80 svar
314 visningar
Arup 1124
Postad: 16 jul 15:55

Bestäm Gränsvärdet

limx2x+x33x+x2

Arup 1124
Postad: 16 jul 15:55

Borde man ta dessa bråk var för sig ?

Laguna Online 30704
Postad: 16 jul 16:07

Jag ser bara ett bråk.

Arup skrev:

Borde man ta dessa bråk var för sig ?

Pröva att förkorta med 2x

shkan 232
Postad: 17 jul 08:30

Hej Arup!

Det som man kan göra först är, som Yngve sa, förkorta med 2^x.

Arup 1124
Postad: 17 jul 08:58

jag gjorde det, men fick bara slarvfel

Visa din uträkning så hjälper vi dig att hitta felet

Arup 1124
Postad: 17 jul 09:01
Yngve skrev:

Visa din uträkning så hjälper vi dig att hitta felet

Yngve Online 40559 – Livehjälpare
Postad: 17 jul 09:03 Redigerad: 17 jul 09:05

OK du delade upp bråket i två delar, det går bra (fast det behövs egentligen inte).

Förkorta nu första bråket med 2x och andra bråket med x3.

Kika här om du har glömt bort hur man förkortar ett bråk.

shkan 232
Postad: 17 jul 09:06 Redigerad: 17 jul 09:07
Arup skrev:
Yngve skrev:

Visa din uträkning så hjälper vi dig att hitta felet

Jag tror en mer effektiv metod är att faktiskt bara förkorta 2^x redan i början... men vi kan ju fortsätta så här. Det går också bra.


EDIT: Oops, jag såg att Yngve sa det redan, haha!

Arup 1124
Postad: 17 jul 09:09

Yngve jag vet principen när jag förkortar och förlänger bråk. Men, jag blir bara förvirrad när jag bar fler variabler att hantera. Liksom jag kan direkt dela båda sidorna med närmnarens och täljarens delare som i3x+x2

Yngve Online 40559 – Livehjälpare
Postad: 17 jul 09:13 Redigerad: 17 jul 09:17

Så här blir det om du förkortar ursprungsbråket med 2x:

2x+x33x+x2=\frac{2^x+x^3}{3^x+x^2}=

=12x·(2x+x3)12x·(3x+x2)==\frac{\frac{1}{2^x}\cdot(2^x+x^3)}{\frac{1}{2^x}\cdot(3^x+x^2)}=

=1+x32x3x2x+x22x=\frac{1+\frac{x^3}{2^x}}{\frac{3^x}{2^x}+\frac{x^2}{2^x}}

Du kan nu använda en potenslag för att förenkla nämnarens första term.

 

shkan 232
Postad: 17 jul 09:18 Redigerad: 17 jul 09:19
Yngve skrev:

Så här blir det om du förkortar ursprungsbråket med 2x:

2x+x33x+x2=\frac{2^x+x^3}{3^x+x^2}=

=12x·(2x+x3)12x·(3x+x2)==\frac{\frac{1}{2^x}\cdot(2^x+x^3)}{\frac{1}{2^x}\cdot(3^x+x^2)}=

=1+x32x3x2x+x22x=\frac{1+\frac{x^3}{2^x}}{\frac{3^x}{2^x}+\frac{x^2}{2^x}}

Du kan nu använda en potenslag för att förenkla nämnarens första term.

 

Yngve, jag vet det är lite petigt, men du glömde sätta lim. Om man sätter lim så följer det tankeflödet (i så fall för mig :)


Okej.

Yngve Online 40559 – Livehjälpare
Postad: 17 jul 09:19 Redigerad: 17 jul 09:22
shkan skrev:

Yngve, jag vet det är lite petigt, men du glömde sätta lim. 

Det var avsiktligt.

Det går utmärkt att förenkla bråket för sig och sedan skriva dit limes i efterskott. Det viktiga är att man förklarar vad man gör.

Det var det jag försökte göra genom att skriva "ursprungsbråket" och inte "uttrycket".

shkan 232
Postad: 17 jul 09:21
Yngve skrev:
shkan skrev:

Yngve, jag vet det är lite petigt, men du glömde sätta lim. 

Det var avsiktligt.

Det går utmärkt att förenkla bråket för sig.

Set var därför jag skrev "ursprungsbråket" och inte "uttrycket".

Jag förstår. Tack så mycket för förklaringen.

Arup 1124
Postad: 17 jul 09:23

kommer detta från 

ab/cdab*dc

Yngve Online 40559 – Livehjälpare
Postad: 17 jul 09:24 Redigerad: 17 jul 09:25
Arup skrev:

kommer detta från 

ab/cdab*dc

Menar du uträkningen jag gjorde?

I så fall nej.

Det kommer av (1/a)*b = b/a

shkan 232
Postad: 17 jul 09:24
Arup skrev:

kommer detta från 

ab/cdab*dc

Inte riktigt...

Arup 1124
Postad: 17 jul 09:29

finns det nått bevis för hur vi delar nämaren 2x+x33x+x2

Yngve Online 40559 – Livehjälpare
Postad: 17 jul 09:32 Redigerad: 17 jul 09:33

Vad menar du med "bevis"?

Det är en vanlig förkortning.

Vi tar ett enklare fall:

Säg att vi har bråket ab\frac{a}{b} och vi vill förkorta det med aa, dvs vi vill dividera både täljare och nämnare med aa.

Då blir det nya bråket 1a·a1a·b=1ba\frac{\frac{1}{a}\cdot a}{\frac{1}{a}\cdot b}=\frac{1}{\frac{b}{a}}

Är du med på det?

Arup 1124
Postad: 17 jul 09:39

När man delar bråk finns det ju ett bevis varför vi inverterar talen

Yngve Online 40559 – Livehjälpare
Postad: 17 jul 09:42 Redigerad: 17 jul 09:43
Arup skrev:

När man delar bråk finns det ju ett bevis varför vi inverterar talen

Ja, men det kan vi ta senare, för det är inte den räkneregeln vi använder här.

Är du med på vad jag skrev i svar #17?

Och det jag skrev I svar #20?

Arup 1124
Postad: 17 jul 09:48

inte riktigt eftersom jag har inte blivit van att tänka som du påpekade i #17 och #20

OK, vi tar #17 på ett enklare sätt:

När du ska multiplicera t.ex. 5 med 1/6 så blir resultatet 5/6.

Detta är eftersom talet 5 multipliceras med täljaren i bråket 1/6.

På samma sätt är resultatet av (1/a)*b lika med b/a eftersom talet b multipliceras med täljaren i bråket 1/a.

Är du med på det?

Arup 1124
Postad: 17 jul 09:54

ja

Yngve Online 40559 – Livehjälpare
Postad: 17 jul 10:02 Redigerad: 17 jul 10:06

OK bra, dä är du alltså med på.det som står i svar #17.

Nu tar vi svar #20, där vi har bråket ab\frac{a}{b} och vi vill förkorta detta med aa.

Vi dividerar då både täljare och nämnare med aa.

Att dividera med aa är samma sak som att multiplicera med 1a\frac{1}{a}.

Vi vill alltså multiplicera både täljare och nämnare med 1a\frac{1}{a}.

Vi börjar med att titta på täljaren I bråket ab\frac{a}{b}.

När vi multiplicerar 1a\frac{1}{a} med täljaren aa blir resultatet 1a·a=aa=1\frac{1}{a}\cdot a=\frac{a}{a}=1

Nu tittar vi på nämnaren I bråket ab\frac{a}{b}.

När vi multiplicerar 1a\frac{1}{a} med nämnaren bb blir resultatet 1a·b=ba\frac{1}{a}\cdot b=\frac{b}{a}

Sammantaget blir alltså det förkortade bråket 1ba\frac{1}{\frac{b}{a}}

Är du med på det som står i svar #20 då?

shkan 232
Postad: 17 jul 10:05 Redigerad: 17 jul 10:05
Arup skrev:

ja

Arup, det här är normalt faktorisering av två uttryck. Jag tror ni har lärt det redan i matte 2 och 1, kanske matte 3 men jag minns inte. Anyhow, Yngve hjälper dig så skål till det :)

Arup 1124
Postad: 17 jul 10:06

ja yngve jag är med

Yngve Online 40559 – Livehjälpare
Postad: 17 jul 10:08 Redigerad: 17 jul 10:09
Arup skrev:

ja yngve jag är med

OK toppen.

Då kan vi gå vidare från svar #12.

Använd nu en potenslag för att förenkla nämnarens första term och titta sedan på hur alla fyra termer beter sig när x går mot oändligheten.

Då är det bra att veta att varje exponentialfunktion (där basen är större än 1 och exponenten är positiv) växer snabbare än varje potensfunktion, oavsett exoonent.

shkan 232
Postad: 17 jul 10:10 Redigerad: 17 jul 10:11
Yngve skrev:

Då är det bra att veta att varje exponentialfunktion (där basen är större än 1 och exponenten är positiv) växer snabbare än varje potensfunktion, oavsett exoonent.

Mycket bra anteckning. Det är hur jag löste det faktiskt :). Man måste använda lite analysförmåga av funktioner för att lösa problemet!

Arup 1124
Postad: 17 jul 10:27

analysfunktioner ?

Arup skrev:

analysfunktioner ?

Frågar du mig eller shkan?

Arup 1124
Postad: 17 jul 10:39

båda

shkan 232
Postad: 17 jul 10:41 Redigerad: 17 jul 10:42
Arup skrev:

båda

Vad jag menar är att kunna förstå hur olika funktioner fungerar och deras egenskaper. Sedan använder man kunskaper för att lösa ett problem.

Yngve Online 40559 – Livehjälpare
Postad: 17 jul 10:49 Redigerad: 17 jul 10:51

Är du med på att ursprungsbråket kan skrivas så här?

1+x32x3x2x+x22x\frac{1+\frac{x^3}{2^x}}{\frac{3^x}{2^x}+\frac{x^2}{2^x}}

Om ja, visa hur du använder en potenslag för att skriva om nämnarens första term och dela dina funderingar kring vad som händer med de två termerna i täljaren och de två termerna i nämnaren när xx gåt mot oändligheten.

Arup 1124
Postad: 17 jul 10:52

JA

Arup 1124
Postad: 17 jul 10:52

eller Yngve har du ett bevis hur du kommer fram till ditt resonemang ?

Arup skrev:

eller Yngve har du ett bevis hur du kommer fram till ditt resonemang ?

Vilken del av resonemanget hittills vill du se ett bevis för?

shkan 232
Postad: 17 jul 10:57 Redigerad: 17 jul 10:58
Arup skrev:

eller Yngve har du ett bevis hur du kommer fram till ditt resonemang ?

Vad menar du med bevis Arup? Det är typ bara en faktorisering och sedan analysförmåga som talar för sig själv för att lösa problemet.. :). Det är en grunläggande färdighet inom matematik om att kunna faktorisera uttryck.

Arup 1124
Postad: 17 jul 10:58

ok du har nog rätt. Jag måste ha över komplicerat uppgiften

shkan 232
Postad: 17 jul 10:58
Arup skrev:

ok du har nog rätt. Jag måste ha över komplicerat uppgiften

Yes. Tack för att du insåg det 😅

Jag ser inte var vi gör en faktorisering.

shkan 232
Postad: 17 jul 11:02
Yngve skrev:

Jag ser inte var vi gör en faktorisering.

Vi bryter ut 2^x (är det inte en faktorisering?)

shkan skrev:

Vi bryter ut 2^x (är det inte en faktorisering?)

Aha, då förstår jag. Jo, det är en faktorisering. Jag såg det istället som att vi förkortar bråket med 2x

shkan 232
Postad: 17 jul 11:06
Yngve skrev:
shkan skrev:

Vi bryter ut 2^x (är det inte en faktorisering?)

Aha, då förstår jag. Jo, det är en faktorisering. Jag såg det istället som att vi förkortar bråket med 2x

Olika sätt att beskriva samma sak, haha! :)

👍

Men Arup, är du med på alla steg hela vägen fram hit och hur ser din fortsättning ut?

Arup 1124
Postad: 17 jul 11:15

Yngve Online 40559 – Livehjälpare
Postad: 17 jul 11:17 Redigerad: 17 jul 11:17

OK, men vad blev det av steget att använda en potenslag för att skriva om nämnarens första term?

Arup 1124
Postad: 17 jul 11:18

Jag skickar en tydligare bild

Arup 1124
Postad: 17 jul 11:18

Jag ser inte var jag skulle använda potenslagarna

Yngve Online 40559 – Livehjälpare
Postad: 17 jul 11:21 Redigerad: 17 jul 11:23
Arup skrev:

Jag ser inte var jag skulle använda potenslagarna

När jag skriver "nämnarens första term" så menar jag termen 3x2x\frac{3^x}{2^x}.

Leta efter lämplig potenslag I ditt formelblad.

Arup 1124
Postad: 17 jul 11:24

(anbn)=(ab)nah ok

Yngve Online 40559 – Livehjälpare
Postad: 17 jul 11:26 Redigerad: 17 jul 11:28
Arup skrev:

(anbn)=(ab)nah ok

Just så.

Hur ser ditt uttryck ut då?

Ser du att täljaren har två termer och nämnaren har två termer?

Hur resonerar du kring hur var och en av dessa temer uppför sig då x går mot oändligheten?

Arup 1124
Postad: 17 jul 11:28

så om jag har (3x2x)=(32)x

Ok så när x går mot oändligheten kan jag väl bara stoppa in så stora tal som möjligt väl ?

Yngve Online 40559 – Livehjälpare
Postad: 17 jul 11:30 Redigerad: 17 jul 11:31
Arup skrev:

så om jag har (3x2x)=(32)x

Ok så när x går mot oändligheten kan jag väl bara stoppa in så stora tal som möjligt väl ?

Ja, det kan du göra.

Men (3/2)x = 1,5x, vilket du vet går mot oändligheten då x går mot oändligheten.

Hur är det med de tre andra termerna?

Ta dem en och en.

Arup 1124
Postad: 17 jul 11:32

jag delar väl två stora tal med sig själv t ex 10000000000000100000000000000=1 ?

Yngve Online 40559 – Livehjälpare
Postad: 17 jul 11:36 Redigerad: 17 jul 11:39
Arup skrev:

jag delar väl två stora tal med sig själv t ex 10000000000000100000000000000=1 ?

Du går för snabbt framåt. Du svarar inte på mina frågor och du följer inte mina tips.

Svara nu på följande frågor. Gör inget annat än det:

  1. Vad är täljarens första term och vad händer med den när x går mot oändligheten?
  2. Vad är täljarens andra term och vad händer med den när x går mot oändligheten?
  3. Vad är nämnarens första term och vad händer med den när x går mot oändligheten?
  4. Vad är nämnarens andra term och vad händer med den när x går mot oändligheten?
Arup 1124
Postad: 17 jul 11:46

hur förenklar jag1+x32x

shkan 232
Postad: 17 jul 11:47
Arup skrev:

hur förenklar jag1+x32x

Arup svara på Yngves frågor dude

Arup 1124
Postad: 17 jul 11:47

ok

Arup skrev:

hur förenklar jag1+x32x

Du ska inte förenkla.

Det där är täljaren och den består av två termer.

Den första termen är 1, den andra termen är x3/2x

På samma sätt består även nämnaren av två termer.

Jag vill nu att du besvarar de fyra frågorna jag ställde i svar #57.

Säg till om du inte förstår frågorna.

Arup 1124
Postad: 17 jul 14:03

Yngve jag gjorde som du sa i #57 och kom allt närmare noll

OK har du alltså löst uppgiften och förstått tillvägagångssättet?

Arup 1124
Postad: 17 jul 14:27

Jag tror det. 
Kan du visa mig hur du tänkte med papper och penna ?

Arup skrev:

Jag tror det. 
Kan du visa mig hur du tänkte med papper och penna ?

Berätta hur du resonerade istället.

Det är bra att träna på det.

Arup 1124
Postad: 17 jul 14:45

O. Egentligen experimentator jag i desmos för att komma till min slutats

shkan 232
Postad: 17 jul 15:19 Redigerad: 17 jul 16:12

Arup, jag ger dig bara min resonemang nu så att du kan lära dig hur man kan presentera en lösning:

Lösning:

Fråga: Bestäm gränsvärdet av uttrycket .limx2x+x33x+x2

Steg 1: Bryt ut (faktorisera) 2 från båda täljare och nämnare: limx2x(1 + x32x)2x(3x2x+x22x)

Steg 2 : Dela 2 med 2x (dvs strycka bort): limx(1 + x32x)(3x2x+x22x)

Steg 3: Vi vet att 3x/2x = 1.5xlimx(1 + x32x)(1.5x+x22x)

Steg 4: För att vi vet att 2x växer mycket snabbare än x2 och x3 vid stora värden, dvs att 2x > x2 och 2x > x3 vid stora x-värden, innebär det att x2/2x och x3/2x blir noll. Detta innebär att uttrycket blir: limx(1)(1.5x), vilket vi kan förstå blir noll om x går mot oändligheten.

Laguna Online 30704
Postad: 17 jul 15:19
Arup skrev:

Yngve jag vet principen när jag förkortar och förlänger bråk. Men, jag blir bara förvirrad när jag bar fler variabler att hantera. Liksom jag kan direkt dela båda sidorna med närmnarens och täljarens delare som i3x+x2

Det kanske är fel tillfälle att påpeka det, men jag tror det är viktigt: det förekommer bara en variabel här, inte flera. Jag tror du menar något annat än variabel.

shkan 232
Postad: 17 jul 15:19
Laguna skrev:
Arup skrev:

Yngve jag vet principen när jag förkortar och förlänger bråk. Men, jag blir bara förvirrad när jag bar fler variabler att hantera. Liksom jag kan direkt dela båda sidorna med närmnarens och täljarens delare som i3x+x2

Det kanske är fel tillfälle att påpeka det, men jag tror det är viktigt: det förekommer bara en variabel här, inte flera. Jag tror du menar något annat än variabel.

Sant!

Yngve Online 40559 – Livehjälpare
Postad: 17 jul 15:57 Redigerad: 17 jul 16:04
Arup skrev:

O. Egentligen experimentator jag i desmos för att komma till min slutats

Om du hade svarat på mina fyra frågor i svar #57 så hade jag kunnat vägleda dig till insikterna om hur bråket uppträder då x går mot oändligheten.

Du skrev i svar #62 att du hade gjort det men sedan i svar #66 så skriver du istället att du laborerat i Desmos.

Hur ska du ha det. Besvarade du frågorna eller inte?

Om inte, varför inte?

======

Orsaken till att jag undrar är för att jag vill försöka förstå hur jag ska kunna ge dig hjälp på ett för alla parter effektivt sätt.

Arup 1124
Postad: 17 jul 16:07

Jag förstod inte riktigt hur jag kunde lösa som du påpekade i #57. Jag fastande dessvärre

Arup 1124
Postad: 17 jul 16:08

Det tar lite tid för mig att bli van med gränsvärden :/

shkan 232
Postad: 17 jul 16:09 Redigerad: 17 jul 16:10
Arup skrev:

Jag förstod inte riktigt hur jag kunde lösa som du påpekade i #57. Jag fastande dessvärre

Arup, det som yngve frågade är bara om du vet vad alla termer är i uttrycket och sedan vad som händer om du gör x väldigt, väldigt stort (x går mot oändligheten). Förstår du min lösning i alla fall #67?

Arup 1124
Postad: 17 jul 16:12

Japp

Arup 1124
Postad: 17 jul 16:12

Jag ska öva på liknande övningar 

shkan 232
Postad: 17 jul 16:12 Redigerad: 17 jul 16:12
Arup skrev:

Japp

Bra då! Bra idé

Yngve Online 40559 – Livehjälpare
Postad: 17 jul 16:31 Redigerad: 17 jul 16:55
Arup skrev:

Jag förstod inte riktigt hur jag kunde lösa som du påpekade i #57. Jag fastande dessvärre

I svar #57 skrev jag att du går för snabbt framåt. Jag bad dig därför att bara besvara fyra frågor, inte gå vidare och försöka slutföra lösningen.

Men ändå var det precis så du gjorde, och körde fast. Då hade det varit lämpligt att visa hur långt du hade kommit, dvs att uttryckligen besvara de fyra frågorna, och sedan ställa frågor om hur du kan gå vidare.

Jag förstår att du vill gå vidare och lösa uppgiften på egen hand. Det är en väldigt bra egenskap som kommer att hjälpa dig mycket framöver.

Men jag tror att vi kan spara massor av tid både för dig och för oss om du försöker vara lite mer lyhörd, följa våra tips och, framför allt, fråga om det är saker vi skriver som du inte förstår eller om det är ställen där du kör fast 

Arup 1124
Postad: 17 jul 16:55

Ok

Yngve Online 40559 – Livehjälpare
Postad: 17 jul 17:02 Redigerad: 17 jul 17:08

OK bra, förlåt om jag uttrycker mig gnälligt

Arup skrev:

När man delar bråk finns det ju ett bevis varför vi inverterar talen

Nu kan vi ta upp detta.

Vill du alltså ha en förklaring av räkneregeln abcd=ab·dc\frac{\frac{a}{b}}{\frac{c}{d}}=\frac{a}{b}\cdot\frac{d}{c}?

I så fall tror jag att det är bra träning för dig att först pröva själv, genom att göra följande:

  1. Förläng hela bråket med bb. Förenkla.
  2. Förläng hela bråket med dd. Förenkla.
Arup 1124
Postad: 17 jul 17:17

Yngve men jag trodde att avsikten i inlägg 56 var att jag skulle undersöka och experimentera vad som hände när x går mot oändligheten. Vilket jag väl gjorde i Desmos. Eller ?

Yngve Online 40559 – Livehjälpare
Postad: 17 jul 17:34 Redigerad: 17 jul 17:57
Arup skrev:

Yngve men jag trodde att avsikten i inlägg 56 var att jag skulle undersöka och experimentera vad som hände när x går mot oändligheten. Vilket jag väl gjorde i Desmos. Eller ?

Det framgår inte vad du gjorde eftersom du inte svarade på frågorna.

Min förhoppning var att ditt svar skulle kunna se ut som något i den här stilen:

  1. Täljarens första term är 1. Den har värdet 1 även när x går mot oändligheten.
  2. Täljarens andra term är x3/2x. Den termen går mot 0 då x går mot oändligheten. Detta eftersom 2x växer snabbare än x3 då x går mot oändligheten.
  3. Nämnarens första term är 1,5x. Den går mot oändligheten då x går mot oändligheten.
  4. Nämnarens andra term är x2/2x. Den termen går mot 0 då x går mot oändligheten. Detta eftersom 2x växer snabbare än x2 då x går mot oändligheten.

Om du sedan använde Desmos, grafräknare, värdetabeller eller "intuition" för att komma fram till beteenden när x går mot oändligheten lät jag vara upp till dig.

Svara
Close