bestäm definitionsmängden uppgift 2
f(x)=−5x2+5x+150 ska bestämma definitionsmängden
hur går jag vidare nu för att ta reda på definitionsmängden?
gjorde teckenschema där jag prövade att sätta in olika tal mindre än -5, större än -5 och tal större än 6.
Hur ska jag nu tolka detta så det blir rätt med > <??
Funktionen är endast definierad för de x-värden för vilka y>=0.
Du måste ta reda på hur funktionen ser ut mellan nollställen resp utanför. Är den positiv eller negativ?
Vad säger minustecknet framför
den är negativ från början men blir väl positiv när jag dividerar med 5?
Du ska bara titta på den ursprungliga funktionen under rottecknet.
Hur är den parabeln vänd?
Du skulle också kunna rita upp den grafiskt som hjälp
då är den negativ.
Vad menar du då? Är den positiv eller negativ mellan dina nollställen?
den är positiv innan nollstället positiv mellan nollställena och negativ efter nollstället.
Precis - så du får positivt eller 0 mellan nollställen och det är de värdena som ger reella tal då roten dras ur dessa.
Alltså def.mängden blir -5<=x<=6
okej så då ska jag svara (-5,6)??
Nej, du ska svara
Det stod någonstans (i en annan tråd) att man skulle svara med intervall i parenteser. (-5, 6) är dock intervallet -5 < x < 6. Man använder andra parenteser när ändpunkterna ingår.
ja i beskrivningen står det såhär: OBS: Använd intervallbeteckning för att ange ditt svar. Skriv alltså inte någon dubbelolikhet som t.ex. −12<x≤38, utan ett intervall som t.ex. (−12,38].
Så då antar jag att jag ska svara med hakparenteser om -5x6 [-5,6]?
Joh_Sara skrev:...
Så då antar jag att jag ska svara med hakparenteser om -5x6 [-5,6]?
Ja det stämmer.