bråk
"vilket tal ligger mitt emellan 1/3 och 3/5?"
jag försökte lösa ut det genom att räkna medelvärdet men det gick inte så bra. i facit står det 7/15
Det bästa sättet att lösa det är nog som du försökte med medelvärdet. Vad gjorde du som inte gick bra?
Ruben skrev:Det bästa sättet att lösa det är nog som du försökte med medelvärdet. Vad gjorde du som inte gick bra?
jag multiplicerade 1/3 och 3/5 tillsammans och delade med 2, men jag fick fel svar. Var det något jag gjorde fel?
När du räknar ut medelvärdet vill du addera talen och inte multiplicera.
Ruben skrev:När du räknar ut medelvärdet vill du addera talen och inte multiplicera.
råkade blanda ihop de. jag fick 14/15, men hur gör jag nu?
Dela med 2 helt enkelt, eftersom det är 2 tal du vill räkna medelvärdet på
Ruben skrev:Dela med 2 helt enkelt
15 är ett udda tal, det går inte att dela med 2.
Alla tal går att dela med 2, du får bara inte alltid heltal som svar. Men i vilket fall, för att dela ett bråk delar du bara täljaren (talet längst upp), så du får 7/15
jag testade de andra uppgifterna, och i facit är nämnaren dubbelt så stor som jag egentligen får det. så om vi tar denna uppgift som exempel var det 14/30 och när det förenklas blir det 7/15 och det förklarar varför svaret blev 7/15. De jag försöker komma fram till är att för att få samma svar som de skulle ja behöva addera både täljaren OCH nämnaren. Men man gör inte det ju när man adderar med bråk.
Förstår inte riktigt problemet. Du adderar bråken: 1/3 + 3/5 = 14/15, och sedan delar du med två för att få ut medelvärdet: (14/15) / 2 = 7/15
Ruben skrev:Förstår inte riktigt problemet. Du adderar bråken: 1/3 + 3/5 = 14/15, och sedan delar du med två för att få ut medelvärdet: (14/15) / 2 = 7/15
förstår hur du tänker men hur min lärare har lärt mig är att om du ska förenkla täljaren måste också nämnaren förenklas.
Jag förenklar dock inte utan delar bara bråket, vilket är två olika saker. Om du har 14/30 kan du säga att det är samma sak som 7/15 eftersom du kan dela både täljaren och nämnaren med två, men jag vill dela hela bråket med två, så jag tänker: Om jag har 14 stycker femtondedelar så är hälften av det 7 stycken femtondedelar.
Ruben skrev:Jag förenklar dock inte utan delar bara bråket, vilket är två olika saker. Om du har 14/30 kan du säga att det är samma sak som 7/15 eftersom du kan dela både täljaren och nämnaren med två, men jag vill dela hela bråket med två, så jag tänker: Om jag har 14 stycker femtondedelar så är hälften av det 7 stycken femtondedelar.
aa nu fattar jag.