Bilsimulering: tolka graf
Jag har nu forumulerat en fråga jag ska undersöka och undersökt den. Frågan är om det är värt att byta körfält för att slignra sig fram snabbare när det råder tung bilkö.
Min set-up är 50 bilar per körfält på en 100 meter lång väg, 5 körfält, körning 100 sekunder. Utöver det en aggressiv körare som börjar längst bak i körfält 1 med 1) högre maxhastighet och 2) överväger alltid att byta körfält när bilen framför är för nära (passiva körare överväger bara att byta körfält med 10% sannolikhet över att bara sakta ner vilket ju alltid är ett alternativ).
Mitt resultat över 1600 körningar är följande:
Där jag drar följande slutsatser:
- (Svårt att se men) Den agressiva bilen hinner i genomsnitt köra om 90 bilar på 100 sekunder och hamna på ungefär 160e plats av totalt 250 bilar.
- Mycket oklar fördelning av slutlig ranking som verkar konvergera mot en likformig fördelning mellan 1 och 249e plats. Den hamnar mycket ofta både sist och först (!!). Jag förväntade mig en normalfördelning...
Vad tror ni om mina resultat? Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om dem, det verkar vara oklart.
En aning snyggare bilder: