Bestäm avbildningsmatris F spegling planet x-z=0 åtföljt spegling planet x+y+z=0
Såhär har jag gjort. Jag är osäker på var jag får fel. Tolkar jag F fel eller är det speglingen i xz-planet jag får fel på?
Ja, det har blivit fel i den första speglingen. Planet har normalen
Du har fått en korrekt speglingsmatris i det andra planet.
Använd formeln för spegling eller någon annan standardmetod ni lärt er för speglingar för att beräkna den första matrisen korrekt. T.ex.
Kan man få fram speglingen på matrisen geometriskt, genom att använda standardbaserna? Vi har inte lärt oss några formler för spegling annat än att isåfall ta fram ortogonala projektionen så som jag gör för det andra planet x+y+z=0 och sedan multiplicera t med 2 för att få speglingen.
Det finns ingen enkel genväg här eftersom normalen till planet vi ska spegla i är lite sned. Den riktning som ska ge -1 är (1,0,-1) -> (-1,0,1). Du kan använda den metod ni lärt er, det vi gör när vi speglar en punkt är att ställa oss i punkten och sedan gå rakt ned till planet i normalens riktning och sedan förbi planet en lika lång sträcka.
Här testade jag att göra som för den andra speglingen för att få fram speglingen i planet x-z men det blir tokigt eftersom jag inte får en ortonormerad matris
Nu verkar du ha glömt att multiplicera med .
Med verkar det också ha gått galet, du fick vilket är korrekt, alltså ska vara oförändrad
Slutligen, för ska du få och som resultat.
Ja det glömde jag, nu blir det såhär.
Men vad är det som gör att F(e2) blir 0? Nu använde jag ju en sats som enbart funkar när det är en linjär avbildning. Det borde ju inte bli 0?
För har du fått vilket betyder att för får du då
Ettan i mitten blir inte noll bara för att t är noll. När jag säger att är oförändrad menar jag att den inte ändras av transformationen. Det beror på att normalen inte har någon komponent i y-led.
Sammanfattningsvis ska du få en matris som ser ut så här: