3 svar
40 visningar
Waz24 197
Postad: 21 sep 21:35

Bestäm konstanterna a,b och c

frpga 2323, jag vet inte hur jag ska fortsätta liksom

Yngve 40281 – Livehjälpare
Postad: 21 sep 21:42

Bra början!

Nästa steg är att göra det som kallas "identifiera koefficienter".

Det baseras på att antalet

  • x3-termer ska vara lika många på båda sidor, vilket innebär att a = 1.
  • x2-termer ska vara lika många på båda sidor, vilket innebär att b-a = 1
  • x-termer ska vara lika många på båda sidor, vilket innebär att c-b = 0.
  • konstanttermerna ska vara lika stora på båda sidor, vilket innebär att -c = -2

Kommer du vidare då?

Waz24 197
Postad: 21 sep 21:59

Jo men fattar inte va jag ska göra me det info det skrev. Ska jag byta koefficienterna me dessa tal eller vad menas

Yngve 40281 – Livehjälpare
Postad: 21 sep 22:24 Redigerad: 21 sep 22:26

Du har ekvationen

ax3+bx2+cx-ax2-bx-c = x3+x2-2

Detta kan skrivas som

ax3+(b-a)x2+(c-b)x-c = x3+x2-2.

Nu gäller det att:

  • Koefficienten framför x3-termen i VL är a och i HL är den 1. Dessa koefficienter måste vara lika stora, vilket ger oss att a = 1.
  • Koefficienten framför x2-termen i VL är b-a och i HL är den 1. Dessa koefficienter måste vara lika stora, vilket ger oss att b-a = 1.
  • Koefficienten framför x-termen i VL är c-b och i HL är den 0. Dessa koefficienter måste vara lika stora, vilket ger oss att c-b = 0.
  • Konstanttermen i VL är -c och i HL är den -2. Dessa termer måste vara lika stora, vilket ger oss att -c = -2.

Allt detta ger dig ekvationssystemet

  • a = 1
  • b-a = 1
  • c-b = 0
  • -c = -2

Med hjälp av detta ekvationssystem kan du bestämma både a, b och c.

Svara
Close