motorn genom att kortsluta den. Man vill inte rotationen ska göra så att torkarna går upp lite på rutan.
Blir inte polariteten den omvända mot matningen? Oscilloskopsbilden tyder väl på det?
Jag tänker mig motorn som en rejäl induktans som bryter strömmen till.
Tack för all hjälp!