Bestäm vilka värden på x uppgift F
(Uppgift F)Hur ska jag göra här? Jag tänkte att man skulle skriva att för alla värden där x>0 så gäller uttrycket... Men det är fel. Hur ska man tänka?
För b)? Kom ihåg att f(x) är värdet på y när vi har ett visst x-värde. När ligger linjen över x-axeln (dvs. funktionens värde är större än noll)?
Uppgift F behöver jag hjälp med :)
Okej, undersök linjen du får i HL (y = 1,5x). När skär denna linje grafen till f(x)?
Hur kan du tro att det alltid ska gälla? Rita in linjen y = 1,5x i diagrammet.
Ska jag börja med att sätta in olika tal i x led?
Menar du att jag ska undersöka när grafen f(x)=y skär grafen f(x)=1,5x?
Renny19900 skrev:Ska jag börja med att sätta in olika tal i x led?
Menar du att jag ska undersöka när grafen f(x)=y skär grafen f(x)=1,5x?
Att undersöka f(x) och 1,5x för olika värden på x kan vara en början.
Ja!
En annan metod är att lösa det algebraiskt.
f(x) = 1,5x är given.
Ta nu fram ett uttryck g(x) = kx + m för den räta linje som redan är inritad i koordinatsystemet.
Sedan kan du sätta upp och lösa ekvationen f(x) = g(x).
G(x)=1,5x+10
1,5x+10=kx+m?? Är det så du menar
Renny19900 skrev:G(x)=1,5x+10
[...]
Ditt uttryck för g(x) stämmer inte helt. Det stämmer att m-värdet är 10 men det stämmer inte att k-värdet är 1,5.
Vet du hur du beräknar k-värdet (dvs lutningen) för en rät linje?
Vet du hur du beräknar k-värdet (dvs lutningen) för en rät linje?
Det lär man sig egentligen inte förrän i Ma2.
Smaragdalena skrev:
Det lär man sig egentligen inte förrän i Ma2.
OK, jag trodde det var Matte 1 eftersom det finns med bland de avsnitten på Matteboken.se
Man kan ta upp det lite i Ma1 också, men "Den Stora Genomgången" är i Ma2.
Y2-Y1/X2/X1= k värdet
Renny19900 skrev:Y2-Y1/X2/X1= k värdet
Nej. vilket förmodligen är det du menade, men inte det du skrev.