Jag är ganska dålig i potential och vet ej var jag ska börja..
börja med att beräkna strömmen i kretsen.
När du vet strömmen kan du bestämma potentialen i punkt A ( Du vet att jordpunkten har potentialen = 0 )genom att ber spänningsfallet över A
Potentialen i punkt B får du om du börjar vid jordpunkten (0 V) och följer kretsen antingen med eller moturs och beräknar potentialhöjningar eller sänkningar utmed vägen. (Tips: Gå moturs det är enklast)
Den efterfrågade spänningen är skillnaden i potential i A och B.
Ture skrev:börja med att beräkna strömmen i kretsen.
När du vet strömmen kan du bestämma potentialen i punkt A ( Du vet att jordpunkten har potentialen = 0 )genom att ber spänningsfallet över A
Potentialen i punkt B får du om du börjar vid jordpunkten (0 V) och följer kretsen antingen med eller moturs och beräknar potentialhöjningar eller sänkningar utmed vägen. (Tips: Gå moturs det är enklast)
Den efterfrågade spänningen är skillnaden i potential i A och B.
Jag börjar med strömmen först i a) sen räknar jag potentialen i A. Och sedan B. Sedan skillnaden blir VA-VB=VAB?
Ja,
Vad får du strömmen till?
Ture skrev:Ja,
Vad får du strömmen till?
0,2760736 A
Observera att spänningskällorna är kopplade så att + ligger mot +, därmed kan du inte addera spänningarna rakt av utan måste ta skillnaden mellan dom för att få fram rätt lösning
Om vi startar vid jordpunkten kallar strömmen för I, som vi antar går moturs och vandrar i strömmens riktning får vi följande:
- Spänningsökning över spänningskällan + 3 V
- Punkten B
- Spänningssänkning över 5,3 ohm: - I*5.3 V
- Spänningssänkning över 1,5 V: -1,5 V
- Punkten A
- Spänningssänkning över 11 ohm -11*I
Alltså 0 = 3 - I*5,3 - 1,5 - 11*I
Lös ut I
Ture skrev:Observera att spänningskällorna är kopplade så att + ligger mot +, därmed kan du inte addera spänningarna rakt av utan måste ta skillnaden mellan dom för att få fram rätt lösning
Om vi startar vid jordpunkten kallar strömmen för I, som vi antar går moturs och vandrar i strömmens riktning får vi följande:
- Spänningsökning över spänningskällan + 3 V
- Punkten B
- Spänningssänkning över 5,3 ohm: - I*5.3 V
- Spänningssänkning över 1,5 V: -1,5 V
- Punkten A
- Spänningssänkning över 11 ohm -11*I
Alltså 0 = 3 - I*5,3 - 1,5 - 11*I
Lös ut I
Hm okej jag förstår nu.
nu ska det bli rätt va?
Nej inte rätt ännu, men det närmar sig...
0 = 3 - I*5,3 - 1,5 - 11*I
=> 16,3I = 1,5
I = 1,5/16,3 = 0,092 A
VB får du fram genom att exempelvis gå moturs från jordpunkten, det enda som händer är att potentialen stiger med 3 V
Alltså VB = 3
VA Har du tänkt rätt på men använt fel värde för strömmen
Ture skrev:Nej inte rätt ännu, men det närmar sig...
0 = 3 - I*5,3 - 1,5 - 11*I
=> 16,3I = 1,5
I = 1,5/16,3 = 0,092 A
VB får du fram genom att exempelvis gå moturs från jordpunkten, det enda som händer är att potentialen stiger med 3 V
Alltså VB = 3
VA Har du tänkt rätt på men använt fel värde för strömmen
Aa jag löste det nu. Tack!
Finns det någon vettig anledning att koppla upp en krets som den här, eller är det bara en ren skoluppgift?
Smaragdalena skrev:Finns det någon vettig anledning att koppla upp en krets som den här, eller är det bara en ren skoluppgift?
Rent spontant ser jag inget skäl att konstruera och implementera en sån här koppling.
Men det kanske finns en pedagogisk poäng med uppgiften?
Smaragdalena skrev:Finns det någon vettig anledning att koppla upp en krets som den här, eller är det bara en ren skoluppgift?
Jo det gör det!
Det här skulle kunna vara en primitiv batteriladdare
om 1,5 Voltsspänningen är ett uppladdningsbart batteri så laddas det av den ström som går i kretsen.
Motstånden begränsar strömmen och 3 Voltsspänningen utgör strömkälla.
Ture skrev:Smaragdalena skrev:Finns det någon vettig anledning att koppla upp en krets som den här, eller är det bara en ren skoluppgift?
Jo det gör det!
Det här skulle kunna vara en primitiv batteriladdare
om 1,5 Voltsspänningen är ett uppladdningsbart batteri så laddas det av den ström som går i kretsen.
Motstånden begränsar strömmen och 3 Voltsspänningen utgör strömkälla.
Tack för förklaringen! Jag tycker att det är mycket roligare när det är nånting vettigt som uppgiften handlar om.
jo absolut, synd att uppgiftskonstruktören inte skriver vad kopplingen kan tänkas ha för anknytning till verkligheten.