23 svar
2025 visningar
Farbrorgul 408
Postad: 20 feb 2020 09:48

Bli bättre på fysik?

Hej!

Läser nu fysik 1 och jag lägger ned ofantligt mycket tid och energi på det men jag känner att jag fortfarande inte kan prestera på proven. Jag lär mig helt enkelt inte tillräckligt för att kunna nå betyget jag strävar efter (A). Jag gör alla uppgifter i boken, är med på alla lektioner, tittar på youtubeklipp, osv. och lägger ned timtals hemma. Fysik handlar mycket om förståelse men på prov är det ofta svårare uppgifter än de vi fått i t.ex. boken vilket gör det väldigt svårt att plugga inför det. Hur gör ni för att få A i fysik? Har ni några tips?

Yngve 40560 – Livehjälpare
Postad: 20 feb 2020 10:30

Prata med din lärare!

Beskriv dina ambitioner och fråga vilka förmågor du behöver träna på/visa upp för att nå det betyg du vill ha.

SaintVenant 3956
Postad: 20 feb 2020 13:52

Uppgifterna kan ofta kännas svårare när du väl sitter på proven även om de i realiteten inte är det. Detta därför att proven inte ser ut på samma sätt eller är formulerade på samma sätt. Alltså har de egentligen samma svårighetsgrad men du är bara ovan vid hur de är uppställda.

Detta är ett vanligt problem på gymnasiet då elever inte får ta del av tidigare prov och därmed få en känsla för hur läraren formulerar sig.

Kan du hitta ett konkret exempel på hur uppgifterna på proven är i din mening svårare än boken?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 20 feb 2020 14:33

Lär dig hitta i din formelsamling är mitt tips.

Bli bättre på matte, då får du fysik på köpet (halvt),

Farbrorgul 408
Postad: 20 feb 2020 19:32
Ebola skrev:

Uppgifterna kan ofta kännas svårare när du väl sitter på proven även om de i realiteten inte är det. Detta därför att proven inte ser ut på samma sätt eller är formulerade på samma sätt. Alltså har de egentligen samma svårighetsgrad men du är bara ovan vid hur de är uppställda.

Detta är ett vanligt problem på gymnasiet då elever inte får ta del av tidigare prov och därmed få en känsla för hur läraren formulerar sig.

Kan du hitta ett konkret exempel på hur uppgifterna på proven är i din mening svårare än boken?

Vi får ofta ett övningsprov eller dylik några dagar innan provet och det är ungefär den svårighetsgrad som är på själva provet. Båda dessa prov är generellt mycket svårare än övningar i boken. Det blir helt annan nivå. Det är både problemlösning men också frågor som är "förvirrande" där man verkligen behöver tänka på allt man lär sig under kursen (även E-frågorna!). Även om jag pluggar på alla sätt jag kan tänka mig, och verkligen försöker lära mig det som krävs, så känner jag mig sällan nöjd efter provet. 

Ett exempel är till exempel att härleda en viss formel, eller en enhetsanalys. Dessa anses var E-uppgifter på provet men de kommer dessvärre aldrig i boken. De svårare uppgifterna är ofta väldigt komplicerade och det krävs uträkningar i många steg, eller att man behöver använda något som man aldrig gjort förut. Blir därför extremt förvirrande på vad man ska plugga på. 

Farbrorgul 408
Postad: 20 feb 2020 19:33
Smaragdalena skrev:

Lär dig hitta i din formelsamling är mitt tips.

Formelsamlingen hittar jag i och jag försöker alltid att lära mig formlerna innan prov. I alla fall en version av formeln, så att man sedan kan "omvandla" den. 

Farbrorgul 408
Postad: 20 feb 2020 19:33
Qetsiyah skrev:

Bli bättre på matte, då får du fysik på köpet (halvt),

Matematik är mitt bästa ämne så det är konstigt att fysiken inte flyter på. Önskade det var så lätt ;).

SaintVenant 3956
Postad: 20 feb 2020 20:36
Farbrorgul skrev:

Vi får ofta ett övningsprov eller dylik några dagar innan provet och det är ungefär den svårighetsgrad som är på själva provet. Båda dessa prov är generellt mycket svårare än övningar i boken. Det blir helt annan nivå. Det är både problemlösning men också frågor som är "förvirrande" där man verkligen behöver tänka på allt man lär sig under kursen (även E-frågorna!). Även om jag pluggar på alla sätt jag kan tänka mig, och verkligen försöker lära mig det som krävs, så känner jag mig sällan nöjd efter provet. 

Er lärare bör ge er extrauppgifter eller hitta en annan bok. Det är orimligt att det ska vara så stor skillnad på vad som krävs. Ni måste kunna öva på det läraren tycker ni ska kunna.

Ett exempel är till exempel att härleda en viss formel, eller en enhetsanalys. Dessa anses var E-uppgifter på provet men de kommer dessvärre aldrig i boken. De svårare uppgifterna är ofta väldigt komplicerade och det krävs uträkningar i många steg, eller att man behöver använda något som man aldrig gjort förut. Blir därför extremt förvirrande på vad man ska plugga på. 

Får ni inga övningshäften eller extrauppgifter med enhetsanalys? 

Om du har enkelt för matematik då bör du inte ha svårt för enhetsanalys. Jag förstår att det bara är ett exempel men det är en situation där du själv kan bli mycket bättre på det genom att öva.

Att behöva göra något man aldrig gjort förut får man ofta räkna med för att nå de högre betygen. Där ska din kreativitet och problemlösningförmåga testas. Det ska dock aldrig vara helt okänt utan kan helt enkelt ofta kännas så under proven då man glömmer av saker.

Hur ser dina kurskamrater på det? Är det många som håller med dig om att det är alldeles för hög nivå? Hur många fick A på senaste provet som du vet?

När jag läste motsvarigheten till Fysik 1 som då hette Fysik A var det bara tio personer på hela gymnasiet (av ca 200 stycken) som fick MVG i kursen det året.

Farbrorgul 408
Postad: 21 feb 2020 10:00
Ebola skrev:
Farbrorgul skrev:

Vi får ofta ett övningsprov eller dylik några dagar innan provet och det är ungefär den svårighetsgrad som är på själva provet. Båda dessa prov är generellt mycket svårare än övningar i boken. Det blir helt annan nivå. Det är både problemlösning men också frågor som är "förvirrande" där man verkligen behöver tänka på allt man lär sig under kursen (även E-frågorna!). Även om jag pluggar på alla sätt jag kan tänka mig, och verkligen försöker lära mig det som krävs, så känner jag mig sällan nöjd efter provet. 

Er lärare bör ge er extrauppgifter eller hitta en annan bok. Det är orimligt att det ska vara så stor skillnad på vad som krävs. Ni måste kunna öva på det läraren tycker ni ska kunna.

Ett exempel är till exempel att härleda en viss formel, eller en enhetsanalys. Dessa anses var E-uppgifter på provet men de kommer dessvärre aldrig i boken. De svårare uppgifterna är ofta väldigt komplicerade och det krävs uträkningar i många steg, eller att man behöver använda något som man aldrig gjort förut. Blir därför extremt förvirrande på vad man ska plugga på. 

Får ni inga övningshäften eller extrauppgifter med enhetsanalys? 

Om du har enkelt för matematik då bör du inte ha svårt för enhetsanalys. Jag förstår att det bara är ett exempel men det är en situation där du själv kan bli mycket bättre på det genom att öva.

Att behöva göra något man aldrig gjort förut får man ofta räkna med för att nå de högre betygen. Där ska din kreativitet och problemlösningförmåga testas. Det ska dock aldrig vara helt okänt utan kan helt enkelt ofta kännas så under proven då man glömmer av saker.

Hur ser dina kurskamrater på det? Är det många som håller med dig om att det är alldeles för hög nivå? Hur många fick A på senaste provet som du vet?

När jag läste motsvarigheten till Fysik 1 som då hette Fysik A var det bara tio personer på hela gymnasiet (av ca 200 stycken) som fick MVG i kursen det året.

Vi får inte alltid övningshäften eller extrauppgifter, särskilt sällan med enhetsanalyser. Håller med om det du säger med problemlösning och i matematiken är det på samma sätt och där är det inga problem. Men grejen med fysik är att det ofta är många steg och en enda liten "miss" i uträkningen kan avgöra om svaret blir korrekt eller ej. I matematiken ser man ofta om svaret är rimligt i förhållande till uppgiften. Nivån i sig är antagligen inte för hög då vi följer kursens upplägg, men jag vet inte om det var så många som fick A på senaste provet. Troligen var det ganska få. Fysik 1 är en mycket svår kurs och det lönar sig knappt att lägga ned tid på även om jag anser att det är värt det i slutändan. Har alltid varit en ambitiös elev och kämpat för de högsta betygen så det känns bara som att jag måste "knäcka koden" på något sätt. Fysik är ju ett relativt spännande ämne men man blir rätt omotiverad när man lägger ned så mycket tid på något som inte lönar sig. 

Yngve 40560 – Livehjälpare
Postad: 21 feb 2020 11:02 Redigerad: 21 feb 2020 11:11

Vi kan gissa och försöka komma med goda råd, men de kommer aldrig att bli mer än allmänt hållna och utgör därmed en risk att du lägger tid på att finslipa sådant som inte ger tillräckligt mycket pang för pengarna istället för på det som du faktiskt behöver träna på.

Som du skriver så känns det lite sådär att lägga så mycket tid på något som inte lönar sig. Orsaken till det kan ju faktiskt vara att du lägger tid på fel saker.

Du skriver även att du inte vet vad du ska plugga på.

Den självklara lösningen på dessa problem är enligt mig följande.

Det är din lärare som bedömer dina prestationer och därmed är det din lärare som bäst kan avgöra vilka förmågor du behöver stärka. Var inte rädd för att fråga, det ingår i lärarnas ansvar och arbetsuppgifter att coacha sina elever fram till så bra resultat som möjligt.

Be om ett samtal och efterfråga just det så att du får konkret återkoppling.

Då kan vi ge dig mer effektiv hjälp.

-----------

Men jag blir ju lite nyfiken på hur du tar dig an problem, hur du löser dem och framför allt hur du presenterar lösningen. Det kan ju ligga något där som hindrar dig att nå A-poängen.

Kan du visa exempel på ett problem från ett prov där du inte är nöjd med din egen lösning?

Jag skrev ett längre svar på exakt samma fråga som här, är det någon som minns vad den hette? Jag kan inte hitta den

https://www.pluggakuten.se/trad/fysik-pluggtips/?#post-915d72d7-6a4d-4a65-b6d4-a75c011549c7

Jag hittade denna dock. Jag kan inte hitta mitt gamla svar...

Farbrorgul 408
Postad: 23 feb 2020 14:22
Yngve skrev:

Vi kan gissa och försöka komma med goda råd, men de kommer aldrig att bli mer än allmänt hållna och utgör därmed en risk att du lägger tid på att finslipa sådant som inte ger tillräckligt mycket pang för pengarna istället för på det som du faktiskt behöver träna på.

Som du skriver så känns det lite sådär att lägga så mycket tid på något som inte lönar sig. Orsaken till det kan ju faktiskt vara att du lägger tid på fel saker.

Du skriver även att du inte vet vad du ska plugga på.

Den självklara lösningen på dessa problem är enligt mig följande.

Det är din lärare som bedömer dina prestationer och därmed är det din lärare som bäst kan avgöra vilka förmågor du behöver stärka. Var inte rädd för att fråga, det ingår i lärarnas ansvar och arbetsuppgifter att coacha sina elever fram till så bra resultat som möjligt.

Be om ett samtal och efterfråga just det så att du får konkret återkoppling.

Då kan vi ge dig mer effektiv hjälp.

-----------

Men jag blir ju lite nyfiken på hur du tar dig an problem, hur du löser dem och framför allt hur du presenterar lösningen. Det kan ju ligga något där som hindrar dig att nå A-poängen.

Kan du visa exempel på ett problem från ett prov där du inte är nöjd med din egen lösning?

Okej. Känns bara svårt att "be" läraren avgöra vilka förmågor som ska stärkas. Jag förstår ju själv att man behöver kunna lösa provuppgifterna med lämpliga metoder för att få A, dock vet jag inte HUR jag i princip garanterat ska kunna lösa alla provuppgifter. Har tyvärr ingen uppgift från något prov då läraren har proven. Men har några trådar här på pluggakuten som många gånger liknar provuppgifterna. 

Farbrorgul 408
Postad: 23 feb 2020 14:26
Qetsiyah skrev:

https://www.pluggakuten.se/trad/fysik-pluggtips/?#post-915d72d7-6a4d-4a65-b6d4-a75c011549c7

Jag hittade denna dock. Jag kan inte hitta mitt gamla svar...

Grymt. Tack för länken, väldigt bra tips som gavs där. Ska se vad jag kan göra med dessa. :-)

Yngve 40560 – Livehjälpare
Postad: 23 feb 2020 14:49
Farbrorgul skrev:
Yngve skrev:

Vi kan gissa och försöka komma med goda råd, men de kommer aldrig att bli mer än allmänt hållna och utgör därmed en risk att du lägger tid på att finslipa sådant som inte ger tillräckligt mycket pang för pengarna istället för på det som du faktiskt behöver träna på.

Som du skriver så känns det lite sådär att lägga så mycket tid på något som inte lönar sig. Orsaken till det kan ju faktiskt vara att du lägger tid på fel saker.

Du skriver även att du inte vet vad du ska plugga på.

Den självklara lösningen på dessa problem är enligt mig följande.

Det är din lärare som bedömer dina prestationer och därmed är det din lärare som bäst kan avgöra vilka förmågor du behöver stärka. Var inte rädd för att fråga, det ingår i lärarnas ansvar och arbetsuppgifter att coacha sina elever fram till så bra resultat som möjligt.

Be om ett samtal och efterfråga just det så att du får konkret återkoppling.

Då kan vi ge dig mer effektiv hjälp.

-----------

Men jag blir ju lite nyfiken på hur du tar dig an problem, hur du löser dem och framför allt hur du presenterar lösningen. Det kan ju ligga något där som hindrar dig att nå A-poängen.

Kan du visa exempel på ett problem från ett prov där du inte är nöjd med din egen lösning?

Okej. Känns bara svårt att "be" läraren avgöra vilka förmågor som ska stärkas. Jag förstår ju själv att man behöver kunna lösa provuppgifterna med lämpliga metoder för att få A, dock vet jag inte HUR jag i princip garanterat ska kunna lösa alla provuppgifter. Har tyvärr ingen uppgift från något prov då läraren har proven. Men har några trådar här på pluggakuten som många gånger liknar provuppgifterna. 

Du behöver inte ha dåligt samvete för att du "tar" lärarens tid med detta. Tänk på att det ingår i lärarnas arbetsuppgifter att hjälpa eleverna att nå så goda resultat de bara kan givet deras situation.

På frågan hur du ska kunna lösa alla provuppgifter säger jag bara: Träna, träna träna. Till slut ser du att det är en begränsad mängd grundkoncept som återkommer hela tiden.

Farbrorgul 408
Postad: 23 feb 2020 17:40
Yngve skrev:
Farbrorgul skrev:
Yngve skrev:

Vi kan gissa och försöka komma med goda råd, men de kommer aldrig att bli mer än allmänt hållna och utgör därmed en risk att du lägger tid på att finslipa sådant som inte ger tillräckligt mycket pang för pengarna istället för på det som du faktiskt behöver träna på.

Som du skriver så känns det lite sådär att lägga så mycket tid på något som inte lönar sig. Orsaken till det kan ju faktiskt vara att du lägger tid på fel saker.

Du skriver även att du inte vet vad du ska plugga på.

Den självklara lösningen på dessa problem är enligt mig följande.

Det är din lärare som bedömer dina prestationer och därmed är det din lärare som bäst kan avgöra vilka förmågor du behöver stärka. Var inte rädd för att fråga, det ingår i lärarnas ansvar och arbetsuppgifter att coacha sina elever fram till så bra resultat som möjligt.

Be om ett samtal och efterfråga just det så att du får konkret återkoppling.

Då kan vi ge dig mer effektiv hjälp.

-----------

Men jag blir ju lite nyfiken på hur du tar dig an problem, hur du löser dem och framför allt hur du presenterar lösningen. Det kan ju ligga något där som hindrar dig att nå A-poängen.

Kan du visa exempel på ett problem från ett prov där du inte är nöjd med din egen lösning?

Okej. Känns bara svårt att "be" läraren avgöra vilka förmågor som ska stärkas. Jag förstår ju själv att man behöver kunna lösa provuppgifterna med lämpliga metoder för att få A, dock vet jag inte HUR jag i princip garanterat ska kunna lösa alla provuppgifter. Har tyvärr ingen uppgift från något prov då läraren har proven. Men har några trådar här på pluggakuten som många gånger liknar provuppgifterna. 

Du behöver inte ha dåligt samvete för att du "tar" lärarens tid med detta. Tänk på att det ingår i lärarnas arbetsuppgifter att hjälpa eleverna att nå så goda resultat de bara kan givet deras situation.

På frågan hur du ska kunna lösa alla provuppgifter säger jag bara: Träna, träna träna. Till slut ser du att det är en begränsad mängd grundkoncept som återkommer hela tiden.

Har inte dåligt samvete, men läraren kan ju inte säga "hur man skriver A på provet". Då skulle alla vilja veta det. Känner att jag har hyffsad koll på det jag misslyckas med och det är oftast problemlösningen. Och även där är det väl träna, träna och träna. Det jag i sådana fall behöver hjälp med är att få rätt mindset/strategi för att kunna lösa dessa uppgifter i framtiden.

SaintVenant 3956
Postad: 23 feb 2020 18:41
Farbrorgul skrev:

Har inte dåligt samvete, men läraren kan ju inte säga "hur man skriver A på provet". Då skulle alla vilja veta det. Känner att jag har hyffsad koll på det jag misslyckas med och det är oftast problemlösningen. Och även där är det väl träna, träna och träna. Det jag i sådana fall behöver hjälp med är att få rätt mindset/strategi för att kunna lösa dessa uppgifter i framtiden.

Ja, och sedan när läraren sagt till dig vad du gör fel eller behöver jobba på räcker det ändå inte. Du måste hitta motivationen, studietekniken och strategier som fungerar för dig.

Utöver att träna kan det ofta vara bra att lära sig analysera rimligheten i varje steg av lösningen. Om du delar upp din lösningsgång i flera moment kan du lättare identifiera ett fel när du väl sitter där. Jag antar nämligen att det inte är helt tomma papper du lämnar in utan att du faktiskt försöker på varje uppgift.

Teraeagle Online 21190 – Moderator
Postad: 23 feb 2020 18:52 Redigerad: 23 feb 2020 18:53

Jag håller med Yngve att det hade varit intressant att se hur du lägger upp din lösning till en A-uppgift.

Förslag: Leta upp ett gammalt kursprov i Fysik 1 och ta fram en A-uppgift. Skapa en tråd och visa exakt hur du skulle ha löst den. Sedan kan vi komma med feedback.

De flesta av oss är inte lärare, men jag kan garantera att många i forumet själva har varit högpresterande elever som vet ungefär vad som förväntas för att nå A-nivån.

Lake55 319 – Fd. Medlem
Postad: 23 feb 2020 19:19

Mitt tips är att först frågan, lär dig använda korrekt i formelsamlingen, rita rita och rita för varje frågan i fysik. Jag gör det alla fysiker gör det. Sist men inte minst använda alltid Si enheter för att det bli lättare. 

Fysik är inte lek.

Yngve 40560 – Livehjälpare
Postad: 23 feb 2020 20:39
Farbrorgul skrev:

Har inte dåligt samvete, men läraren kan ju inte säga "hur man skriver A på provet". Då skulle alla vilja veta det. […]

Det var inte det jag menade att du skulle göra.

Börja med att leta upp din fysikkurs på Skolverkets hemsida. Du hittar kurserna här.

Titta sedan på kunskapskraven för Betyget A på din kurs. De kan se ut så här:

Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder från vart och ett av kursens olika områden. Eleven använder dessa med säkerhet för att söka svar på frågor samt för att beskriva och generalisera kring fysikaliska fenomen och samband. Utifrån några exempel redogör eleven utförligt och nyanserat för hur fysikens modeller och teorier utvecklas. Eleven värderar också modellers giltighet och begränsningar med nyanserade omdömen.

Eleven identifierar, analyserar och löser komplexa problem i bekanta och nya situationer med gott resultat. Detta gäller såväl i det teoretiska som i det praktiska arbetet. I arbetet formulerar eleven relevanta hypoteser och formulerar med säkerhet komplexa egna frågor. Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare experiment och observationer på ett tillfredsställande sätt. Dessutom hanterar eleven material och utrustning på ett säkert sätt. Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med nyanserade omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade och nyanserade resonemang. Vid behov föreslår eleven också förändringar.

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat komplexa frågor som rör fysikens betydelse för individ och samhälle. I diskussionerna för eleven fram välgrundade och nyanserade argument och redogör utförligt och nyanserat för konsekvenser av flera tänkbara ställningstaganden. Eleven föreslår också nya frågeställningar att diskutera.

Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade och nyanserade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Det du kan fråga din lärare är vilka av dessa kunskapskrav som du inte når och be om tips på vilka av dina förmågor du ska förbättra för att nå dem.

Läs gärna mer här.

Farbrorgul 408
Postad: 23 feb 2020 20:43
Teraeagle skrev:

Jag håller med Yngve att det hade varit intressant att se hur du lägger upp din lösning till en A-uppgift.

Förslag: Leta upp ett gammalt kursprov i Fysik 1 och ta fram en A-uppgift. Skapa en tråd och visa exakt hur du skulle ha löst den. Sedan kan vi komma med feedback.

De flesta av oss är inte lärare, men jag kan garantera att många i forumet själva har varit högpresterande elever som vet ungefär vad som förväntas för att nå A-nivån.

Här har jag lagt upp en sådan uppgift.

Farbrorgul 408
Postad: 23 feb 2020 20:49
Yngve skrev:
Farbrorgul skrev:

Har inte dåligt samvete, men läraren kan ju inte säga "hur man skriver A på provet". Då skulle alla vilja veta det. […]

Det var inte det jag menade att du skulle göra.

Börja med att leta upp din fysikkurs på Skolverkets hemsida. Du hittar kurserna här.

Titta sedan på kunskapskraven för Betyget A på din kurs. De kan se ut så här:

Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder från vart och ett av kursens olika områden. Eleven använder dessa med säkerhet för att söka svar på frågor samt för att beskriva och generalisera kring fysikaliska fenomen och samband. Utifrån några exempel redogör eleven utförligt och nyanserat för hur fysikens modeller och teorier utvecklas. Eleven värderar också modellers giltighet och begränsningar med nyanserade omdömen.

Eleven identifierar, analyserar och löser komplexa problem i bekanta och nya situationer med gott resultat. Detta gäller såväl i det teoretiska som i det praktiska arbetet. I arbetet formulerar eleven relevanta hypoteser och formulerar med säkerhet komplexa egna frågor. Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare experiment och observationer på ett tillfredsställande sätt. Dessutom hanterar eleven material och utrustning på ett säkert sätt. Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med nyanserade omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade och nyanserade resonemang. Vid behov föreslår eleven också förändringar.

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat komplexa frågor som rör fysikens betydelse för individ och samhälle. I diskussionerna för eleven fram välgrundade och nyanserade argument och redogör utförligt och nyanserat för konsekvenser av flera tänkbara ställningstaganden. Eleven föreslår också nya frågeställningar att diskutera.

Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. Dessutom använder eleven olika typer av källor och gör välgrundade och nyanserade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Det du kan fråga din lärare är vilka av dessa kunskapskrav som du inte når och be om tips på vilka av dina förmågor du ska förbättra för att nå dem.

Läs gärna mer här.

Tack. Dock tror jag det är många kriterier som inte är på A-nivå för tillfället. Frågan är om man kan vända på detta när det bara är ca 1/3 av kursen kvar. 

Yngve 40560 – Livehjälpare
Postad: 23 feb 2020 21:11
Farbrorgul skrev:
Tack. Dock tror jag det är många kriterier som inte är på A-nivå för tillfället. Frågan är om man kan vända på detta när det bara är ca 1/3 av kursen kvar. 

Förlåt att jag tjatar, men det är just det du ska fråga din lärare om.

Svara
Close