Bevisa att ekvation = -1 om b är inte = a
förstår inte vad som blev fel
Jag förstår inte.
Vänster led = (a–b) / (b–a) = – [–(a–b) / (b–a)] = – (b–a) / (b–a) = –1 = –1 / 1 = höger led
Kolla jag gjorde MGN,
vi har a-b/b-a = -1/1
MGN = gemensamma nämnarna för -1(b-a), vilket är samma som (b+a)
Tror du jag fick fel för att jag glömde multiplicera högerled med MGN?
MGN är bara (b-a) ser jag nu
Tror jag
ChristopherH skrev:Kolla jag gjorde MGN,
vi har a-b/b-a = -1/1
MGN = gemensamma nämnarna för -1(b-a), vilket är samma som (b+a)
Tror du jag fick fel för att jag glömde multiplicera högerled med MGN?
Nej, du är vilse här. Vi har att (a–b) / (b–a) är alltid lika med –1. Om inte a = b för i så fall står det 0/0 som inte har något värde.
Jag har inte sett uppgiften. Men står det kanske att du ska visa att vänster led är lika med höger led. Annars, om det står som en ekvation så så kan du sätta in vilka a och b som helst (så länge de inte är lika) ekvationen gäller alltid. Så den ger inget.
Sedan talar du om gemensam nämnare. Det finns bara en nämnare, det är b–a, inget att göra gemensamt.
Och –1(b–a) är inte (b+a) utan a–b
Uppgiften är att visa den är = -1 om b inte är lika med a
det står b=/a
Kan inte skriva streck inom =
Kapitlet handlar om rationella uttryck, multiplikation och division
Mogens skrev:ChristopherH skrev:Kolla jag gjorde MGN,
vi har a-b/b-a = -1/1
MGN = gemensamma nämnarna för -1(b-a), vilket är samma som (b+a)
Tror du jag fick fel för att jag glömde multiplicera högerled med MGN?
Nej, du är vilse här. Vi har att (a–b) / (b–a) är alltid lika med –1. Om inte a = b för i så fall står det 0/0 som inte har något värde.
Jag har inte sett uppgiften. Men står det kanske att du ska visa att vänster led är lika med höger led. Annars, om det står som en ekvation så så kan du sätta in vilka a och b som helst (så länge de inte är lika) ekvationen gäller alltid. Så den ger inget.
Sedan talar du om gemensam nämnare. Det finns bara en nämnare, det är b–a, inget att göra gemensamt.
Och –1(b–a) är inte (b+a) utan a–b
Jaha är det (a-b) Men hur kan man då använda MGN för att bryta ut nämnaren om nämnaren är b-a ursprungligen?
ChristopherH skrev:Uppgiften är att visa den är = -1 om b inte är lika med a
det står b=/a
Kan inte skriva streck inom =
Jag visade det i mitt första svar. Skrolla upp.
Jag tror du har missförstått vad MGN är.
I denna uppgift har man ingen nytta av MGN
Om det står 1/8 + 1/12 så kan man säga att MGN = 24 och skriva
3/24 + 2/24 = 5/24
PS Jag lämnar forumet nu. Good luck!
Tack så mycket för hjälpen!
Ok så MGN = 24 för att 8 + 12 = 22, eller var kommer 24 ifrån.
För vad jag brukar göra är att man skriver/multiplicerar alla nämnare i en ekvation med varandra och sen multiplicerar den med alla täljare i ekvationen. Trodde man enbart använde det för ekvationer
ChristopherH skrev:Tack så mycket för hjälpen!
Ok så MGN = 24 för att 8 + 12 = 22, eller var kommer 24 ifrån.
MGN är 24 eftersom 24 är det mista tal som finns både i åttan och tolvans gångertabell. Man förlänger bråken med 3 respektive 2 för att de skall få samma nämnare.
För vad jag brukar göra är att man skriver/multiplicerar alla nämnare i en ekvation med varandra och sen multiplicerar den med alla täljare i ekvationen. Trodde man enbart använde det för ekvationer