Bevisa en rot
Bevisa att ”roten ur 3” är en lösning till ekvationen:
sqrt(2x+4) = x+1
jag sätter ju upp VL = sqrt(2*sqrt(3)+4)
och sen höjer jag upp VL med 2. Då får jag VL= 2*sqrt(3)+4.
Men HL är ju sqrt(3)+1.
vad gör jag för fel????
Har du kvadrerat högersidan också?
Om du kvadrerar VL men inte HL, tror du likhetstecken stämmer då?
Hej asiwol,
Det du gör i vänsterledet måste du även göra i högerledet. När du kvadrerar vänsterledet måste du även göra samma sak med högerledet. Testa det!
Du måste ta även HL upphöjt i 2, dvs göra samma operation på båda
Dum är jag... såklart!!
men kan jag sätta dem lika med varan
jag brukar göra hl först och sen VL och försöka få dem att bli lika.
men hur kommer jag då ihåg att jag höjt upp hl?
Det är klurigt. Din teknik lämpar sig bäst om VL eller HL är en konstant. Till exempel kan du föra över allt på VL och beräkna VL
Alltså så att VL - HL= 0
asiwol skrev:Alltså så att VL - HL= 0
Ja. Såg nu att gör man så blir det lättare att multiplicera med konjugatregeln
Alla metoder har sina användningsområden. Testa lite olika på samma problem för att se fördelar och nackdelar kan vara upplysande.
Nej - vid ett bevis ska du behandla VL för sig och HL för sig.
Du gör samma matematiska operationer på båda led - då behålls 'likheten'
Sedan utvärderar du om leden är lika, och är dom det så gäller påståendet.
Du kan då skriva: VL=HL VSB (Vilket Skulle Bevisas)
Man skall bevisa att ekvationen har en rot=sqrt(3). Då kan man inte använda VL=HL. Man kan fråga sig om det rör sig om bevisa eller visa?
Henning skrev:Nej - vid ett bevis ska du behandla VL för sig och HL för sig.
Du gör samma matematiska operationer på båda led - då behålls 'likheten'
Sedan utvärderar du om leden är lika, och är dom det så gäller påståendet.Du kan då skriva: VL=HL VSB (Vilket Skulle Bevisas)
VL = HL <=>VL - HL = 0 eller?
Henning skrev:Nej - vid ett bevis ska du behandla VL för sig och HL för sig.
Du gör samma matematiska operationer på båda led - då behålls 'likheten'
Sedan utvärderar du om leden är lika, och är dom det så gäller påståendet.Du kan då skriva: VL=HL VSB (Vilket Skulle Bevisas)
Så man kan typ skriva upp en notering att man har kvadrerat det första ledet för att komma ihåg att göra det på det andra?
Ja - som sagt du måste göra lika med båda leden.
Dvs du kan kvadrera, addera, multiplicera etc.
Men göra detsamma för båda led