Bråk
Ska man förlänga a uppgiften ? Till 24/6-12/6*1/6 eller tänker jag fel ? :/ svaret skulle bli 11/3 eller 3 hela och 2/3
Hej!
Det är faktiskt lättare att tänka att tvåan som ett eget bråk:
Därefter multiplicerar du ihop bråken. Sedan gör du exakt som du gjorde genom att förlänga:
Sedan förkortar du till MGN. Tror du gjorde en tankevurpa vid när du multiplicera .
Om du utför multiplikationen först och sedan skriver uttrycket igen blir det lättare att se vad man ska göra.
Sharp skrev:Hej!
Det är faktiskt lättare att tänka att tvåan som ett eget bråk:
Därefter multiplicerar du ihop bråken. Sedan gör du exakt som du gjorde genom att förlänga:
Sedan förkortar du till MGN. Tror du gjorde en tankevurpa vid när du multiplicera .
Vad händer med 2/1? för 4 är väl samma sak som 24/6? alltså om man skriver 4-2/1 *1/6 vad händer med 2/1? Kan du förklara i små steg vad som händer?
simpan skrev:Om du utför multiplikationen först och sedan skriver uttrycket igen blir det lättare att se vad man ska göra.
Så man räknar ut alltid multiplikationen vid bråk? och sedan subtraherar ? :D
Tjockiskatt skrev:Sharp skrev:Hej!
Det är faktiskt lättare att tänka att tvåan som ett eget bråk:
Därefter multiplicerar du ihop bråken. Sedan gör du exakt som du gjorde genom att förlänga:
Sedan förkortar du till MGN. Tror du gjorde en tankevurpa vid när du multiplicera .
Vad händer med 2/1? för 4 är väl samma sak som 24/6? alltså om man skriver 4-2/1 *1/6 vad händer med 2/1? Kan du förklara i små steg vad som händer?
Det som händer är att siffran två är densamma som två en delar.
Det blir därmed enklare att multiplicera ihop bråken. Glöm inte att multiplikation går före subtraktion enligt prioriteringsreglerna.
Därefter förlänger du talet fyra och subtraherar två sjätte delar från tjugofyra sjätte delar.
Sedan förkortar du bara svaret så får du elva tredjedelar.
Sharp skrev:Hej!
Det är faktiskt lättare att tänka att tvåan som ett eget bråk:
Därefter multiplicerar du ihop bråken. Sedan gör du exakt som du gjorde genom att förlänga:
Sedan förkortar du till MGN. Tror du gjorde en tankevurpa vid när du multiplicera .
Tycker det är en bra förklaring men håller väl inte riktigt med om det blir enklare att tänka tvåan som ett bråk. I min mening är det bättre att lära sig förstå att innebär 2 st 1/6, det vill säga 2/6. Sen när man förstår det är det bara att tänka att man multiplicerar talet framför ett bråk med täljaren.