6 svar
64 visningar
Ghizi 195
Postad: 13 jan 2023 22:43

Bråk

Hej!

kan ni förklara hur man lösa den här uppgiften?

tack för hjälpen 

Marilyn 3385
Postad: 13 jan 2023 22:50 Redigerad: 13 jan 2023 22:50

3/8 av 4/7 är 3*4 / (8*7);

förkorta bort 4;

du får 3/(2*7).

 

2/3 av 3/(2*7) = 2*3 / (3*2*7);

förkorta bort 2*3;

svar 1/7 av eleverna i klassen är flickor från Ovanmo. 

3,14ngvinen_(rebus..) 1189
Postad: 13 jan 2023 23:30

Håller med om vad mogens visar. Den kanske mest tydliga lösningen.

Dock brukar man också kunna använda sig av faktumet att ”av” på mattespråket blir multiplikation..

vi kan alltså istället skriva:

3/8 • 4/7 • 2/3

hänger du med?


Tillägg: 16 jan 2023 06:55

Notera: Detta sättet att tänka på fungerar inte alltid. 

Att direkt översätta "av" till multiplikation är därför inte alltid korrekt. 

Men just i sådana här sammanhang funger det.. :)

Ghizi 195
Postad: 13 jan 2023 23:39

Ja, jag förstår tack så mycket.

Ghizi 195
Postad: 13 jan 2023 23:41
Mogens skrev:

3/8 av 4/7 är 3*4 / (8*7);

förkorta bort 4;

du får 3/(2*7).

 

2/3 av 3/(2*7) = 2*3 / (3*2*7);

förkorta bort 2*3;

svar 1/7 av eleverna i klassen är flickor från Ovanmo. 

Tack så mycket, jag förstår nu mycket bra 

jaricyber 64
Postad: 15 jan 2023 20:09

Det där med ordet av i matematiken ska man vara försiktig med, det betyder inte alltid multiplikation.

Exempelvis: 15 elever av 40 elever i en klass var pojkar. Hur många procent av klassen var flickor?

3,14ngvinen_(rebus..) 1189
Postad: 16 jan 2023 06:53

Helt rätt.

Inser nu att det var mycket slarvigt uttryckt av mig, tar det med mig.

Somsagt, fungerar i detta fallet men inte i alla. Förstår därför problematiken i att generalisera på det viset.

Tack!

Svara
Close