6 svar
289 visningar
Korra behöver inte mer hjälp
Korra 3798
Postad: 7 nov 2017 12:07

Blombukett

Varför blir det fel på a) när jag gör 15!/5! ??? Dom skriver inte att man ska ta hänsyn till ordningen? Finns det någon annan självklarhet i texten som tyder på att dom menar det som jag har missat?

Yngve 40288 – Livehjälpare
Postad: 7 nov 2017 12:16 Redigerad: 7 nov 2017 12:16
MattePapput skrev :

Varför blir det fel på a) när jag gör 15!/5! ??? Dom skriver inte att man ska ta hänsyn till ordningen? Finns det någon annan självklarhet i texten som tyder på att dom menar det som jag har missat?

I a-uppgiften ska du välja ut en grupp bestående av 10 blommor ur en grupp på 15 stycken. Hur tänkte du när du kom fram till 15!/5!?

Korra 3798
Postad: 7 nov 2017 12:17
Yngve skrev :
MattePapput skrev :

Varför blir det fel på a) när jag gör 15!/5! ??? Dom skriver inte att man ska ta hänsyn till ordningen? Finns det någon annan självklarhet i texten som tyder på att dom menar det som jag har missat?

I a-uppgiften ska du välja ut en grupp bestående av 10 blommor ur en grupp på 15 stycken. Hur tänkte du när du kom fram till 15!/5!?

Därför om jag ska välja 10 element ur population av 15 så ger det divisionen 15!/5! Med hänsyn till ordningen

Yngve 40288 – Livehjälpare
Postad: 7 nov 2017 12:23 Redigerad: 7 nov 2017 12:24
MattePapput skrev :
Yngve skrev :
MattePapput skrev :

Varför blir det fel på a) när jag gör 15!/5! ??? Dom skriver inte att man ska ta hänsyn till ordningen? Finns det någon annan självklarhet i texten som tyder på att dom menar det som jag har missat?

I a-uppgiften ska du välja ut en grupp bestående av 10 blommor ur en grupp på 15 stycken. Hur tänkte du när du kom fram till 15!/5!?

Därför om jag ska välja 10 element ur population av 15 så ger det divisionen 15!/5! Med hänsyn till ordningen

Aha. Det står inte att du ska ta hänsyn till ordningen. I din färdiga bukett med 10 blommor är blommorna inte ordnade på något speciellt sätt.

Buketten Ros, Lilja, Kalla är alltså samma som Lilja, Kalla, Ros.

Du ska alltså istället välja ut antalet kombinationer med 10 element från en mängd bestående av 15 element, dvs C(15, 10). 

Det finns ganska bra förklarat här.

Korra 3798
Postad: 7 nov 2017 13:19 Redigerad: 7 nov 2017 13:19
Yngve skrev :
MattePapput skrev :
Yngve skrev :
MattePapput skrev :

Varför blir det fel på a) när jag gör 15!/5! ??? Dom skriver inte att man ska ta hänsyn till ordningen? Finns det någon annan självklarhet i texten som tyder på att dom menar det som jag har missat?

I a-uppgiften ska du välja ut en grupp bestående av 10 blommor ur en grupp på 15 stycken. Hur tänkte du när du kom fram till 15!/5!?

Därför om jag ska välja 10 element ur population av 15 så ger det divisionen 15!/5! Med hänsyn till ordningen

Aha. Det står inte att du ska ta hänsyn till ordningen. I din färdiga bukett med 10 blommor är blommorna inte ordnade på något speciellt sätt.

Buketten Ros, Lilja, Kalla är alltså samma som Lilja, Kalla, Ros.

Du ska alltså istället välja ut antalet kombinationer med 10 element från en mängd bestående av 15 element, dvs C(15, 10). 

Det finns ganska bra förklarat här.

Men tänk om Lasse är väldigt petig och vill ha blommorna ordnade på ett visst sätt så att ordningen faktist spelar roll. Det finns väl ingen självklarhet att man inte ska ta hänsyn till ordningen i den uppgiften?

Yngve 40288 – Livehjälpare
Postad: 7 nov 2017 14:27
MattePapput skrev :

Men tänk om Lasse är väldigt petig och vill ha blommorna ordnade på ett visst sätt så att ordningen faktist spelar roll. Det finns väl ingen självklarhet att man inte ska ta hänsyn till ordningen i den uppgiften?

Ja så kan det vara. Lasse kanske vill ha buketten arrangerad på ett speciellt sätt. Det står inte uttryckligen i uppgiften att den slutliga buketten bara är en grupp blommor utan inbördes ordning.

Men om vi ska vara lite petiga så kan vi säga att frågan gäller endast på hur många sätt Lasse kan välja blommor till buketten, alltså inte på hur många sätt Lasse sedan kan arrangera buketten.

Då är det klart att Lasse kan välja ut blommor till buketten på C(15, 10) sätt och att han sedan kan arrangera buketten på antal sätt som för oss är okänt eftersom vi inte vet något om hur många "positioner" det finns att tillgå för det slutliga arrangemanget.

 

Och om vi ska vara ännu mer petiga så står det inte heller att det endast är 15 blommor som kan användas, det skulle kunna vara så att de menar att det är 15 olika sorters blommor som kan användas och att det då alltså skulle gå att göra en bukett enbart bestående av 10 rosor eller 10 nejlikor o.s.v. Och då blir antalet ytterligare ett annat.

Korra 3798
Postad: 7 nov 2017 15:57 Redigerad: 7 nov 2017 15:59
Yngve skrev :
MattePapput skrev :

Men tänk om Lasse är väldigt petig och vill ha blommorna ordnade på ett visst sätt så att ordningen faktist spelar roll. Det finns väl ingen självklarhet att man inte ska ta hänsyn till ordningen i den uppgiften?

Ja så kan det vara. Lasse kanske vill ha buketten arrangerad på ett speciellt sätt. Det står inte uttryckligen i uppgiften att den slutliga buketten bara är en grupp blommor utan inbördes ordning.

Men om vi ska vara lite petiga så kan vi säga att frågan gäller endast på hur många sätt Lasse kan välja blommor till buketten, alltså inte på hur många sätt Lasse sedan kan arrangera buketten.

Då är det klart att Lasse kan välja ut blommor till buketten på C(15, 10) sätt och att han sedan kan arrangera buketten på antal sätt som för oss är okänt eftersom vi inte vet något om hur många "positioner" det finns att tillgå för det slutliga arrangemanget.

 

Och om vi ska vara ännu mer petiga så står det inte heller att det endast är 15 blommor som kan användas, det skulle kunna vara så att de menar att det är 15 olika sorters blommor som kan användas och att det då alltså skulle gå att göra en bukett enbart bestående av 10 rosor eller 10 nejlikor o.s.v. Och då blir antalet ytterligare ett annat.

Det är en dåligt formulerad fråga tycker jag. 

Tack. 

Svara
Close