Bil, massa, hastighet och sånt
Halloj. Jag vet inte vad texten betyder, alltså vad säger dom egentligen.
"En bil med massan 1200 kg rör sig rätlinjigt med den konstanta hastigheten 13 m/s"
Det förstår jag helt och hållet.
"Så (Jag tror att dom menar "Och så") påverkas bilen av en kraft på 1800 N i 4,0s.
Hmm, det är nu det blir flummigt eftersom att jag inte vet när denna kraft påverkar bilen under 4 sekunder. När under hela bilens lopp påverkas sen konstanta hastigheten av kraftökningen?
"Beräkna sluthastigheten när kraften verkar"
Jaha, då kanske man kan tolka det som att kraften ökar under de sista 4 sekunderna av bilens lopp eftersom att det resulterar i en sluthastighet.
a) Hur ska jag göra?` Ledtrådar skulle uppskattas.
Bilen rör sig med och sedan verkar en kraft på bilen i och efter att dessa fyra sekunder förflutit kommer bilen att ha en ny hastighet. Det är denna nya hastighet som man frågar efter.
Börja med att klura ut hur stor acceleration en kraft på ger på något som väger .
Kraft gånger tid = tillfört arbete (om kraften är konstant, annars måste man integrera)
Tillfört arbete = skillnad i (rörelse)energi
Räcker de här ledtrådarna för dig?
AlvinB skrev:Bilen rör sig med och sedan verkar en kraft på bilen i och efter att dessa fyra sekunder förflutit kommer bilen att ha en ny hastighet. Det är denna nya hastighet som man frågar efter.
Börja med att klura ut hur stor acceleration en kraft på ger på något som väger .
1N är den kraft som krävs för att accelerera ett föremål med massan 1kg med accelerationen 1 (m/s^2)
F=ma
1800=1200*a
a=1,5 (m/s^2)
Jahaa. Men den nya hastigheten, om hastigheten får öka med 1,5 (m/s^2) i 4 sekunder blir då
Då är jag med!
Kan du bara vara så snäll och berätta hur du tolkade texten till
"Bilen rör sig med 13 m/s och sedan verkar en kraft på bilen i 4 s och efter att dessa fyra sekunder förflutit kommer bilen att ha en ny hastighet. Det är denna nya hastighet som man frågar efter."
Kan du berätta exakt hur du tänkte, exakt hur du kom fram till det.
Tack tack!
Smaragdalena skrev:Kraft gånger tid = tillfört arbete (om kraften är konstant, annars måste man integrera)
Tillfört arbete = skillnad i (rörelse)energi
Räcker de här ledtrådarna för dig?
Jag är ledsen, jag hann inte läsa dina tips innan jag läste Alvins. Jag kom fram till rätt svar med hjälp av det han sa men för artighetens skull och lärdomens skull så ska jag även pröva på det sättet som du har valt att dela med dig av. :)
Kraft*tid = tillfört arbete Hur menar du nu exakt? Det som ploppar upp i mitt huvud är någon typ av formel -> F*t=N(ewton) eller något?
Skillnad i rörelse(energi) hmm.. Jag tror inte att jag har kommit så långt i fysiken än, det verkar som att du tror att jag kan saker som jag inte kan. Eller så kanske det inte är så. Förklara gärna vidare tack.
AlvinB skrev:Bilen rör sig med och sedan verkar en kraft på bilen i och efter att dessa fyra sekunder förflutit kommer bilen att ha en ny hastighet. Det är denna nya hastighet som man frågar efter.
Börja med att klura ut hur stor acceleration en kraft på ger på något som väger .
Juste, förresten. På uppgift b) (jag vet att man inte ska köra 2 uppgifter i en tråd men det är en minifråga!)
Ska jag då göra samma sak vid uträkning av acceleration (även om den blir negativ) och sedan stoppa in det i hastighetsformeln?
Korra skrev:AlvinB skrev:Bilen rör sig med och sedan verkar en kraft på bilen i och efter att dessa fyra sekunder förflutit kommer bilen att ha en ny hastighet. Det är denna nya hastighet som man frågar efter.
Börja med att klura ut hur stor acceleration en kraft på ger på något som väger .
Juste, förresten. På uppgift b) (jag vet att man inte ska köra 2 uppgifter i en tråd men det är en minifråga!)
Ska jag då göra samma sak vid uträkning av acceleration (även om den blir negativ) och sedan stoppa in det i hastighetsformeln?
Ja, tänk bara på att kraften är riktad åt motsatt håll.
AlvinB skrev:Korra skrev:AlvinB skrev:Bilen rör sig med och sedan verkar en kraft på bilen i och efter att dessa fyra sekunder förflutit kommer bilen att ha en ny hastighet. Det är denna nya hastighet som man frågar efter.
Börja med att klura ut hur stor acceleration en kraft på ger på något som väger .
Juste, förresten. På uppgift b) (jag vet att man inte ska köra 2 uppgifter i en tråd men det är en minifråga!)
Ska jag då göra samma sak vid uträkning av acceleration (även om den blir negativ) och sedan stoppa in det i hastighetsformeln?Ja, tänk bara på att kraften är riktad åt motsatt håll.
Tack. Jag antar att du inte vill svara på det jag skrev i min tidigare kommentar, eller så missade du det bara. Vilket som så är det ok.
Tack för hjälpen.
Korra skrev:AlvinB skrev:Bilen rör sig med och sedan verkar en kraft på bilen i och efter att dessa fyra sekunder förflutit kommer bilen att ha en ny hastighet. Det är denna nya hastighet som man frågar efter.
Börja med att klura ut hur stor acceleration en kraft på ger på något som väger .
1N är den kraft som krävs för att accelerera ett föremål med massan 1kg med accelerationen 1 (m/s^2)
F=ma
1800=1200*a
a=1,5 (m/s^2)
Jahaa. Men den nya hastigheten, om hastigheten får öka med 1,5 (m/s^2) i 4 sekunder blir då
Då är jag med!
Kan du bara vara så snäll och berätta hur du tolkade texten till
"Bilen rör sig med 13 m/s och sedan verkar en kraft på bilen i 4 s och efter att dessa fyra sekunder förflutit kommer bilen att ha en ny hastighet. Det är denna nya hastighet som man frågar efter."
Kan du berätta exakt hur du tänkte, exakt hur du kom fram till det.
Tack tack!
Jag var just på väg, tänkte bara göra en liten bild för att förklara mig tydligare. :-)
Jag tänkte ungefär så här:
Man vet att först har bilen en konstant hastighet, d.v.s. summan av krafterna som verkar på den är noll (Newtons första lag). Sedan verkar en kraft på bilen vilket ger upphov till en acceleration hos bilen. När kraften slutar verka (vi vet att den bara verkade i fyra sekunder) kommer bilen återgå till samma tillstånd som den hade innan accelerationen, att summan av krafterna är noll och att hastigheten därmed är konstant (dock kommer accelerationen att ge bilen en annan hastighet).
Det enda rimliga som 'sluthastigheten' då kan referera till är den konstanta hastigheten som bilen får efter accelerationen, eftersom ingen mer förändring i hastigheten beskrivs i uppgiften. Kolla på denna graf och se om det kanske blir lite tydligare vad jag menar:
Smaragdalena skrev:Kraft gånger tid = tillfört arbete (om kraften är konstant, annars måste man integrera)
Tillfört arbete = skillnad i (rörelse)energi
Nej, det här godkänner jag inte! Däremot är den tillförda impulsen lika med ändringen i rörelsemängd.
Exempel:
Från början har bilen rörelsemängden som förändras till rörelsemängden genom den tillförda impulsen , dvs
AlvinB skrev:Korra skrev:AlvinB skrev:Bilen rör sig med och sedan verkar en kraft på bilen i och efter att dessa fyra sekunder förflutit kommer bilen att ha en ny hastighet. Det är denna nya hastighet som man frågar efter.
Börja med att klura ut hur stor acceleration en kraft på ger på något som väger .
1N är den kraft som krävs för att accelerera ett föremål med massan 1kg med accelerationen 1 (m/s^2)
F=ma
1800=1200*a
a=1,5 (m/s^2)
Jahaa. Men den nya hastigheten, om hastigheten får öka med 1,5 (m/s^2) i 4 sekunder blir då
Då är jag med!
Kan du bara vara så snäll och berätta hur du tolkade texten till
"Bilen rör sig med 13 m/s och sedan verkar en kraft på bilen i 4 s och efter att dessa fyra sekunder förflutit kommer bilen att ha en ny hastighet. Det är denna nya hastighet som man frågar efter."
Kan du berätta exakt hur du tänkte, exakt hur du kom fram till det.
Tack tack!Jag var just på väg, tänkte bara göra en liten bild för att förklara mig tydligare. :-)
Jag tänkte ungefär så här:
Man vet att först har bilen en konstant hastighet, d.v.s. summan av krafterna som verkar på den är noll (Newtons första lag). Sedan verkar en kraft på bilen vilket ger upphov till en acceleration hos bilen. När kraften slutar verka (vi vet att den bara verkade i fyra sekunder) kommer bilen återgå till samma tillstånd som den hade innan accelerationen, att summan av krafterna är noll och att hastigheten därmed är konstant (dock kommer accelerationen att ge bilen en annan hastighet).
Det enda rimliga som 'sluthastigheten' då kan referera till är den konstanta hastigheten som bilen får efter accelerationen, eftersom ingen mer förändring i hastigheten beskrivs i uppgiften. Kolla på denna graf och se om det kanske blir lite tydligare vad jag menar:
Japp, förstår exakt hur du menar. Hmm, jag menade att du typ skulle förklara "hur du kunde tolka frågan till allt detta", det kanske bara kräver en del träning.
Förstår precis vad uppgiften säger och texten nu efterhand sådär men innan så gjorde jag inte det.
Men detta hjälper jättemycket också, tack så mycket.
Guggle skrev:Smaragdalena skrev:Kraft gånger tid = tillfört arbete (om kraften är konstant, annars måste man integrera)
Tillfört arbete = skillnad i (rörelse)energi
Nej, det här godkänner jag inte! Däremot är den tillförda impulsen lika med ändringen i rörelsemängd.
Exempel:
Från början har bilen rörelsemängden som förändras till rörelsemängden genom den tillförda impulsen , dvs
Jag har inte kommit så långt så jag förstår inte vad ni pratar om men jag kikar på det senare någon gång :)