Betygsättning/Lärare utan kunskap i kurs
Hej! Det är så att vi har en "lärare" som ej är färdig utbildad och kan mindre än vad vi själva kan utav programmet vi jobbat med nu under ett halv år. Under hela denna kursen har det varit strul då flertal elever inte kunnat arbeta med uppgifter pga problem på programmet/inställningar som "läraren" inte kunnat hjälpa till med då han ej har tillräckligt med kunskap. De ända vi har haft till godo är fåtal videor vi fått från vår gamla lärare där han visar grundbasen till hur programmet fungerar. Nu är det så att vår nya "lärare" ska sätta betyg genom att ge ett betyg till en annan lärare som ska senare sätta detta då vår nyvarande "lärare" själv inte har befogenhet att sätta betyget. Allt detta problematiska har gjort att flertal elever ligger efter och är långt efter deadlines på projektet och riskerar ej godkänt i kursen.
Är detta verkligen okej?
Jag antar att du går i gymnasiet, och att du går en programmeringskurs som är valfri där flera från olika klasser går tillsammans?
Har isåfall någon/du tagit upp detta med deras/din mentor?
Stämmer går i gymnasiet och vi tagit upp detta med metor och även rektor men får konstant tillbaka samma svar att "Vi ska se vad vi kan hjälpa "läraren" med och vad han behöver för verktyg, Jag återkommer senare till er igen" Men nu har hela kursen gått och man undrar ju hur dom ens kunde anställa någon utan kompetens och ifall de är okej?
Det skall ju såklart inte vara såhär, att lärare inte kan sitt ämne och sen skall bedöma andra på det låter helt galet.
Om du någonsin läser på universitet kommer du dock upptäcka att många kurser är så, jag läser en kurs just nu där varje gång jag frågat läraren något får jag svaret "jag vet inte". Ändå måste jag ju få godkänt på ett eller annat sätt, så det är bara att försöka lista ut det. Inte en ursäkt såklart, men om du hade tänkt plugga vidare räkna med att detta kommer hända många många gånger.
Skollagen säger att när en icke-behörig lärare ska sätta betyg så ska detta göras tillsammans med en behörig legitimerad lärare. Om dessa två lärare skulle vara oense om ett betyg, så är det den legitimerade/behöriga lärarens bedömning som gäller.
Hur detta sker och organiseras i praktiken, sker lite olika på skolor, också beroende på hur pass erfaren den obehörige läraren är. Ofta finns inte resurser/tid för en annan lärare att gå igenom allt underlag och all bedömning för varje elev. I praktiken fungerar det ofta så att den obehörige och den legitimerade läraren går igenom viktiga principer för betygssättning och hur betygssättning görs, går igenom en del olika betyg tillsammans och hur man tänker kring det, kanske framför allt de tveksamma fallen.
Det kan absolut ske i en del fall att en behörig lärare bara skriver på och går i god för betygen utan att själv ha tittat igenom betygen eller underlaget som finns för betyget utan enbart godkänt den outbildade lärarens betyg. Rent formellt sett så går det att göra så och är korrekt men det är egentligen inte tänkt att det ska fungera på det sättet i praktiken. Så sker ofta om man har en erfaren van kollega vars bedömning och betygsättning som man har tillit till, så kan det ske att en behörig lärare väljer att skriva på betygen utan att gå igenom det. Detta kan även göras av en rektor som går i god för betygen.
Det är rektorn som har det yttersta ansvaret för denna situationen. Jag tycker du ska definitivt prata med rektorn och påtala vikten av att en behörig lärare tar större del i betygsättningen än vad som verkar ska ske och att den obehörige läraren behöver mer stöd i sin betygssättning. Det bör man kunna kräva av skolan eftersom att det är så som det egentligen ska fungera.
Jonto: du byter mellan lag/regel/norm flera gånger, vad gäller egentligen?
- Lag: obehörig lärare och leg lärare ska sätta betyg "tillsammans"
- I praktiken sker det ofta inte (vilket också är min uppfattning/erfarenhet)
- ... men det är ok rent formellt?
- Lagen var inte tänkt så??
Qetsiyah skrev:Jonto: du byter mellan lag/regel/norm flera gånger, vad gäller egentligen?
- Lag: obehörig lärare och leg lärare ska sätta betyg "tillsammans"
- I praktiken sker det ofta inte (vilket också är min uppfattning/erfarenhet)
- ... men det är ok rent formellt?
- Lagen var inte tänkt så??
Så här lyder föreskrifterna: "En lärare som saknar lärarlegitimation får inte sätta betyg självständigt utan ska göra det tillsammans med en legitimerad lärare. Båda lärarna ska signera i betygskatalogen. Om de två lärarna som ska sätta betyg tillsammans inte kan enas om betyget för en elev har den legitimerade läraren företräde och sätter betyg, men bara om hen har behörighet att undervisa i det aktuella ämnet. Den legitimerade läraren behöver inte delta i undervisningen eller samla in eget bedömningsunderlag. Vid betygssättningen utgår lärarna i samtalet framförallt från en sammanfattande dokumentation som summerar de kunskaper eleverna visat i olika bedömningssituationer. Det ställer krav på den sammanfattande dokumentationen. Rektorn har ansvar för att skapa förutsättningar för och stödja lärarna i arbetet med att utveckla effektiva rutiner och former för dokumentation. Den legitimerande läraren går inte i god för sin kollegas arbete i sin helhet utan intygar att betyget kan motiveras utifrån den sammanfattande dokumentationen och annan information om elevens kunskaper som de har diskuterat vid samtalet. Det är rektorn som ansvarar för att lärarna sätter betyg enligt bestämmelserna. Rektorn kan behöva se till att lärare som inte har legitimation får kompetensutveckling. Det är viktigt att rektorn planerar arbetet med betygssättningen så att det inte kommer som en överraskning för en legitimerad lärare att hen ska bistå en kollega som saknar legitimation."
Detta innebär alltså att den obehörige läraren ska ha haft stöd vid betygssättningstillfället och tillsammans med den behörige betygsättande läraren gått igenom sammanfattande underlag och dokumentation. Det är så det ska fungera. Däremot anges inte exakt i detalj hur omfattande denna sambedömning ska vara.
Vad jag lite slarvigt menade med att det formellt blir korrekt när en annan lärare går i god för och skriver på betygen, är att när betygen har signerats av både den undervisande läraren och den behörige läraren så är betygen formellt sett giltiga och gällande. Det sker i princip inga kontroller från Skolverket kring hur betygsättningen mellan dessa lärare har gått till, utan deras signeringar är ett godkännande av att de kan gå i god för betygen. Jag tror Skolverket är medvetna om att det i praktiken fungerar på detta sätt även om det inte helt är tänkt att fungera så. På förekommen fråga skulle dock dessa lärare bara kunna hävda att de gått igenom dokumentationen tillsammans och det blir svårt att ifrågasätta då.
Att det ofta sker på detta sätt i praktiken handlar om att skolor inte avsätter tid för lärare att göra denna sambetygssättning. Om den legitimerade läraren skulle behöva sätta sig in i varje enskilt fall av betygssättning av elev och gå igenom dess underlag så är det oerhört tidskrävande. Att det är en obehörig lärare som undervisar kan också i många fall tyda att det redan är brist på legitimerade lärare i den skolan eller i den kommunen som då ytterligare försvårar att det finns legitimerade lärare som har tid för detta.