13 svar
182 visningar
Splash.e behöver inte mer hjälp
Splash.e 713
Postad: 22 mar 06:19 Redigerad: 22 mar 06:20

Betyg

Om man skrivit A, A, C, A i fysik kurs 2 tycker ni man ska kunna få A i slutbetyg då? Eller krävs även då att kursprovet skrivs för att avgöra då? 

Kursprovet är ju alla delar ett så självklart kommer det vägas in. Jag har stött på båda sortens lärare: den som max kommer kunna ge dig B och den som ger dig vad du får på kursprovet. 

Splash.e 713
Postad: 23 mar 08:13 Redigerad: 23 mar 08:15
mrpotatohead skrev:

Kursprovet är ju alla delar ett så självklart kommer det vägas in. Jag har stött på båda sortens lärare: den som max kommer kunna ge dig B och den som ger dig vad du får på kursprovet. 

Men kursprovet är frivilligt. så du tror inte det är möjligt att skriva bara delproven och få A A C A och ändå få A i slutbetyg?  Det gick dåligt för alla i klassen 26 poäng varav 7 A poäng på 120 min, men det kanske är rätt?

Det kanske är möjligt. Beror på din lärare. 

Jag tycker B är rätt betyg här. B innebär ju att man uppnått övervägande delar till A och resten C. Precis som du gjort enligt AACA.

Logos1 42
Postad: 23 mar 12:44

Hur är B rätt betyg? Eleven har ju visat A nivå på det flesta. Och de nya kunskapskraven är snällare med det. Det gör kanske ingenting om en avviker. Nu är jag ingen lärare och du vet såklart bättre men ställde samma fråga till min lärare och hon sa att det inte gör så mycket om ett provbetyg avviker. Nu är jag inte säker på om hon förstod "avviker" som B eller C men annars har vi ju möjlighet o skriva prov på bara den delen som avviker och visa de högre kunskapskraven. Tycker personligen inte att det är rättvist o sätta B. Vore sorgligt med tanke på de andra A:n.

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 23 mar 12:55 Redigerad: 23 mar 13:02
Logos1 skrev:

annars har vi ju möjlighet o skriva prov på bara den delen som avviker och visa de högre kunskapskraven. 

Det är inte en rättighet. Det är det kanske på delar där man fick underkänt, men verkligen inte för att höja betyg.

Det här är systemet i svensk skola, där de flesta kan få A. Så är det inte i länder där de har studentprov. 

Logos1 skrev:

Hur är B rätt betyg? Eleven har ju visat A nivå på det flesta. Och de nya kunskapskraven är snällare med det. Det gör kanske ingenting om en avviker. Nu är jag ingen lärare och du vet såklart bättre men ställde samma fråga till min lärare och hon sa att det inte gör så mycket om ett provbetyg avviker. Nu är jag inte säker på om hon förstod "avviker" som B eller C men annars har vi ju möjlighet o skriva prov på bara den delen som avviker och visa de högre kunskapskraven. Tycker personligen inte att det är rättvist o sätta B. Vore sorgligt med tanke på de andra A:n.

Beror på lärare. Men kraven säger att det är ett B. Hade han fått E på ett delprov skulle det varit ett D. Denna typen av exempel används ofta när folk ska visa hur orättvist detta betygssystem kan vara. 

Mesopotamia 1097
Postad: 23 mar 19:51 Redigerad: 23 mar 19:51

Beror på lärare. Men kraven säger att det är ett B. Hade han fått E på ett delprov skulle det varit ett D. Denna typen av exempel används ofta när folk ska visa hur orättvist detta betygssystem kan vara. 

Hej,

Kunskapskrav och detta tankesätt tillhör Lgy11 och Lgr11.

I och med Lgy22 och Lgr22 heter dessa betygskriterier, och lärare bör istället göra en sammantagen bedömning, dvs. skillnaderna mellan betygsgränserna är inte lika skarpa. Denna förändring infördes för att bl.a. motverka just sådana fall där en högpresterande elev haft en dålig dag under ett prov och fått ett lägre resultat än den individuella trenden. Om eleven har uppnått A-nivå på ett betygskriterium 3 av 4 gånger går det nu med den nya läroplanen att väga den 3 gångerna tyngre än det fjärde, och på så sätt göra en sammantagen av elevens kunskaper istället för att haka upp sig på betygsmatriser och dylikt. I slutändan ska läraren bedöma elevens förmågor och kunskaper, vilket är hela syftet med skolan.

Att eleven i fråga påtalar att det gick sämre för alla i klassen pekar mot att det möjligen låg något i provets konstruktion med hänsyn till antalet frågor under provtiden, eller frågornas svårighetsgrad jämfört med vad som gåtts igenom under lektionerna till grund för det sämre resultatet. Detta ger situationen ännu en dimension.

För alla intresserade finns mer information nedan. Läs gärna läroplanerna. Jag själv har gjort och kan säga att de ger stor insikt i vilket enormt viktigt arbete som lärarna utför. På Skolverkets hemsida finns även de gamla läroplanerna.

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/forandringar-inom-skolomradet/sidor-tidigare-forandringar/nya-kurs--och-laroplaner-lgr22 

Splash.e 713
Postad: 24 mar 11:34 Redigerad: 24 mar 11:34
Mesopotamia skrev:

Beror på lärare. Men kraven säger att det är ett B. Hade han fått E på ett delprov skulle det varit ett D. Denna typen av exempel används ofta när folk ska visa hur orättvist detta betygssystem kan vara. 

Hej,

Kunskapskrav och detta tankesätt tillhör Lgy11 och Lgr11.

I och med Lgy22 och Lgr22 heter dessa betygskriterier, och lärare bör istället göra en sammantagen bedömning, dvs. skillnaderna mellan betygsgränserna är inte lika skarpa. Denna förändring infördes för att bl.a. motverka just sådana fall där en högpresterande elev haft en dålig dag under ett prov och fått ett lägre resultat än den individuella trenden. Om eleven har uppnått A-nivå på ett betygskriterium 3 av 4 gånger går det nu med den nya läroplanen att väga den 3 gångerna tyngre än det fjärde, och på så sätt göra en sammantagen av elevens kunskaper istället för att haka upp sig på betygsmatriser och dylikt. I slutändan ska läraren bedöma elevens förmågor och kunskaper, vilket är hela syftet med skolan.

Att eleven i fråga påtalar att det gick sämre för alla i klassen pekar mot att det möjligen låg något i provets konstruktion med hänsyn till antalet frågor under provtiden, eller frågornas svårighetsgrad jämfört med vad som gåtts igenom under lektionerna till grund för det sämre resultatet. Detta ger situationen ännu en dimension.

För alla intresserade finns mer information nedan. Läs gärna läroplanerna. Jag själv har gjort och kan säga att de ger stor insikt i vilket enormt viktigt arbete som lärarna utför. På Skolverkets hemsida finns även de gamla läroplanerna.

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/forandringar-inom-skolomradet/sidor-tidigare-forandringar/nya-kurs--och-laroplaner-lgr22 

Fast dock verkar inte gymnasiet ingå här? Men jag tycker detta låter mycket rimligare från ett elevs perspektiv

Logos1 42
Postad: 24 mar 11:37
Mesopotamia skrev:

Beror på lärare. Men kraven säger att det är ett B. Hade han fått E på ett delprov skulle det varit ett D. Denna typen av exempel används ofta när folk ska visa hur orättvist detta betygssystem kan vara. 

Hej,

Kunskapskrav och detta tankesätt tillhör Lgy11 och Lgr11.

I och med Lgy22 och Lgr22 heter dessa betygskriterier, och lärare bör istället göra en sammantagen bedömning, dvs. skillnaderna mellan betygsgränserna är inte lika skarpa. Denna förändring infördes för att bl.a. motverka just sådana fall där en högpresterande elev haft en dålig dag under ett prov och fått ett lägre resultat än den individuella trenden. Om eleven har uppnått A-nivå på ett betygskriterium 3 av 4 gånger går det nu med den nya läroplanen att väga den 3 gångerna tyngre än det fjärde, och på så sätt göra en sammantagen av elevens kunskaper istället för att haka upp sig på betygsmatriser och dylikt. I slutändan ska läraren bedöma elevens förmågor och kunskaper, vilket är hela syftet med skolan.

Att eleven i fråga påtalar att det gick sämre för alla i klassen pekar mot att det möjligen låg något i provets konstruktion med hänsyn till antalet frågor under provtiden, eller frågornas svårighetsgrad jämfört med vad som gåtts igenom under lektionerna till grund för det sämre resultatet. Detta ger situationen ännu en dimension.

För alla intresserade finns mer information nedan. Läs gärna läroplanerna. Jag själv har gjort och kan säga att de ger stor insikt i vilket enormt viktigt arbete som lärarna utför. På Skolverkets hemsida finns även de gamla läroplanerna.

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/forandringar-inom-skolomradet/sidor-tidigare-forandringar/nya-kurs--och-laroplaner-lgr22 

Tack för detta! 

Mesopotamia 1097
Postad: 24 mar 12:31

Det jag skrev ovan gäller för både grundskolan och gymnasiet.

Läroplanerna heter Lgr22 respektive Lgy22. Länken leder till grundskolan, men om man klickar sig runt kommer man till gymnasiet också.

Jag hade tagit upp detta med läraren och frågat hur det ser ut. Som elev har du rätt att veta vilka betygskriterier som du behöver jobba mer på!

Splash.e 713
Postad: 24 mar 13:24
Mesopotamia skrev:

Det jag skrev ovan gäller för både grundskolan och gymnasiet.

Läroplanerna heter Lgr22 respektive Lgy22. Länken leder till grundskolan, men om man klickar sig runt kommer man till gymnasiet också.

Jag hade tagit upp detta med läraren och frågat hur det ser ut. Som elev har du rätt att veta vilka betygskriterier som du behöver jobba mer på!

Tusen tack!

Mesopotamia 1097
Postad: 24 mar 13:26

Varsågod och lycka till!

Mesopotamia skrev:

Beror på lärare. Men kraven säger att det är ett B. Hade han fått E på ett delprov skulle det varit ett D. Denna typen av exempel används ofta när folk ska visa hur orättvist detta betygssystem kan vara. 

Hej,

Kunskapskrav och detta tankesätt tillhör Lgy11 och Lgr11.

I och med Lgy22 och Lgr22 heter dessa betygskriterier, och lärare bör istället göra en sammantagen bedömning, dvs. skillnaderna mellan betygsgränserna är inte lika skarpa. Denna förändring infördes för att bl.a. motverka just sådana fall där en högpresterande elev haft en dålig dag under ett prov och fått ett lägre resultat än den individuella trenden. Om eleven har uppnått A-nivå på ett betygskriterium 3 av 4 gånger går det nu med den nya läroplanen att väga den 3 gångerna tyngre än det fjärde, och på så sätt göra en sammantagen av elevens kunskaper istället för att haka upp sig på betygsmatriser och dylikt. I slutändan ska läraren bedöma elevens förmågor och kunskaper, vilket är hela syftet med skolan.

Att eleven i fråga påtalar att det gick sämre för alla i klassen pekar mot att det möjligen låg något i provets konstruktion med hänsyn till antalet frågor under provtiden, eller frågornas svårighetsgrad jämfört med vad som gåtts igenom under lektionerna till grund för det sämre resultatet. Detta ger situationen ännu en dimension.

För alla intresserade finns mer information nedan. Läs gärna läroplanerna. Jag själv har gjort och kan säga att de ger stor insikt i vilket enormt viktigt arbete som lärarna utför. På Skolverkets hemsida finns även de gamla läroplanerna.

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/forandringar-inom-skolomradet/sidor-tidigare-forandringar/nya-kurs--och-laroplaner-lgr22 

Hade ingen aning om detta. Skräll att skolan blir så mycket lättare när man gått färdigt den. Snart kommer ju ämnesbetyg också😵‍💫

Svara
Close