bestäm talet a (parabel)
Bestäm talet a så att parablerna y=x2y=x2 och y=a(x-3)(x-5) precis berör varandra.
.......................
Mitt prov är nästa vecka. Har fastnat på ett uppgift.
så tänkte jag att man kunde lösa frågan
x^2=a(x-3)(x-5)
x^2=(ax-3a)(x-5)
x^2=ax^2-3ax-5ax+15a
x^2=ax^2-8ax+15a
0=ax^2-x^2-8ax+15a
där x är konstanten
x^2(a-1)-8ax+15a=0
x=-(a-1)2±√(a-12)2-15ax=-0.5a-0.5±√(a2-62a+12) jag inte förstår hur jag ska göra?
Du kan inte använda pq-formeln direkt på ekvationen (a-1)x2-8ax+15x = 0, för pq-formeln är så konstruerad att den bara fungerar om koefficienten för kvadrat-termen är 1. Börja med att dela hela ekvationen med a-1 innan du använder pq-formeln.
Du vill ju att de båda parablerna skall nudda vid varandra i en enda punkt, inte skära andra i två punkter. Det betyder att du vill ta fram det a-värde som ger en dubbelrot. Vet du hur du skall göra detta?
Nej. Hur man ska tänka i sån hära fall?
Lisa14500 skrev:Nej. Hur man ska tänka i sån hära fall?
Du har en andragradsekvation som lyder (a-1)x2-8ax+15a=0.
Lösningarna till denna ekvation ger alla de värden på x för vilka de två parablerna har gemensamma punkter.
Nu pratar vi endast om lösningar bland de reella talen:
En andragradsekvation har antingen 0, 1 eller 2 lösningar.
- Om din andragradsekvation har 0 lösningar så nuddar parablerna inte varandra alls.
- Om din andragradsekvation har 1 lösning så nuddar parablerna varandra i en enda punkt.
- Om din andragradsekvation har 2 lösningar så nuddar parablerna varandra i två punkter, vilket innebär att de skär varandra i två punkter.
Eftersom du vill att parablerna precis ska beröra varandra så vill du att andragradsekvationen endast ska ha 1 lösning.
Det betyder att diskriminanten ska vara lika med 0.
Du kan läsa om diskriminanten och dess betydelse för andragradsekvationer här.
Läs det avsnittet, som även beskriver hur PQ-formeln fungerar.
Fråga sedan här om allt du behöver få mer förklarat.
Borde man inte först dela med (a-1) för att få x2 termen ensamt. Sen sätta allt under rottecknet lika med 0
Lisa14500 skrev:Borde man inte först dela med (a-1) för att få x2 termen ensamt. Sen sätta allt under rottecknet lika med 0
Ja det stämmer.
Man får tre värden på x i diskriminaten x1=0 , x2=0.37096 x3=2.69
Visa dina uträkningar och ditt resonemang.
Du ska inte bestämna x utan istället det värde/de värden på a som gör att diskriminanten blir lika med 0.
x2=a(x-3)(x-5)x2=a(x2-8x+15)x2=ax2-8ax+15a0=ax2-x2-8ax+15a0=x2(a-1)-8ax+15ax2-8a(a-1)x+15a(a-1)x=(-8aa-12)±√(-8aa-12)2-15a(a-1)
diskriminaten ska bli 0
Det ser rätt ut, förutom att du har glömt ett minustecken framför termen p/2 i pq-formeln.
Men det spelar ingen roll för diskriminantens värde.
Att diskriminanten är lika med 0 innebär alltså att
(-8aa-12)2-15aa-1=0
Kommer du vidare därifrån eller behöver du hjälp?
Blir jätte förvirrad när jag ska förenkla uttrycket. Hur man kan förenkla
Börja med att förlänga "bråkbråket" med 1/2.
Du får då -8aa-12=12·-8aa-112·2=-8a2(a-1)
varför ska man förlänga med 1/2?
För att bli av med nämnaren 2.
Ett annat sätt är att skriva nämnaren 2 som 2/1 och sedan använda formeln abcd=ab·dc
Det ger samma resultat. Pröva!
fick att a1=0 och a2=-15
OK..Har du kontrollerat ditt resultat?
Vad innebär det t ex. att a1=0? Hur ser parabel 2 ut då?
a1=0 funkar ej för då blir hela uttrycket 0 .
alltså 0(x-3)(x-5)=0
a2=-15 ser mer rimlig ut
Svar a= -15
Har inte konttollräknat men a = -15 ser rätt ut.
Om a = 0 så är det bara en parabel.
Vad du menar med ”bara en parabel”? . Om man ta gånger 0 då försvinner uttrycket
Ja det stämmer att uttrycket försvinner. Och då blir ju bara den stackars parabeln y = x^2 alldeles ensam kvar och kan inte nudda någonting.
Men blir det inte
X^2 = 0
för högerledet blev 0?
Lisa14500 skrev:Bestäm talet a så att parablerna y=x2y=x2 och y=a(x-3)(x-5) precis berör varandra.
....
Jo men linjen y = 0 är ingen parabel.
För att det ska vara två parabler så måste a≠0.
Svar : a=-15