Bevisa att mängden har arean..
hej!
Så jag är inte svensk och jag har aldrig löst sådana bevis, så om någon kan förklara vad måste man tänka på, blir jag tacksam :)
Nu vet ju inte jag vad formel (B.5) är, men du kan överskatta och underskatta arean med olika Riemannsummor.
Dr. G skrev:Nu vet ju inte jag vad formel (B.5) är, men du kan överskatta och underskatta arean med olika Riemannsummor.
Tack för svaret!
Det är B.5 tror jag, men kan du kanske förklara lite till hur ska jag göra exakt 😅
Standardfråga 1a: Har du ritat?
Smaragdalena skrev:Standardfråga 1a: Har du ritat?
Nej, jag vet inte riktigt hur ska jag rita den :(
Att rita en adragradskurva borde du ha lärt dig i Ma2.
Smaragdalena skrev:Att rita en adragradskurva borde du ha lärt dig i Ma2.
Jag har inte pluggat mate2 i Sverige, men jag vet hur man ritar andragradskurva, men jag vet inte vad är x,y,h för något, så hur ska jag rita den utan att veta de? 😅
Förlåt för att jag kanske är dum, men jag verkligen uppskattar din hjälp :)
Kan det vara så att det finns både ett axiom B.5 och en formel B.5?
Laguna skrev:Kan det vara så att det finns både ett axiom B.5 och en formel B.5?
Jag är inte riktigt säker, men den endast som jag har hittat är axiom som jag skickade och den här bild, men jag tror att det är bara en exampel
Jo, den formeln verkar bra. Du har ju en kvadratfunktion i din fråga också.
Laguna skrev:Jo, den formeln verkar bra. Du har ju en kvadratfunktion i din fråga också.
Ok, kan du kanske ge mig några tips om hur ska jag börja?
Samwill3000 skrev:Smaragdalena skrev:Att rita en adragradskurva borde du ha lärt dig i Ma2.
Jag har inte pluggat mate2 i Sverige, men jag vet hur man ritar andragradskurva, men jag vet inte vad är x,y,h för något, så hur ska jag rita den utan att veta de? 😅
Förlåt för att jag kanske är dum, men jag verkligen uppskattar din hjälp :)
Nej, hur skule du kunna beräkna något om du inte förstår vad man frågar efter? Jag tror att det är där man måste börja.
Jag skulle verkligen rekommendera dig att titta igenom den svenska gymnasiekursen i matematik - inte för att lära dig matematiken, för den antar jag att du kan, utan för att lära dig det svenska matematikspråket. Vilket språk har du läst matte på?
x och y tror jag heter likadant på alla språk, och h är det största x-värdet.
Du skall alltså (med hjälp av mängder och på något specifikt sätt som framgår av "Formeln(B.5)" uppskatta storleken av det område som ligger mellan positiva x-axeln, den räta linjen och kurvan .
Smaragdalena skrev:Samwill3000 skrev:Smaragdalena skrev:Att rita en adragradskurva borde du ha lärt dig i Ma2.
Jag har inte pluggat mate2 i Sverige, men jag vet hur man ritar andragradskurva, men jag vet inte vad är x,y,h för något, så hur ska jag rita den utan att veta de? 😅
Förlåt för att jag kanske är dum, men jag verkligen uppskattar din hjälp :)
Nej, hur skule du kunna beräkna något om du inte förstår vad man frågar efter? Jag tror att det är där man måste börja.
Jag skulle verkligen rekommendera dig att titta igenom den svenska gymnasiekursen i matematik - inte för att lära dig matematiken, för den antar jag att du kan, utan för att lära dig det svenska matematikspråket. Vilket språk har du läst matte på?
x och y tror jag heter likadant på alla språk, och h är det största x-värdet.
Du skall alltså (med hjälp av mängder och på något specifikt sätt som framgår av "Formeln(B.5)" uppskatta storleken av det område som ligger mellan positiva x-axeln, den räta linjen och kurvan .
Tusen tack för tipsen :)
Ja, jag kan matte, men jag läste den på Arabiska.
Jag kommer att titta igenom svenska gymnasiekursen i matte som du rekommenderar.
Men Nu tror jag att jag förstår hur ska jag lösa den, och det är min sista dag för att lösa den :( så jag ska försöka nu, men är formeln som jag måste använda den samma formeln som står i bilden?
Tusen tack igen :)
Hur definierar din lärobok "enkla mängder"?
Smaragdalena skrev:Hur definierar din lärobok "enkla mängder"?
Jag vet inte riktigt, men jag hittade den, kanske den kan hjälpa?
Nej, de "enkla reglerna" har inte något med mängder att göra.
Om din bok har någon definition av "sammansatta mängder", så kan man kanske dra några slutsatser av detta.
Smaragdalena skrev:Nej, de "enkla reglerna" har inte något med mängder att göra.
Om din bok har någon definition av "sammansatta mängder", så kan man kanske dra några slutsatser av detta.
Jag hittade den!
En enkel mängd är alltså samma sak som en sammanslagning (union) av rektanglar.
Du ska använda rektanglar för att få ett ungefärligt värde till arean hos mängden P.
Albiki skrev:En enkel mängd är alltså samma sak som en sammanslagning (union) av rektanglar.
Du ska använda rektanglar för att få ett ungefärligt värde till arean hos mängden P.
Det är faktiskt vad jag tänkte på! När jag provade Första gången jag hade fel, men nu är jag säkert att det är den rätta lösning :)
Jag ska försöka igen.
Tusen tack för dig, you are the best! :)
matteboken.se finns på arabiska också, så om man kan det ena och vill lära sig det andra kan man ta upp samma sida på båda språken. Men den sträcker sig bara i stort sett till och med gymnasiet.
Laguna skrev:matteboken.se finns på arabiska också, så om man kan det ena och vill lära sig det andra kan man ta upp samma sida på båda språken. Men den sträcker sig bara i stort sett till och med gymnasiet.
Jättebra information!
Tusen tack :)