Bestäm värdet av k och bevisa en formel
Hej, min uppgift lyder såhär:
a) Bestäm värdet av k utan att använde räknare då
b) Visa att kan skrivas
Såhär har jag börjat:
a)
Men hur ska man lösa detta utan miniräknaren?
detrr skrev:Hej, min uppgift lyder såhär:
a) Bestäm värdet av k utan att använde räknare då
b) Visa att kan skrivas
Såhär har jag börjat:
a)
Men hur ska man lösa detta utan miniräknaren?
Bra början. Fortsätt med att faktorisera 9! + 8!
Är du med på att t.ex
Kan du använda något liknande här?
Om man fortsätter på din lösning kan man ju dividera vardera term för sig:
Vet du vad kvoten av och blir?
AlvinB skrev:Om man fortsätter på din lösning kan man ju dividera vardera term för sig:
Vet du vad kvoten av och blir?
Nej inte utan miniräknare
Dr. G skrev:Är du med på att t.ex
Kan du använda något liknande här?
Nej det visste jag inte. Är det så för alla t ex om vi tar 8! = 8 * 7!
Tänk vad definitionen av är:
Aa okej, nu är jag med. Om man använder det inom parantesen kan man förkorta bort 8! så att man får 9 och jag antar att 8! / 8! = 1. Så då får jag att k = 5 * ( 9 + 1) = 50. Stämmer det?
detrr skrev:Aa okej, nu är jag med. Om man använder det inom parantesen kan man förkorta bort 8! så att man får 9 och jag antar att 8! / 8! = 1. Så då får jag att k = 5 * ( 9 + 1) = 50. Stämmer det?
Japp, det stämmer!
Ett annat lösningsalternativ kunde ha varit att från början bara bryta ut ur VL:
AlvinB skrev:Japp, det stämmer!
Ett annat lösningsalternativ kunde ha varit att från början bara bryta ut ur VL:
Det var det jag menade med att faktorisera 9! + 8!
Yngve skrev:AlvinB skrev:Japp, det stämmer!
Ett annat lösningsalternativ kunde ha varit att från början bara bryta ut ur VL:
Det var det jag menade med att faktorisera 9! + 8!
Aha okej. Jag hängde inte med först.
På b) uppgiften började jag såhär. Men jag undrar om man kan multiplicera in ! i parantesen?
Att bryta ut så att du får
är en bra början. Kan du bryta ut någon mer faktor? (Kolla på vad jag bröt ut på a-uppgiften)
Menar du då att man får:
Nja, nu har du ju ett extra från ingenstans. Pröva istället att skriva om som och bryt ut största gemensamma faktor.
B-uppgiften är felaktigt fomulerad/avskriven.
Grunduttrycket ska vara
Bryt ut a och utnyttja sedan att för att faktorisera ytterligare.