Bråk - problemlösning
jag förstår verkligen inte hur jag ska gör eller ens börja!! Hjälp?!
Vilken uppgift behöver du hjälp med?
Dracaena skrev:Vilken uppgift behöver du hjälp med?
1540
För det första så är uppgiften oklar eftersom matematiker ofta har svårt med svenska språket. Det framgår inte tydligt ifall "resten" anses vara de som inte är inrullade i papper eller de som är inrullade i papper. Jag utgår ifrån att "resten" är de som är inrullade med tanke på att man i andra delen av uppgiften refererar till "övriga" ... totalt förvirrande uppgift.
Du håller på att räkna med delmängder av delmängder och då använder du multiplikation av bråk eftersom ett bråk beskriver delmängder.
Hela påsen med godis är en mängd. Andelen godis med papper är en delmängd som beskrivs i bråkform 1/4. "Resten" är ju då 1/4. Enligt texten så är 2/3 av "resten" chokladgodis. Det skriver man som ...
är alltså antalet chokladgodisar.
Övriga bitar är alltså 3/4 där hälften (1/2) är lakrits och hallon. Det skriver man som ...
är alltså antalet lakritsbitar.
Euclid, "resten" är de som inte har beskrivits i stycket innan, d v s "resten" är de som inte är inslagna i papper. Därmed blir hela din uträkning irrelevant.
Hallonet, rita upp en rektangel som föreställer en chokladkartong. Dela den i fyra lika stora delar. Godisarna i en av fjärdedelarna är inslagna i papper. Godiset i de tre andra delarna är inte inslagna i papper.
"Av resten är 2 tredjedelar choklad.". Det betyder att två av de ursprungliga fjärdedelarna är choklad. Det är alltså en fjärdedel kvar.
"Av de övriga bitarna är hälften geléhallon och resten lakrits. Hur stor del av alla bitarna är lakrits?" Fixar du sista delen själv?
Smaragdalena skrev:Euclid, "resten" är de som inte har beskrivits i stycket innan, d v s "resten" är de som inte är inslagna i papper. Därmed blir hela din uträkning irrelevant.
Hallonet, rita upp en rektangel som föreställer en chokladkartong. Dela den i fyra lika stora delar. Godisarna i en av fjärdedelarna är inslagna i papper. Godiset i de tre andra delarna är inte inslagna i papper.
"Av resten är 2 tredjedelar choklad.". Det betyder att två av de ursprungliga fjärdedelarna är choklad. Det är alltså en fjärdedel kvar.
"Av de övriga bitarna är hälften geléhallon och resten lakrits. Hur stor del av alla bitarna är lakrits?" Fixar du sista delen själv?
Jag tvivlar på att du har rätt. Hallonet, kolla facit om det inte ska vara 3/8 ...
Som sagt, oklarheter i uppgifterna är rätt vanligt när man har med lärare i matematik att göra.
Euclid skrev:Smaragdalena skrev:Euclid, "resten" är de som inte har beskrivits i stycket innan, d v s "resten" är de som inte är inslagna i papper. Därmed blir hela din uträkning irrelevant.
Hallonet, rita upp en rektangel som föreställer en chokladkartong. Dela den i fyra lika stora delar. Godisarna i en av fjärdedelarna är inslagna i papper. Godiset i de tre andra delarna är inte inslagna i papper.
"Av resten är 2 tredjedelar choklad.". Det betyder att två av de ursprungliga fjärdedelarna är choklad. Det är alltså en fjärdedel kvar.
"Av de övriga bitarna är hälften geléhallon och resten lakrits. Hur stor del av alla bitarna är lakrits?" Fixar du sista delen själv?
Jag tvivlar på att du har rätt. Hallonet, kolla facit om det inte ska vara 3/8 ...
Som sagt, oklarheter i uppgifterna är rätt vanligt när man har med lärare i matematik att göra.
Jag löste den och smaragdalena har rätt! Svaret är 1/8
Som sagt, oklarheter i uppgifterna är rätt vanligt när man har med lärare i matematik att göra.
Vad är det som är oklart? Läsförståele är viktigast av allti i matematik, t o m viktigare än att rita (och du har nog sett att jag nästan alltid säger åt folk att rita...).
Smaragdalena skrev:Som sagt, oklarheter i uppgifterna är rätt vanligt när man har med lärare i matematik att göra.
Vad är det som är oklart? Läsförståele är viktigast av allti i matematik, t o m viktigare än att rita (och du har nog sett att jag nästan alltid säger åt folk att rita...).
Stingslig.
Var schyssta mot varandra, er själva och mot andra här i tråden, och läs vad ni skrivit en gång extra innan ni postar era inlägg. Textinlägg kan lätt framstå som bittra, oavsett avsikt, och därför krävs extra noggrant valda formuleringar och mjuka uttryckssätt, särskilt eftersom många här på forumet är barn! Målet är att den som undrar ska få hjälp, och det hjälper ingen om ni skriver vassa kommentarer. /moderatorgänget