Bestäm produkten
Bestäm produkten för de reella rötterna till ekvationen:
Jag tänker så här :
Jag tar reda på nollställena på både H.L. och V.L.
Vidare kommer jag dessvärre inte fram
borde inte produkten bli
Jag föreslår att du kallar
x2+18x+45 för t och får då
sen löser du först ut t, därefter x
Ture skrev:Jag föreslår att du kallar
x2+18x+45 för t och får då
sen löser du först ut t, därefter x
Blir det så här:
?
Arup skrev:Ture skrev:Jag föreslår att du kallar
x2+18x+45 för t och får då
sen löser du först ut t, därefter x
Blir det så här:
?
till och med tredje raden gör du rätt.,
När du kvadrerar 2
ska du få 4t, inte 4t2
jag använder väl "pq" formeln ?
Du kanske inte läste mitt förra inlägg eftere det att jag justerade det.
Du gör fel när du kvadrerar högerledet
Du har fått det till 4t2
oj, fel av mig
Gör som Ture säger, men när du fått t, så kan du direkt säga vad svaret är utan att lösa x-ekvationen genom att se på ekvationens koefficienter.
Trinity2 skrev:Gör som Ture säger, men när du fått t, så kan du direkt säga vad svaret är utan att lösa x-ekvationen genom att se på ekvationens koefficienter.
Jag förstår inte hur du menar-
Räkna ut t först så kan vi fortsätta därifrån.
Det här är min tolkning:
roten ur 64 =/= 4
Du måste, dels räkna rätt som Trinity2 påpekade, dels testa att bägge rötterna (när du räknat ut y) är giltiga.
Tänk på att du kvadrerat ekvationen och därmed riskerar att få med falska rötter.
Kan någon markera var jag gjorde fel ?
Arup skrev:Kan någon markera var jag gjorde fel ?
Jag har gjort på ett litet annat sätt, men tyvärr så funkar det ej för mig
Här är det (tecken)fel
oj, slarvfel
men jag ser ändå om jag rättar slarvetcknet till hur jag kommer få samma svar som facit
Så vad får du för värde på y?
jag får det till
Jo det är rätt så långt,
Men bägge rötterna är kanske inte giltiga, sätt in i din ekvation och testa ! (Kvadrering kan ge falska rötter)
y-15 =2
När du fastställt vad y är kan du fundera på hur du ska få fram svaret
det gäller ju att y = x2+18x+45
Ture skrev:Jo det är rätt så långt,
Men bägge rötterna är kanske inte giltiga, sätt in i din ekvation och testa ! (Kvadrering kan ge falska rötter)
Kan man inte bara ersätta 9=och
y-15 =2
När du fastställt vad y är kan du fundera på hur du ska få fram svaret
det gäller ju att y = x2+18x+45
Eller hur menar du ?
y-15 =2
VAd får du om du sätter in y=25 i ovanstående ekvation, blir VL = HL?
Vad får du om du sätter in y=9 i ovanstående ekvation, blir VL = HL?
får jag inte
Arup skrev:får jag inte
Ja, så y = 25 är ok!
Arup skrev:
Alltså är y = 9 en falsk rot.
Då fokuserar du på y = 25
vad gör man sen ?
Kommer du ihåg vad du menade med y? Om du inte kommer ihåg, läs inlägg #12.
vad är det som är så speciellt med #12 ?
Där står det vad du menar med y (det kan stå på fler ställen, #12 var där jag hittade det).
hur får jag fram produkten
är det inte att jag multilicerar både nollställena ?
Löst det!
Nu ser vi det som Trinity2 menade i inlägg #9: den produkten är konstanttermen (q) i x-ekvationen.
Jag det stämmer för enligt Vietes formel gäller:
Jag har dock inget bevis för formeln
Arup skrev:Jag har dock inget bevis för formeln
Den kan du bevisa med hjälp av pq-formeln. Lös ekvationen x2+px+q = 0. Addera rötterna och förenkla. Multiplicera ihop rötterna och förenkla.
Instämmer men jag undrar om det finns något finare bevis som kräver mer algebra
En matematiker vill aldrig krångla till saker i onödan. Däremot kan det vara möjligt att man behöver göra något komplicerat för att kunna komma vidare i en viss situation. Ett bevis är definitivt inte bättre eller finare för att det krävs mer algebra, snarare tvärtom.
Är det här en bra lösning ?
Arup skrev:Instämmer men jag undrar om det finns något finare bevis som kräver mer algebra
Smaragdalenas förslag är ju ren algebra.
Arup skrev:Är det här en bra lösning ?
Ja, men byt ut de markerade pilarna mot likhetstecken.
Varför det om jag får fråga
Dubbelpilen betyder "medför" eller "leder till".
Likhetstecken betyder "är lika med".
I det här sammanhanget passar "är lika med" bättre eftersom det ju är så tanken med uträkningen är.
jag trodde det betydde "om och endast om"
Enkelpilen betyder medför, eller "om ..., så...". Den kan peka åt höger eller åt vänster (och det ör olika). Dubbelpilen betyder "om och endast om". Det är en sammansättning av högerpil och vänsterpil.
Arup skrev:jag trodde det betydde "om och endast om"
Vilken symbol trodde du betydde "om och endast om"?
enkel pilen
vilken pil ska man använda här t ex : 76+x=2
eller
Här kan du använda dubbelpilen. Om vänsterledet är sant, så är högerledet sant, och om högerledet är sant så är vänsterledet sant.
Tack. Nu tror jag att jag förstår bättre. Men, hur skulle ett exempel med enkel pil lyda ?
x = 2 => x2 = 4. Här funkar det inte "baklänges" - om x2 = 4 kan det ju även vara så att x = -2.