3 svar
210 visningar
Splash.e behöver inte mer hjälp
Splash.e 713
Postad: 16 dec 2021 12:56 Redigerad: 17 dec 2021 09:32

Betyg

Har läraren rätt att säga att betyget som man får i en kurs utgörs av betygen man får från np? Jag har fått A på alla prov hittills i kursen (men vi har inte haft prov på allt tyvärr t.ex. sannolikhet,  trigonometri och vektorer) men nu på nationella tror jag att jag kommer få ett starkt B. Alltså kanske 1 A poäng från att få ett A. Har jag då fortfarande chans på ett A? Eller kan läraren bara säga att betyget som sätts utgår enbart från nationella provet?


Tråd flyttad från Matematik > Matte 1 till Övriga diskussioner > Om skolan. /Smutstvätt, moderator 

naytte 5155 – Moderator
Postad: 16 dec 2021 14:43

Läraren kan ge högre betyg om han anser att du ska ha det.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 16 dec 2021 14:54

Varje år brukar det vara stora rubriker i nyheterna om att ett ganska stort antal elever fått bättre betyg än vad resultatet av NP skulle tyda på. Detta betyder att journalisterna inte har förstått att betyg inte bara sätts efter vad man får för resultat på NP (även om detta resultat är mycket viktigt för betyget).

Jonto 9686 – Moderator
Postad: 17 dec 2021 00:11

Nej, läraren kan inte sätta betyg enbart utifrån nationella provet utan läraren ska betrakta allt betygsunderlag som finns.

Däremot är det också sagt i direktiven för betygssättning att nationella proven ska särskilt beaktas vid betygssättning.

 

Det är alltså fel av läraren att säga "För alla elever gäller att nationella provets resultat blir automatiskt ert betyg". Däremot skulle läraren absolut i slutet kunna säga att nationella provet inte riktigt nådde upp till ett A och eftersom det ska särskilt beaktas så får du ett B. Det mest logiska eller troliga är väl dock att om man tidigare visat kunskaper på A-nivå på samtliga kunskapskrav sedan tidigare och på nationella provet hamnar precis under det betyget, så är det troligt att läraren sätter ett A i betyg ändå.

Att nationella proven särskilt ska beaktas är framför allt i sådana lägen där en elev på lärarens tidigare prov konstant presterat på C- eller A-nivå medan eleven på nationella provet bara presterar på ett E. Då kanske det finns fog för läraren att tro att denne gjort för enkla prov, bedömt för snällt eller satt fel nivå och att det då motiverar att eleven inte får högre än ett E, trots bra prestationer sedan tidigare.

Svara
Close