Bråk (lagar och regler) för att få det att fastna
Jag stöter alltid på samma frågor när jag löser problemlösningar med bråk i finns det lagar eller sätt som man kan tänka genom när man gör bråk räkningar?
Exempelsvis:
Efter en viss tid förändras temperaturen för te från 8 grader till 14,8 grader mellan klockan 09-13.
I det här fallet vet vi att det är 4 timmars skillnad. Hur vet man/ kopplar man direkt att timmen ska vara i nämnaren och att graders skillnaden ska vara i täljaren?
Eller exempelsvis om man inte vet något vilket är ofta anledningen till problemlösningar att hitta just X. Hur ska man då koppla att det ska befinna sig i nämnaren eller täljaren?
Lyali skrev:Jag stöter alltid på samma frågor när jag löser problemlösningar med bråk i finns det lagar eller sätt som man kan tänka genom när man gör bråk räkningar?
Exempelsvis:
Efter en viss tid förändras temperaturen för te från 8 grader till 14,8 grader mellan klockan 09-13.
I det här fallet vet vi att det är 4 timmars skillnad. Hur vet man/ kopplar man direkt att timmen ska vara i nämnaren och att graders skillnaden ska vara i täljaren?
Eller exempelsvis om man inte vet något vilket är ofta anledningen till problemlösningar att hitta just X. Hur ska man då koppla att det ska befinna sig i nämnaren eller täljaren?
Läsförståelse - och i många fall hjälper det att titta på vilka enheter det är. Om man skall ha fram en temperaturökning i enheten oC/timme så skall man dela nånting som mäts i oC med något som mäts i enheten timmar.
Man skulle kunna fråga efter hur lång tid det behövdes i genomsnitt för att teet skulle värmas en grad. Då är enheten för svaret timme/grad och inte tvärtom.