Bestäm reellt tal
Jag började med att förenkla ekvationen (blå är 5 tycker det är svårt att se skillnad från siffran 5 och s) men hur går jag vidare? Jag tänkte dela upp dem efter re och im men hur gör jag det när det är 2 av varje?
Realdelen är s–7
Du får bryta ut i ur imaginärdelen:
i(–2s–5)
Om talet ska vara reellt måste imaginärdelen vara 0.
Det var en väldigt bra idé att blåmärka femmorna!
På första raden finns ett teckenfel, som sedan följer med i hela din beräkning.
Jag hittar inte teckenfelet
(5+s)(1-i)
Du fick fel tecken på 5i
Såhär?
Nej, nu blev det fel på första raden, se blåmarkerat.
Den inringade termen ska vara -5i.
Såhär får jag det till då, stämmer det?
Första raden - här ska det stå +2i2
Andra raden - här ska det stå -2si respektive -s
Såhär?
Nej nu är det andra fel som dyker upp.
Jag vet att du har utmaningar med det här, men hur vill du att vi går vidare så att det skapar störst nytta för dig?
Ska jag fortsätta att påpeka felen, skriva ut ett förslag på en hel lösning eller något annat?
Ja det blir tyvärr ofta fel för mig här. Skulle du kunna skriva ut ett förslag på en hel lösning?
OK. Typ så här:
z = (s-i)(s-2i)-(5+s)(1-i)
Vi tar ett steg i taget och multiplicerar ihop de första två parenteserna vid sidan av:
(s-i)(s-2i) = s2-2si-si+2i2
Eftersom i2 = -1 så kan vi förenkla detta till
s2-3si-2
Nu är vi klara med den biten, går vidare och multiplicerar ihop de sista två parenteserna:
(5+s)(1-i) = 5-5i+s-si
Nu sätter vi ihop det hela:
z = (s2-3si-2)-(5-5i+s-si)
Vi tar bort parenteserna och kommer ihåg att byta tecken där det ska göras:
z = s2-3si-2-5+5i-s+si
Förenkla:
z = s2-2si-7+5i-s
Vi samlar ihop på formen a+bi:
z = (s2-7-s)+i(5-2s)
Realdelen är s2-7-s
Inaginärdelen är 5-2s
Vi vill att imaginärdelen ska vara 0, dvs att 5-2s = 0, dvs s = 5/2 = 2,5.
Vi har då att z = 2,52-7-2,5 = -3,25
Okej nu ser jag hur jag gjorde fel. Är svaret då alltså s=2,5 och z=-3,25? Eller behöver jag fortsätta räkna något?
Ja, det är svaret. Men det har du inte så stor glädje av.
Det du behöver är att hitta strategier för att kunna skriva rätt på lösningar trots din dyskalkyli.
Har du något stöd från skolan i det?
Nää, det enda är att de inte får dra ner betyget pga de felen.
Ja men problemet är ju även att du kommer fram till fel svar om din uträkning inte är rätt?
Det jag är nyfiken på är om du har fått några tips på hur du ska minska risken att skriva fel?
Själv har jag inte så mycket att komma med, jag har ingen tvildning inom pedagogik/didaktik.
Exakt så det är rätt tufft tyvärr. Nä jag har inte fått några tips eller hjälp med dyskalkulin.