60 svar
514 visningar
Päivi behöver inte mer hjälp
Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 04:02 Redigerad: 12 dec 2017 06:49

Bestäm f och a ( är detta riktigt) tänkt av mig?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 06:53 Redigerad: 12 dec 2017 06:59

Du har rätt i att 2 = a i det första fallet (och a = 1 i den andra), men a är inte riktningskoefficienteten. Du har rätt svar på f(x),men fel förklaring - f(x) är funktionen, inte funktionens derivata.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 06:58 Redigerad: 12 dec 2017 07:00

a måste vara x värdet i x -axeln.

F måste vara funktionen, hur funktionen ser ut utseendemässigt, vilken typ av funktion det är.

Är det så?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 07:01

Ja, a är x-koordinaten i tangeringspunkten.

Bubo 7356
Postad: 12 dec 2017 07:09

Jag misstänker att uppgift b är felaktigt avskriven.

Vad skall stå under rottecknet?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 07:13

Tack för detta Magdalena.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 07:22
Bubo skrev :

Jag misstänker att uppgift b är felaktigt avskriven.

Vad skall stå under rottecknet?

1+h-1

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 07:40

Jag tänkte också på rot-tecknet. Skall verkligen den högra ettan vara inuti?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 07:42

Jag tycker det ska stå 1+h istället.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 09:49

Jag får vänta en hel dag med svaret

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 12 dec 2017 09:58
Päivi skrev :

Jag tycker det ska stå 1+h istället.

Du "tycker" att det ska stå 1+h?

Vad står det i boken då?

Kan du ladda upp en bild?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 10:17

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 12 dec 2017 10:34 Redigerad: 12 dec 2017 10:41

Ja vad bra. Då stämmer det. Den sista ettan ska vara utanför rottecknet.

Utmaningen för dig är alltså att hitta ett uttryck för f(x) f(x) och ett värde på a a som gör att de givna täljarna i differenskvoterna i a- och b-uppgiften stämmer med standardmallen f(a+h)-f(a)h.

Detta handlar, som så mycket annat inom matematiken, om att känna igen mönster snarare än kunna saker utantill.

------------------------------ 

I a-uppgiften har du helt riktigt kommit fram till att f(x)=x3 f(x)=x^3 men du har inte visat hur du kom fram till det. Du bör visa det.

I b-uppgiften ska du sedan göra samma sak.

Har du några specifika frågor kring det?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 10:35
Päivi skrev :
Bubo skrev :

Jag misstänker att uppgift b är felaktigt avskriven.

Vad skall stå under rottecknet?

1+h-1

Så skrev du tidigare, men det syns klart och tydligt i bilden du laddade upp att den sista ettan skall vara utanför. 

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 10:42
Yngve skrev :

Ja vad bra. Då stämmer det. Den sista ettan ska vara utanför rottecknet.

Utmaningen för dig är alltså att hitta ett uttryck för f(x) f(x) och ett värde på a a som gör att de givna täljarna i differenskvoterna i a- och b-uppgiften stämmer med standardmallen f(a+h)-f(a)h.

Detta handlar, som så mycket annat inom matematiken, om att känna igen mönster snarare än kunna saker utantill.

------------------------------ 

I a-uppgiften har du helt riktigt kommit fram till att f(x)=x3 f(x)=x^3 men du har inte visat hur du kom fram till det. Du bör visa det.

I b-uppgiften ska du sedan göra samma sak.

Har du några specifika frågor kring det?

Den här uppgiften är jag osäker på.

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 12 dec 2017 10:45
Päivi skrev :
Yngve skrev :

Ja vad bra. Då stämmer det. Den sista ettan ska vara utanför rottecknet.

Utmaningen för dig är alltså att hitta ett uttryck för f(x) f(x) och ett värde på a a som gör att de givna täljarna i differenskvoterna i a- och b-uppgiften stämmer med standardmallen f(a+h)-f(a)h.

Detta handlar, som så mycket annat inom matematiken, om att känna igen mönster snarare än kunna saker utantill.

------------------------------ 

I a-uppgiften har du helt riktigt kommit fram till att f(x)=x3 f(x)=x^3 men du har inte visat hur du kom fram till det. Du bör visa det.

I b-uppgiften ska du sedan göra samma sak.

Har du några specifika frågor kring det?

Den här uppgiften är jag osäker på.

VIlken är du osäker på?

a-uppgiften eller b-uppgiften?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 10:51

Båda

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 10:52
Yngve skrev :
Päivi skrev :
Yngve skrev :

Ja vad bra. Då stämmer det. Den sista ettan ska vara utanför rottecknet.

Utmaningen för dig är alltså att hitta ett uttryck för f(x) f(x) och ett värde på a a som gör att de givna täljarna i differenskvoterna i a- och b-uppgiften stämmer med standardmallen f(a+h)-f(a)h.

Detta handlar, som så mycket annat inom matematiken, om att känna igen mönster snarare än kunna saker utantill.

------------------------------ 

I a-uppgiften har du helt riktigt kommit fram till att f(x)=x3 f(x)=x^3 men du har inte visat hur du kom fram till det. Du bör visa det.

I b-uppgiften ska du sedan göra samma sak.

Har du några specifika frågor kring det?

Den här uppgiften är jag osäker på.

VIlken är du osäker på?

a-uppgiften eller b-uppgiften?

Båda

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 12 dec 2017 10:58 Redigerad: 12 dec 2017 11:00
Päivi skrev :
Yngve skrev :

VIlken är du osäker på?

a-uppgiften eller b-uppgiften?

Båda

OK.

Jag hjälper dig med att motivera varför f(x)=x3 f(x)=x^3 i a-uppgiften:

Differenskvoten är (2+h)3-8h. Eftersom 8=23 8=2^3 kan vi skriva om differenskvoten som (2+h)3-23h.

Nu bör du känna igen utseendet på denna differenskvot. Gör du det?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 11:10

Det blir 

12h+6h^2+h^3÷h

h (12+6h+h^2)÷h

12+6h+h^2

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 12 dec 2017 11:20
Päivi skrev :

Det blir 

12h+6h^2+h^3÷h

h (12+6h+h^2)÷h

12+6h+h^2

Nej jag frågade om du känner igen utseendet på differenskvoten (2+h)3-23h .

Den följer ett visst välbekant mönster. Det är en standardmall.

Meningen är att du ska känna igen att det uttrycket passar in i standardmallen f(a+h)-f(a)h.

 

Ser du likheterna mellan (2+h)3-23h och f(a+h)-f(a)h?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 11:21

Ja, det gör jag, Yngve!

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 12 dec 2017 11:24
Päivi skrev :

Ja, det gör jag, Yngve!

Vad bra!

Hur ska f(x) se ut och vad ska x ha för värde för att dessa två differenskvoter ska vara identiska?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 11:29 Redigerad: 12 dec 2017 11:30

x^3, Yngve!

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 12 dec 2017 11:36 Redigerad: 12 dec 2017 11:39
Päivi skrev :

x^3, Yngve!

Bra. Och a=2 a=2

Förstår du nu hur du kan motivera ditt svar f(x)=x3 f(x)=x^3 och a=2 a=2 i a-uppgiften?

Dvs förstår du hur du kan presentera din lösning så att läsaren inser att du har förstått sammanhanget? Detta är väldigt viktigt om du siktar på högre betyg.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 11:54

Den följer ju mallen mycket bra, eftersom 2^3=8 och att f(x) = 8. f (x)  är - 8. Åttorna tar ut varandra och h blir kvar och sedan ska det brytas ut.

Att det nu står tredje gradare där. Det försvårar ju, men det är exakt samma princip. 

Jag skriver fr ån telefonen 

Lim h går mot noll. f (x+h)-f (x)/h

Just nu är det svårt kunna förklara det bättre. 

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 12 dec 2017 12:12 Redigerad: 12 dec 2017 12:14
Päivi skrev :

Den följer ju mallen mycket bra, eftersom 2^3=8 och att f(x) = 8. f (x)  är - 8. Åttorna tar ut varandra och h blir kvar och sedan ska det brytas ut.

Att det nu står tredje gradare där. Det försvårar ju, men det är exakt samma princip. 

Jag skriver fr ån telefonen 

Lim h går mot noll. f (x+h)-f (x)/h

Just nu är det svårt kunna förklara det bättre. 

Ja det var svårt att följa.

Men försök nu att lösa b-uppgiften på samma sätt:

  1. Skriv upp den differenskvot som du har fått.
  2. Försök att skriva om den så att den passar in i mallen f(a+h)-f(a)h
  3. Bestäm sedan uttrycket för f(x) f(x) och bestäm värdet på a a .

Du ska även här börja med att försöka skriva om täljaren, i detta fallet 1+h-1

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 12:45 Redigerad: 12 dec 2017 12:48

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 12 dec 2017 13:09 Redigerad: 12 dec 2017 13:12
Päivi skrev :

Nej det stämmer inte. Nu har du skrivit om täljaren till något helt annat än vad den var från början.

Vi förenklar det hela och tittar till att börja med endast på täljarens första term 1+h \sqrt{1+h} .

Denna ska vara lika med f(a+h) f(a+h) för ett speciellt uttryck på funktionen f f och för ett specifikt värde på a a .

Du ser att termen 1+h \sqrt{1+h} har formen "roten ur", eller hur?

Det kan vara en ledtråd till att hitta rätt uttryck för f(a+h) f(a+h) .

Vad skulle funktionsuttrycket f kunna vara då? 

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 13:45 Redigerad: 12 dec 2017 13:48

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 12 dec 2017 13:59 Redigerad: 12 dec 2017 14:01
Päivi skrev :

Du tar för många steg i taget och du försöker inte ens svara på min fråga. Och varför har du en exponent 3 med över huvud taget?

Nu jobbar vi med b-uppgiften, eller hur?

Vi börjar då med att förenkla och endast titta på första termen i differenskvotens täljare, nämligen 1+h \sqrt{1+h} .

Du ser att den har formen "roten ur", eller hur?

Vilket funktionsuttryck f(a+h) f(a+h) skulle den då kunna motsvara?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 14:12

Ja, just det. 

Jag hade för mig att det står exponent tre på den här också. Jag har ont i huvudet. 

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 12 dec 2017 14:17 Redigerad: 12 dec 2017 14:19

Du tar för många steg i taget och du försöker inte ens svara på min fråga. Varför envisas du med att skriva ut en hel differenskvot när jag bara ber dig om att hitta ett funktionsuttryck för täljarens första term?

-------

Vi börjar med att endast titta på första termen i differenskvotens täljare, nämligen 1+h \sqrt {1+h} .

Du ser att den har formen "roten ur", eller hur?

Vilket funktionsuttryck   f(a+h) f(a+h) skulle den då kunna motsvara?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 14:22 Redigerad: 12 dec 2017 14:24

(1+h)^2 om man ska få bort roten ur.

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 12 dec 2017 14:29
Päivi skrev :

(1+h)^2 om man ska få bort roten ur.

Bra. Nu börjar du iallafall svara på mina frågor. Det är en bra början.

Om jag säger att f(1+h)=1+h f(1+h)=\sqrt{1+h} , vad skulle du då säga att f(x) f(x) är?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 14:39 Redigerad: 12 dec 2017 14:43

Det är samma sak även där att vi måste ta exponent 2. Det ska vara upphöjt på samma sätt.

Vi måste få bort rot tecknet och då måste det upphöjas med två.

Jag har ont i huvudet. Försöker göra något åt det.

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 12 dec 2017 14:44 Redigerad: 12 dec 2017 14:45
Päivi skrev :

Det är samma sak även där att vi måste ta exponent 2. Det ska vara upphöjt på samma sätt.

Nej. Töm hjärnan nu så gör vi det ännu enklare:

Om f(a)=a f(a)=\sqrt{a} , hur tror du då att f(x) f(x) ser ut?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 15:04 Redigerad: 12 dec 2017 15:07

Roten ur x.  Yngve.

Det är fruktansvärt när man samtidigt har ont i knoppen. 

Det ska vara upphöjt 1/2

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 12 dec 2017 16:01 Redigerad: 12 dec 2017 16:07
Päivi skrev :

Roten ur x.  Yngve.

Det är fruktansvärt när man samtidigt har ont i knoppen. 

Det ska vara upphöjt 1/2

Ja!

Vi tror alltså att  f(x)=x f(x)=\sqrt{x} .

--------------------

Om du har så ont i huvudet så tycker jag att du ska pausa matten tills vidare Päivi.

Sedan, när det har lättat, så kan du fortsätta enligt nedan:

----------------------

Då kontrollerar vi nu om det stämmer med den differenskvot som vi har fått given:

Om  f(x)=x f(x)=\sqrt{x} , hur ser då  f(a) f(a) ut?

Och hur ser   f(a+h) f(a+h) ut?

Och hur skulle då alltså standardmallen f(a+h)-f(a)h \frac{f(a+h)-f(a)}{h} se ut?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 22:27

(Roten ur 1+ h) ^2-1- (roten ur x)

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 22:36 Redigerad: 12 dec 2017 22:37

Varför upphöjer du till 2? Vart tog a vägen? Varifrån kommer 1? Varifrån kommer x?

Gå och lägg dig och sov, och kom tillbaka till matten i morgon när du är vaken!

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 12 dec 2017 22:54

Jag har haft ont i huvudet idag, men nu äntligen är huvudvärken över. Jag försökte sova par timmar efter att jag hade pratat med Yngve.

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 12 dec 2017 23:45 Redigerad: 13 dec 2017 00:19
Päivi skrev :

(Roten ur 1+ h) ^2-1- (roten ur x)

Vilken av mina frågor var detta svar på Päivi?

---------------

Jag hade tre frågor, nämligen följande:

Om f(x)=x f(x)=\sqrt{x} ,

  1. hur ser då f(a) f(a) ut?
  2. hur ser då f(a+h) f(a+h) ut?
  3. hur skulle då standardmallen f(a+h)-f(a)h \frac{f(a+h)-f(a)}{h} se ut?

Jag ser inte att du har besvarat någon av dem.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 13 dec 2017 05:28

Hej!

Jag har haft hela dagen ont i huvudet igår. Det började förrgår. Fick tag på medicin sent igår kväll. Får jag inte hjälp med uppgiften måste jag vänta med denna uppgift sent till kvällen, innan någon annan kan hjälpa mig. Jag kan alltså inte göra matte under den tiden. 

Jag tycker inte om gissnings tävlingar. Jag kan inte svara på denna uppgift eftersom jag har inte svar. Mina slarv fel måste påpekas eftersom derivata är nytt för mig och jag är helt nybörjare inom området. Det är mycket svårt kunna skriva från telefonen och dator krånglar. 

Det är sorgligt om jag ska behöva lämna matte för vind och vågor. Jag har inte hur mycket som helst tid på mig läsa matte. Söker även hjälp från andra ställen också om jag kan få hjälp med matte. 

Man ska inte tro att jag kan lösa alla c uppgifter från boken. De anses vara de svåraste uppgifterna i boken. Jag ska visa bild, vad det står om c uppgifter. 

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 13 dec 2017 05:33 Redigerad: 13 dec 2017 05:35

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 13 dec 2017 05:38

Det finns något i det här som spärrar mig. 

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 13 dec 2017 07:10

Hej Päivi.

Vi börjar om från början.

Rubriken på denna tråd och din ursprungsfråga var om det var riktigt tänkt av dig.

Det går inte att svara på eftersom du inte har visat hur du har tänkt.

Men du har redan från början skrivit rätt svar på a-uppgiften, nämligen f(x)=x3 f(x)=x^3 och a=2 a=2 .

Du har även redan från början skrivit rätt svar på b-uppgiften, nämligen f(x)=x f(x)=\sqrt{x} och a=1 a=1 .

Kan du visa hur du tänkte när du kom fram till dessa svar?

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 13 dec 2017 08:25 Redigerad: 13 dec 2017 08:28

Hej igen Päivi. Jag förtydligar: 

Om du vill ha svar på din ursprungsfråga, dvs om du har tänkt rätt eller inte, så får du visa hur du tänkte när du kom fram till dina svar.

Om du vill ha svar på någon annan fråga eller behöver hjälp på något annat sätt så får du skriva det här.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 13 dec 2017 09:46

Det är svårt att beskriva måste jag säga. Funktionen  påminner om detta  ungefär.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 13 dec 2017 09:50

Det stämmer, men det är inget man frågar efter i uppgiften. Kan du svara på Yngves frågor? Det är svårt att hjälpa dig när vi inte vet vad du vill ha hjälp med.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 13 dec 2017 09:57 Redigerad: 13 dec 2017 09:57

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 13 dec 2017 10:04

Hej Päivi. Vi börjar om från början.

Rubriken på denna tråd och din ursprungsfråga var om det var "riktigt tänkt" av dig.

  1. Vill du fortfarande ha svar på den frågan? I så fall måste du visa hur du har tänkt när du skrev dina svar. Det framgår nämligen inte och om vi inte vet hur du har tänkt så kan vi ju såklart inte säga om du har tänkt rätt eller inte.
  2. Om du vill ha någon annan hjälp så får du be om det. Men skriv då uttryckligen vad du vill ha hjälp med och hur du vill ha hjälp.
Bubo 7356
Postad: 13 dec 2017 10:04

Nu är du väl rätt långt från själva uppgiften?

Vilken fråga vill du ha svar på?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 13 dec 2017 10:05

Bilden är inte nu exakt, men tanke ditåt ändå. Jag tycker att den påminner potens funktion i alla fall med det namnet även om det nu är rot tecknet där. Detta är liknande bild, men inte exakt.

Vi vet att där jag har nu skrivit x, det menar jag egentligen a. Det är lätt att jag kallar nu för tiden x i allt. Har de andra bokstäver då heter allt hos mig x ändå. Funktionen är alltså en potens funkion. 

Sedan vet inte riktigt vad du Yngve är ute efter. Jag vet inte om jag förstår dig rätt. 

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 13 dec 2017 10:09
Päivi skrev :

 

Sedan vet inte riktigt vad du Yngve är ute efter. Jag vet inte om jag förstår dig rätt. 

Jag är ute efter att vi börjar om från början.

Jag tror att ingen riktigt har förstått vilken typ av hjälp du har velat ha i denna tråd.

 

----> Därför Jag vill att du berättar för oss exakt vad du just nu vill ha hjälp med och även hur du vill ha denna hjälp.  <------

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 13 dec 2017 10:48

Jag brukar regel få något pling i min den andra telefon, när någon har svarat, men inget sådant tycker jag har hört är konstigt. Det har kommit förut i alla fall. 

Det står 1+h under rot tecknet. 

Om vi nu har en tangerings punkt 1 som är x som vi enligt uppgiften måste kalla den för a. Detta är alltså som jag uppfattar en potens funktion 1+h har flyttats något framåt. A finns i x koordinaten alltså en tangeringspunkt som nu talar om, var vi kan tänkas rita en tangent som ger k värde. Vi har inget k värde. Vi har bara derivatan där

Det här f (x) =x^2 detta är en funktion som berättar, vad det är för typ av funktion som man vill veta. Det är så jag uppfattar det.

Jag vet inget annat som jag kan svara på det här. Svårt skriva från  telefonen. 

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 13 dec 2017 11:02
Päivi skrev :

Jag vet inget annat som jag kan svara på det här.

Jag har svårt att vara tydligare än vad jag har varit i mina 4 senaste kommentarer.

Du har inte ställt någon fråga och du har inte bett om hjälp.

Jag tolkar det då som att du inte har några frågor och att du inte behöver hjälp med denna uppgift.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 13 dec 2017 11:09 Redigerad: 13 dec 2017 11:14

Jag vill bara veta tänker jag rätt? Frågas det inte om tangerings punkten och vilken typ av funktion det här är. Jag är klarare idag. Jag har inte mera huvudvärk. Igår var det bedrövligt. 

Jag tror att det heter derivatan i en viss punkt.

Har jag rätta tankar nu?

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 13 dec 2017 11:15
Päivi skrev :

Jag vill bara veta tänker jag rätt? Frågas det inte om tangerings punkten och vilken typ av funktion det här är. Jag är klarare idag. Jag har inte mera huvudvärk. Igår var det bedrövligt. 

Har jag rätta tankar nu?

Äntligen skriver du vad du vill ha hjälp med Päivi!

Det är bra. Då blir det lättare för oss att hjälpa dig.

 

Beskriv nu hur du tänker när du kommer fram till att svaret på a-uppgiften är f(x)=x3 f(x)=x^3 och a=2 a=2 . Då kan vi berätta om du tänker rätt eller inte.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 13 dec 2017 11:28

När man har en tangerings punkt ex nu en tvåa. 

Vi har en formel som nu skrivs så här.

f (x + h)- f(×)/h, 

Om vi ska räkna fram tangenten k värde använder vi tangerings punkten där vi har x inom parentesen. Vi är ute efter derivatan i punkten så att h ska gå mot noll. 

Funktionen är ju en potens funktion och där kom jag fram att f måste vara då x^3. Det frågas efter funktionen och då är det mitt svar. Där x är inom parentesen det kan vi lika gärna ha ex bokstav a.

Bedrövligt skriva från telefonen. 

Yngve 40287 – Livehjälpare
Postad: 13 dec 2017 11:49
Päivi skrev :

När man har en tangerings punkt ex nu en tvåa. 

Vi har en formel som nu skrivs så här.

f (x + h)- f(×)/h, 

Om vi ska räkna fram tangenten k värde använder vi tangerings punkten där vi har x inom parentesen. Vi är ute efter derivatan i punkten så att h ska gå mot noll. 

Funktionen är ju en potens funktion och där kom jag fram att f måste vara då x^3. Det frågas efter funktionen och då är det mitt svar. Där x är inom parentesen det kan vi lika gärna ha ex bokstav a.

Bedrövligt skriva från telefonen. 

Ja då tänker du rätt.

Svara
Close