Bråk
Hej!
kan ni förklara hur man lösa den här uppgiften?
tack för hjälpen
3/8 av 4/7 är 3*4 / (8*7);
förkorta bort 4;
du får 3/(2*7).
2/3 av 3/(2*7) = 2*3 / (3*2*7);
förkorta bort 2*3;
svar 1/7 av eleverna i klassen är flickor från Ovanmo.
Håller med om vad mogens visar. Den kanske mest tydliga lösningen.
Dock brukar man också kunna använda sig av faktumet att ”av” på mattespråket blir multiplikation..
vi kan alltså istället skriva:
3/8 • 4/7 • 2/3
hänger du med?
Tillägg: 16 jan 2023 06:55
Notera: Detta sättet att tänka på fungerar inte alltid.
Att direkt översätta "av" till multiplikation är därför inte alltid korrekt.
Men just i sådana här sammanhang funger det.. :)
Ja, jag förstår tack så mycket.
Mogens skrev:3/8 av 4/7 är 3*4 / (8*7);
förkorta bort 4;
du får 3/(2*7).
2/3 av 3/(2*7) = 2*3 / (3*2*7);
förkorta bort 2*3;
svar 1/7 av eleverna i klassen är flickor från Ovanmo.
Tack så mycket, jag förstår nu mycket bra
Det där med ordet av i matematiken ska man vara försiktig med, det betyder inte alltid multiplikation.
Exempelvis: 15 elever av 40 elever i en klass var pojkar. Hur många procent av klassen var flickor?
Helt rätt.
Inser nu att det var mycket slarvigt uttryckt av mig, tar det med mig.
Somsagt, fungerar i detta fallet men inte i alla. Förstår därför problematiken i att generalisera på det viset.
Tack!