Hej Tim!
Det är inte tillåtet att be om hjälp på uppgifter där samarbete eller yttre hjälp inte är tillåten. Är du osäker ska du fråga din lärare vad som gäller för den specifika uppgiften.
Är yttre hjälp tillåten för den här inlämningsuppgiften?
JonV skrev:Hej Tim!
Det är inte tillåtet att be om hjälp på uppgifter där samarbete eller yttre hjälp inte är tillåten. Är du osäker ska du fråga din lärare vad som gäller för den specifika uppgiften.
Är yttre hjälp tillåten för den här inlämningsuppgiften?
Smutstvätt tog upp det med andra och bedömde att det var okej!
Velebit skrev:JonV skrev:Hej Tim!
Det är inte tillåtet att be om hjälp på uppgifter där samarbete eller yttre hjälp inte är tillåten. Är du osäker ska du fråga din lärare vad som gäller för den specifika uppgiften.
Är yttre hjälp tillåten för den här inlämningsuppgiften?
Smutstvätt tog upp det med andra och bedömde att det var okej!
skulle du kunna hjälpa?
Velebit, det är inte tillåtet att tjata på andra medlemmar, de svarar om de har lust eller har tid. Sedan är det inte tillåtet att bumpa sin tråd inom 24-timmar vilket du har blivit tillsagd för innan. Skärpning! /Dracaena, moderator
Dracaena skrev:Velebit, det är inte tillåtet att tjata på andra medlemmar, de svarar om de har lust eller har tid. Sedan är det inte tillåtet att bumpa sin tråd inom 24-timmar vilket du har blivit tillsagd för innan. Skärpning! /Dracaena, moderator
Bump
Har du kommit något vidare?
Smaragdalena skrev:Har du kommit något vidare?
Det jag kan anta är att ju fler slag, desto närmare bör det bli 3,5 då det är medelvärdet av alla värden, så medelvärdet bör vara 3,5.
Det håller jag med om. Hur kommer de olika resultaten fördela sig?
Smaragdalena skrev:Det håller jag med om. Hur kommer de olika resultaten fördela sig?
Det kommer förmodligen bli ungefär samma antal av alla nummer 1-6
Det håller jag med om.
Hur ser formeln ut för att beräkna standardavvikelsen?
Smaragdalena skrev:Det håller jag med om.
Hur ser formeln ut för att beräkna standardavvikelsen?
De e det jag behöver hjälp med
Formeln står i uppgift två på samma papper!
Smaragdalena skrev:Formeln står i uppgift två på samma papper!
Tar jag då roten ur (3500-3,5)/1000
?
Velebit skrev:Smaragdalena skrev:Formeln står i uppgift två på samma papper!
Tar jag då roten ur (3500-3,5)/1000
?
Och det blir 1,87?
Velebit skrev:Smaragdalena skrev:Formeln står i uppgift två på samma papper!
Tar jag då roten ur (3500-3,5)/1000
?
Hur fick du fram de siffrorna?
Smaragdalena skrev:Velebit skrev:Smaragdalena skrev:Formeln står i uppgift två på samma papper!
Tar jag då roten ur (3500-3,5)/1000
?
Hur fick du fram de siffrorna?
X är rullande värdet
Velebit skrev:Smaragdalena skrev:Velebit skrev:Smaragdalena skrev:Formeln står i uppgift två på samma papper!
Tar jag då roten ur (3500-3,5)/1000
?
Hur fick du fram de siffrorna?
X är rullande värdet
Antar att det är det totala värdet?
Velebit skrev:Velebit skrev:Smaragdalena skrev:Velebit skrev:Smaragdalena skrev:Formeln står i uppgift två på samma papper!
Tar jag då roten ur (3500-3,5)/1000
?
Hur fick du fram de siffrorna?
X är rullande värdet
Antar att det är det totala värdet?
Och 1000 slag borde x vara 1000, om medelvärdet är 3,5, är m 3,5•1000
Om vi väljer 1002 slag istället, så borde det vara (ungefär) 167 slag som är 1, 167 som är 2 och så vidare, eller hur?
Smaragdalena skrev:Om vi väljer 1002 slag istället, så borde det vara (ungefär) 167 slag som är 1, 167 som är 2 och så vidare, eller hur?
Stämmer
Då kommer din summa i täljaren att bestå av 167 termer (1-3,5)2, 167 stycken (2-3,5)2 och så vidare.
Smaragdalena skrev:Då kommer din summa i täljaren att bestå av 167 termer (1-3,5)2, 167 stycken (2-3,5)2 och så vidare.
Okej, kan du förklara hela vägen så jag förstår det slm en helhet?
Velebit skrev:Smaragdalena skrev:Då kommer din summa i täljaren att bestå av 167 termer (1-3,5)2, 167 stycken (2-3,5)2 och så vidare.
Okej, kan du förklara hela vägen så jag förstår det slm en helhet?
kan jag då skriva (1-3,5)2 gånger 167 ...... och sen addera?
Velebit skrev:Velebit skrev:Smaragdalena skrev:Då kommer din summa i täljaren att bestå av 167 termer (1-3,5)2, 167 stycken (2-3,5)2 och så vidare.
Okej, kan du förklara hela vägen så jag förstår det slm en helhet?
kan jag då skriva (1-3,5)2 gånger 167 ...... och sen addera?
Jag får då att man tar ...... Roten innefattar även 1002, alltså hela bråket
Velebit skrev:Velebit skrev:Velebit skrev:Smaragdalena skrev:Då kommer din summa i täljaren att bestå av 167 termer (1-3,5)2, 167 stycken (2-3,5)2 och så vidare.
Okej, kan du förklara hela vägen så jag förstår det slm en helhet?
kan jag då skriva (1-3,5)2 gånger 167 ...... och sen addera?
Jag får då att man tar ...... Roten innefattar även 1002, alltså hela bråket
tänker jag fel?
Velebit skrev:Smaragdalena skrev:Då kommer din summa i täljaren att bestå av 167 termer (1-3,5)2, 167 stycken (2-3,5)2 och så vidare.
Okej, kan du förklara hela vägen så jag förstår det slm en helhet?
Nej, det är du som skall göra din uppgift, inte jag.
Hur kommer täljaren att se ut när du har skrivit in lämpliga siffror?
Smaragdalena skrev:Velebit skrev:Smaragdalena skrev:Då kommer din summa i täljaren att bestå av 167 termer (1-3,5)2, 167 stycken (2-3,5)2 och så vidare.
Okej, kan du förklara hela vägen så jag förstår det slm en helhet?
Nej, det är du som skall göra din uppgift, inte jag.
Hur kommer täljaren att se ut när du har skrivit in lämpliga siffror?
det bör vara (2,52x167) + (1,52x167) + (0,52x167) + ((-0,5)2x167) + (-1,52x167) + ((-2,5)2 x167)
Velebit skrev:Smaragdalena skrev:Velebit skrev:Smaragdalena skrev:Då kommer din summa i täljaren att bestå av 167 termer (1-3,5)2, 167 stycken (2-3,5)2 och så vidare.
Okej, kan du förklara hela vägen så jag förstår det slm en helhet?
Nej, det är du som skall göra din uppgift, inte jag.
Hur kommer täljaren att se ut när du har skrivit in lämpliga siffror?
det bör vara (2,52x167) + (1,52x167) + (0,52x167) + ((-0,5)2x167) + (-1,52x167) + ((-2,5)2 x167)
Eftersom att plus och minus, upphöjt till två blir samma tal kan man lättare skriva det som 2,52 x167x2 + 1,52 x167x2 + 0,52 x167x2 = 2922,5
Velebit skrev:Velebit skrev:Smaragdalena skrev:Velebit skrev:Smaragdalena skrev:Då kommer din summa i täljaren att bestå av 167 termer (1-3,5)2, 167 stycken (2-3,5)2 och så vidare.
Okej, kan du förklara hela vägen så jag förstår det slm en helhet?
Nej, det är du som skall göra din uppgift, inte jag.
Hur kommer täljaren att se ut när du har skrivit in lämpliga siffror?
det bör vara (2,52x167) + (1,52x167) + (0,52x167) + ((-0,5)2x167) + (-1,52x167) + ((-2,5)2 x167)
Eftersom att plus och minus, upphöjt till två blir samma tal kan man lättare skriva det som 2,52 x167x2 + 1,52 x167x2 + 0,52 x167x2 = 2922,5
Ja, eller 167(2.2,52+2.1,52+0,52). Då skall du alltså dela detta tal med ... och sedan dra roten ur det.
Smaragdalena skrev:Velebit skrev:Velebit skrev:Smaragdalena skrev:Velebit skrev:Smaragdalena skrev:Då kommer din summa i täljaren att bestå av 167 termer (1-3,5)2, 167 stycken (2-3,5)2 och så vidare.
Okej, kan du förklara hela vägen så jag förstår det slm en helhet?
Nej, det är du som skall göra din uppgift, inte jag.
Hur kommer täljaren att se ut när du har skrivit in lämpliga siffror?
det bör vara (2,52x167) + (1,52x167) + (0,52x167) + ((-0,5)2x167) + (-1,52x167) + ((-2,5)2 x167)
Eftersom att plus och minus, upphöjt till två blir samma tal kan man lättare skriva det som 2,52 x167x2 + 1,52 x167x2 + 0,52 x167x2 = 2922,5
Ja, eller 167(2.2,52+2.1,52+0,52). Då skall du alltså dela detta tal med ... och sedan dra roten ur det.
Varför tar man inte 0,5^2 och multiplicerar med två?
Du har rätt, jag missade det. Ursäkta!
Smaragdalena skrev:Du har rätt, jag missade det. Ursäkta!
Mitt slutgiltiga svar blev 1,7
stämmer det?
Velebit skrev:Smaragdalena skrev:Du har rätt, jag missade det. Ursäkta!
Mitt slutgiltiga svar blev 1,7
stämmer det?
Bump