Beundringar kring betyg och gymnasium
Hej. Som en elev som ska börja åk 9 i höst har jag just nu 252,5 merit. Jag vill komma in på gymnasium med ungefär antagningspoängen 293 merit. Men det finns en del ämnen som jag undrar kring. Exempel så har jag alltid haft E i hemkunskap. Jag undrar ifall det är möjligt att jag lägger extra arbete på ämnet i åk 9 och får A i det. Eller kommer de tidigare betygen påverka så jag inte kan nå A eller B i hemkunskap. För att nå upp till ungefär 300 merit behöver jag också förbättra mig i ämnen som samhällskunskap där jag nu har D. Är det möjligt att gå från D till A där, jag menar om jag uppnår kunskapskraven för A i åk 9, kommer jag kunna få A då eller kommer betyget dras ner på grund av de lägre betygen jag har haft i ämnet tidigare. Har hört från andra att man Max kan höja sig två steg i ett ämne från kompisar, är det sant? Har ni tips för hur jag kan höja mig eller förbereda mig inför åk 9. Hur är det enligt era egna erfarenheter, har ni höjt er liknande som mig, är min plan realistisk enligt era erfarenheter. Jag är öppen för diskussioner och hemskt tacksam om era tips och råd.
Om du uppnår kraven för ett A bör du få ett A oavsett hur dina betyg sett ut tidigare. Men i praktiken är det svårare att få ett A om du t.ex. har ett D jämfört med om du har ett B sedan tidigare.
Mitt tips är att du meddelar respektive lärare vid terminsstart att du satsar på högre betyg och frågar vad just du behöver göra för att uppnå det. Bara det samtalet med läraren kan medföra att hen är mer uppmärksam på din utveckling.
Man kan säga att ett betyg ska spegla dina kunskaper i slutet av årskurs 9. Det innebär inte att allt tidigare varit helt oväsentligt men tyngdpunkten ska ligga på det som presterat i årskurs 9.
Förutsatt att alla betygskriterier testas igen i årskurs 9 så borde det alltså vara möjligt.
Jag är lärare för högstadiet , visserligen inte i hemkunskap. Jag kan säga att jag inte skulle ha några problem att höja en elev från E till A i årskurs 9, om man tydligt presterar på en A-nivå på alla betygskriterier i årskurs 9. Sen är det i praktiken ofta sällan det händer att en elev plötsligt gör en sådan uppryckning i ett ämne och kanske skulle jag i så fall ställa mig mer frågande till varför eleven inte kunnat ens vara nära den nivån tidigare terminer. Men jag skulle inte ha några problem att sätta der förutsatt att nivån varit jämn och hög i årskurs 9. Säg att man skulle prestera lite ojämnt i årskurs 9, ex.ibland på A-nivå och ibland lite under. Då skulle jag nog inte sätta A om presentationerna i åk 9 varit kring A-gränsen utan då titta lite på underlaget från åk 7-8 och kanske sätta ett B eller C beroende på detaljer.
Men som sagt att Calles tips ovan är det bästa, prata med läraren vid läsårsstart och gör klart att du vill satsa på ämnet för att försöka mot de högsta betygen så kan denne säkert både förklara dina möjligheter bra och beskriva hur du ska göra och vad du ska fokusera på.
Lärare arbetar väldigt olika. (På gott och på ont ;) )
Tack för era svar, jag känner betydlig lättnad att det är möjligt att göra det. Som sagt vill jag höja mig från 252,5 till 300 när jag nästa termin när jag går ut ur nian. Har ni några generella tips för hur jag kan göra eller hur jag kan förbereda mig just nu när det är sommar?. Jag är redo att lägga ner tiden som krävs och är motiverad.
Tack för era svar/tips. Öppen för diskussion!