Bestäm maximala hastigheten under intervallet t = 0 till t = 12
jag vet inte riktigt hur man räknar ut max hastigheten (om det finns en formel eller om man kan lösa ut den från grafen på något sätt)
så vid t = 8,0 då har vi konstant acceleration så hastigheten ändras inte
mellan 0 till 8 har vi 3*8/2 = 12 12 + 4 = 16 m/s
och mellan 8 till 12 har vi 4*-1.5/2 = -3+4 = 1 m/s (jag är osäker på om det spelar någon roll att accelerationen är negativ för att man kan fortfarande ha en negativ acceleration med hastigheten kan vara positiv i så fall har vi 3+4 = 7 m/s)
och eftersom 16 m/s är större än 1 m/s eller 7 m/s är 16 m/s max hastigheten.
Du tänker nästan rätt.
Arean mellan a/t-grafen och t-axeln motsvarar hastighetsändringen.
Under perioden 0 till 8 sekunder så ändras hastigheten mycket riktigt med 8*3/2 = 12 m/s.
Då blir hastigheten vid t = 8 sekunder lika med 4 + 12 = 16 m/s.
Undet perioden 8 till 12 sekunder så ändras hastigheten med 4*(-1,5)/2 = -3 m/s.
Det betyder att hastigheten vid t = 12 sekunder är 16 - 3 = 13 m/s.
Yngve skrev:Du tänker nästan rätt.
Arean mellan a/t-grafen och t-axeln motsvarar hastighetsändringen.
Under perioden 0 till 8 sekunder så ändras hastigheten mycket riktigt med 8*3/2 = 12 m/s.
Då blir hastigheten vid t = 8 sekunder lika med 4 + 12 = 16 m/s.
Undet perioden 8 till 12 sekunder så ändras hastigheten med 4*(-1,5)/2 = -3 m/s.
Det betyder att hastigheten vid t = 12 sekunder är 16 - 3 = 13 m/s.
och då väljer man den största hastigheten dvs 16 m/s
Så länge accelerationen är positiv ökar hastigheten. Vet du hur du skall beräkna hastighetsökningen?
Nichrome skrev:
och då väljer man den största hastigheten dvs 16 m/s
Ja.
Smaragdalena skrev:Så länge accelerationen är positiv ökar hastigheten. Vet du hur du skall beräkna hastighetsökningen?
Har jag inte gjort det redan....?
Jag kan ha missförstått min lärare men kan man inte accelerera negativit och fortfarande öka hastighete? T.ex om vi kör bil och backar och samtidigt accelererar eller vilken av de är det som kan vara negativ och den andra kan vara positiv?
Vi kan ta två bilexempel, trots att det egentligen är bättre med andra situationer eftersom vi ofta använder begreppen hastighet och acceleration fel vid bilkörning:
1. Du kör en bil framåt på en spikrak väg med hastigheten 20 m/s. Hastigheten är positiv. Nu börjar du bromsa, vilket innebär att accelerationen är negativ. Under inbromsningen så är hastigheten positiv och accelerationen negativ.
2. Du har nu vänt bilen och kör åt andra hållet på samma väg. Din hastighet är nu -20 m/s. Hastigheten är negativ. Nu börjar du bromsa, vilket innebär att accelerationen är negativ. Under inbromsningen så är hastigheten negativ och accelerationen positiv.