22 svar
168 visningar
Päivi behöver inte mer hjälp
Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 27 okt 2017 16:50

Bestäm b

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 27 okt 2017 17:13

Hej!

För att kunna rita in linjen i figuren behöver du två punkter på linjen.

    Linjens ekvation säger att när x=0 x = 0 så är y=6/b y = 6/b .

    Linjens ekvation säger att när y=0 y = 0 så är x=6/1.5=4 x = 6/1.5 = 4 .

Dessa beräkningar ger dig de två punkterna (0,6b) (0,\frac{6}{b}) och (4,0) (4,0) som ligger på den räta linjen.

Eftersom triangeln ska ligga i den första kvadranten så måste 6b \frac{6}{b} vara ett positivt tal, vilket talar om för dig att b b måste vara ett positivt tal.

Jag överlåter resten av lösningen till dig.

Albiki

Guggle 1364
Postad: 27 okt 2017 17:14 Redigerad: 27 okt 2017 17:33

Hej Päivi,

Din lösning hittills ser mycket lovande ut!

Om jag tolkar dig rätt har du kommit fram till att linjen måste ha y=6/b som "m-värde".

Det får vara höjden h för vår triangel, dvs h=6b h=\frac{6}{b} .

Nu behöver vi veta basen också. Basen är x-koordinaten då linjen skär x-axeln. När linjen skär x-axeln är y=0.

y=-1.5x+6b,    y=0-1.5x+6=0 y=\frac{-1.5x+6}{b},\qquad y=0 \Rightarrow -1.5x+6=0

Om du löser ekvationen får du basen av triangeln. Tänk på att du redan har ett "b" så kalla gärna basen något annat, t.ex. d.

Arean av triangeln blir då d·h2=6 \frac{d\cdot h}{2}=6

Edit: Det blir ännu enklare om kallar basen d=4 och inte blandar in d. Pedagogisk miss från mig!

Arean av triangeln blir då 4·h2=4·6b2=12b=6 \frac{4\cdot h}{2}=\frac{4\cdot \frac{6}{b}}{2}=\frac{12}{b}=6

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 27 okt 2017 17:28 Redigerad: 27 okt 2017 17:29

Yngve 40288 – Livehjälpare
Postad: 27 okt 2017 17:42

OK, du har beräknat var linjen skär y-axeln respektive x-axeln. 

Behöver du mer hjälp?

Guggle 1364
Postad: 27 okt 2017 17:43

Bra Päivi!

Nu har du kommit fram till att x=4. Det är basen på triangeln.

Du vet också att höjden av triangeln är 6b \frac{6}{b} och att arean av triangeln ska vara 6 area enheter. Det ger dig en ekvation som låter dig bestämma b.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 27 okt 2017 17:54

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 27 okt 2017 17:56

Tack så mycket för all hjälp. 

Uppgiften är ju löst. 

Yngve 40288 – Livehjälpare
Postad: 27 okt 2017 17:57
Päivi skrev :

Ja det stämmer.

Såg du allt framför dig utan att rita linjen?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 27 okt 2017 18:08

Jag gick mera efter formeln. Tänkte på geometri. Jag vet ju hur man räknar fram triangelns area. Därför brydde jag inte om rita någonting Yngve. 

Vad säger du Yngve om detta? 

Yngve 40288 – Livehjälpare
Postad: 27 okt 2017 18:11
Päivi skrev :

Jag gick mera efter formeln. Tänkte på geometri. Jag vet ju hur man räknar fram triangelns area. Därför brydde jag inte om rita någonting Yngve. 

Vad säger du Yngve om detta? 

Jag undrade bara vad det var du fastnade på från första början.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 27 okt 2017 18:19

Det var 

by. Om man skulle sätta y = 0, 

jag var inne på -1,5x+ 6/b, men skrev aldrig b i nämnaren. 

-1,5x= -6

x.=-6/-1,5

x =4

vi vet ju att höjden är 6/b

6/b* 4/2=

det var något åt ditåt. 

Yngve 40288 – Livehjälpare
Postad: 27 okt 2017 18:26 Redigerad: 27 okt 2017 18:27
Päivi skrev :

Det var 

by. Om man skulle sätta y = 0, 

jag var inne på -1,5x+ 6/b, men skrev aldrig b i nämnaren. 

-1,5x= -6

x.=-6/-1,5

x =4

vi vet ju att höjden är 6/b

6/b* 4/2=

det var något åt ditåt. 

Jag förstår inte. Var problemet alltså att du blandade ihop uppgiftens konstant b med triangelns bredd b i formeln A = bh/2?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 27 okt 2017 18:30

Jag var mera fråge tecken om jag skulle sätta att y = 0, vad händer med bokstaven B. Där var jag mera frågetecken. 

Yngve 40288 – Livehjälpare
Postad: 27 okt 2017 19:02
Päivi skrev :

Jag var mera fråge tecken om jag skulle sätta att y = 0, vad händer med bokstaven B. Där var jag mera frågetecken. 

OK men du var inne på metoden att hitta linjens skärningspunkter med koordinataxlarna genom att först sätta x = 0 för att få ut y-värdet och sedan sätta y = 0 för att få ut x-värdet?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 28 okt 2017 01:49 Redigerad: 28 okt 2017 01:53

Ja, det var jag, Yngve! Det här har inte jag haft varken i matte A eller i B och inte ens i C kursen. Jag kan inte förstå att vissa saker kan fattas i matematiken. Detta kanske ansågs vara mera oviktigt. . 

Jag somnade nu senast här. Jag kan mitt i allt somna särskild på kvällarna. 

Jag tittade om det här i youtube, eftersom jag inte kände till, hur man gör det här för ett tag sedan utan att behöva fråga om sådant. Det händer också, men inte ofta. 

Yngve 40288 – Livehjälpare
Postad: 28 okt 2017 01:58
Päivi skrev :

Ja, det var jag, Yngve! Det här har inte jag haft varken i matte A eller i B och inte ens i C kursen. Jag kan inte förstå att vissa saker kan fattas i matematiken. Detta kanske ansågs vara mera oviktigt. . 

Jag somnade nu senast här. Jag kan mitt i allt somna särskild på kvällarna. 

Jag tittade om det här i youtube, eftersom jag inte kände till, hur man gör det här för ett tag sedan utan att behöva fråga om sådant. Det händer också, men inte ofta. 

Hur menar du "fattas"? Detta problem innehåller inget som är nytt.

Det är koordinatsystem, räta linjens ekvation, geometri och vanlig ekvationslösning.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 28 okt 2017 02:23 Redigerad: 28 okt 2017 02:40

Jag har ett minne om jag har läst eller inte. Matte har alltid varit intressant ämne. Den glömmer man inte lätt. Små detaljer kan jag glömma. Stora hela kommer jag ihåg. Jag kommer ihåg mycket utan att veta om det själv. 

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 28 okt 2017 07:24

Jag har tittat från olika matte böcker. Ena B boken fanns ytterst lite om det här. Ingen bok som jag läste och hade prov på. Den andra boken köpte jag sidan om. Där fanns väldigt lite. Så lite att man knappast begrep vad saken ens handlar om. Geometri kan jag. Det här med skärnings punkter vad lite soeciellt med. Det kan dyka upp sådana här saker. Det finns annat i den här boken som är nytt för mig. Det måste jag bara gå genom. Att jag ställer frågor som Ni tror att jag bör kunna. Det beror på av de här anledningarna som jag nu berättar. Det är just därför jag tittar. Skulle det var bekant, skulle jag strunta. 

Jag har nu koll på saker och ting. Sedan kan det finnas i en annan bok om sådant som inte finns överhuvudtaget i andra böcker. Jag har i c matte om radianer och amplituder som hör till matte 4. Går man i matte c, det är självklart att man tror att det här måste jag kunna. Det var det som gjorde att jag började titta på matte 4. Min lärare tittade på mig ett tag och tänkte. Det här är lite för svårt för mig, men blev väldigt överraskad att jag skulle gå in till matte 4 helt plötsligt. Jag ville se, när  kommer sådant här. 

Min lärare har sett tendenser förut också att jag kan vara helt annat ställe och tittar. Jag snokar reda på allt, när det gäller matte. 

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 28 okt 2017 08:18 Redigerad: 28 okt 2017 08:18

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 28 okt 2017 11:00

Här är jag, Yngve!

Yngve 40288 – Livehjälpare
Postad: 28 okt 2017 12:21 Redigerad: 28 okt 2017 12:25

<tänkte flytta en kommentar hit men den var redan besvarad i en annan tråd så den får vara kvar där>

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 28 okt 2017 12:29

Det sista  hade jag lite svårt att förstå. Om Du Yngve kan återkomma ca 30-45 minuter. Jag har tänkt äta lite grann här. Sedan kan vi ta upp på nytt det här. 

Svara
Close