3 svar
235 visningar
Anna20 44 – Fd. Medlem
Postad: 11 jun 2020 12:17 Redigerad: 11 jun 2020 12:48

borde jag inte få ett poäng för den här uppgiften?

Hej!

förra veckan gjorde jag ett prov i matte 2c där en av uppgifterna var att berälna arean av en rektangel där den hade en diagonal med måttet 7 och måttet på den ena sidan av rektangeln var 2 cm länge än den andra. 

på den här uppgiften kunde man få 2 c poäng där man kunde få en av de poängen genom godtagbar anstats. 

jag använde pythagoras sats för att lösa detta problem. det blev lite fel i slutet eftersom när jag skulle förenkla min ekvation för den okända sidan av rektangel blandade jag ihop x och x^2 vilket ledde till att jag fick fel area. det syns tyddligt i min ekvation att det blev fel eftersom jag skrev såhär :

7^2 = (x+2)^2+(x^2)

7^2= x^2 +4x +4 + (x)

x^2 + 4x + 4 + (x) - 49 = 0 

osv 

resten av utträkningar är helt korrekt det var bara att jag hade blandat ihop x-värdena för mig som gjorde att allt gick fel.

min fråga är nu om ni tycker att jag förtjänar en poäng för godtagbar ansats eller inte? 

ska ha betygsamtal med min lärare nu i eftermiddag och detta poäng kan var avgörande för mitt betyg- vill veta om jag ens har en chans att argumentera för ett poäng här

oneplusone2 567
Postad: 11 jun 2020 17:30

Ditt fel leder till värden som inte är "uppenbart" motsägelsefulla, även om diagonalen för figuren med dina värden inte blir 7. Har du gjort allt annat rätt så visar det iaf att du vet hur man löser uppgiften. Hade du angivet att sidorna tex hade varit 7 eller mer så borde det bli 0 poäng direkt. 

SeriousCephalopod 2696
Postad: 11 jun 2020 17:55

Torts att elever ofta tror det så fattas inte betyg på poäng. Och ett poäng svänger ingen bedömning.

Provpoäng är inget gud har beordrat utan är bara ett kommunikationsverktyg för att bryta ner aktiviteter och uppmärksamma elev och lärare på vilka delförmågor eleven uppvisar och vad hen behöver öva på/inte kan.

Kunskapskrav och betygsättning är i slutändan kvalitativ. Kan eleven lösa komplexa problem? Nej? Kan eleven lösa enkla problem? Ja, hen kunde ställa upp men inte lösa. Ok, då kan hen lösa vissa enkla problem på området men inget underlag för komplexa. Kanske är det ett konceptfel. Kanske är det slarv. Slarvar eleven sällan så kanske det inte påverkar den kvalitativa bedömningen och bedömningen kanske är att eleven kan lösa komplexa problem ändå. Om eleven slarvar hela tiden så är kanske den kvalitativa slutsatsen att eleven inte löser komplexa problem även om de i en teoretisk värld där de inte slarvade skulle bedömts göra det.

Diskutera helhetsbedömningen. Inte enstaka uppgiftsdetaljer.

Anna20 44 – Fd. Medlem
Postad: 12 jun 2020 10:29 Redigerad: 12 jun 2020 10:35

jag gjorde en prövning i kursen där mitt betyg basically sätts beroende av mitt resultat till provet jag gör på nätet. så enligt stället där jag gör en prövning påverkas betyget ganska mycket av antalet poäng man får  ihop på ett prov oavsett om man säger att man kan visa sina kunskaper nu på plats här och nu, och att de felen man gjorde på proven var på grund av stress.jag hade gjort en prövning förut i kursen där jag hade fått nästan alla A-poängen men läraren gav mig ett B i kursen eftersom jag fick inte ihop tillräckligt med totala poäng.  men jag fick ett A i kursen den här gången eftersom jag hade fått ihop tillräckligt med totala poäng samt de flesta A-poängen. 

Svara
Close