Bestäm arean med hjälp av räta linjen y = 0,1x + 6
Hej,
I NP från 2014 står att: Figuren visar den räta linjen y = 0,1x + 6 och en likbent triangeln som är gråmarkerad. Triangeln bas ligger på x-axeln och dess ena sida på den räta linjen. Triangelns ena hörn ligger i origo. Bestäm arean A för den gråmarkerade triangeln.
Har ingen aning hur ska man gå tillväga?
Lillush skrev:Hej,
I NP från 2014 står att: Figuren visar den räta linjen y = 0,1x + 6 och en likbent triangeln som är gråmarkerad. Triangeln bas ligger på x-axeln och dess ena sida på den räta linjen. Triangelns ena hörn ligger i origo. Bestäm arean A för den gråmarkerade triangeln.
Har ingen aning hur ska man gå tillväga?
Den räta linjen borde vara y=-0.1x+6 eftersom lutningen är negativ (y minskar när x ökar). Då kan du bestämma basen av triangeln genom att räkna ut vilket värde på x som ger y=0. Sen kommer höjden vara på mitten av basen (alltså ditt x värde då y=0 delat på två). Vid de x värdet kan du med den räta linjen räkna ut höjden (y-värden för det x-värdet).
Lillush skrev:Hej,
I NP från 2014 står att: Figuren visar den räta linjen y = 0,1x + 6 och en likbent triangeln som är gråmarkerad. Triangeln bas ligger på x-axeln och dess ena sida på den räta linjen. Triangelns ena hörn ligger i origo. Bestäm arean A för den gråmarkerade triangeln.
Har ingen aning hur ska man gå tillväga?
Triangeln har ett hörn i origo, punkt: (0,0). Triangeln har ett till hörn där y=0, kan du ta fram den punkten? I såna fall har du basen på triangeln.
Engineering skrev:Lillush skrev:Hej,
I NP från 2014 står att: Figuren visar den räta linjen y = 0,1x + 6 och en likbent triangeln som är gråmarkerad. Triangeln bas ligger på x-axeln och dess ena sida på den räta linjen. Triangelns ena hörn ligger i origo. Bestäm arean A för den gråmarkerade triangeln.
Har ingen aning hur ska man gå tillväga?
Den räta linjen borde vara y=-0.1x+6 eftersom lutningen är negativ (y minskar när x ökar). Då kan du bestämma basen av triangeln genom att räkna ut vilket värde på x som ger y=0. Sen kommer höjden vara på mitten av basen (alltså ditt x värde då y=0 delat på två). Vid de x värdet kan du med den räta linjen räkna ut höjden (y-värden för det x-värdet).
Yes, det var y = - 0,1 x + 6 ( skrivit fel)
Så nu har jag bestämt punkterna A (0,0) och B (?,0)...koordinaten av punkten B på x-axeln räknade jag ut från y = - 0,1 x + 6 så här:
Och eftersom koordinat av punkten B på x-axeln är 60.... så höjden är på mitten av basen 60:2 = 30, eller skriver jag fel?
Lillush skrev:Engineering skrev:Lillush skrev:Hej,
I NP från 2014 står att: Figuren visar den räta linjen y = 0,1x + 6 och en likbent triangeln som är gråmarkerad. Triangeln bas ligger på x-axeln och dess ena sida på den räta linjen. Triangelns ena hörn ligger i origo. Bestäm arean A för den gråmarkerade triangeln.
Har ingen aning hur ska man gå tillväga?
Den räta linjen borde vara y=-0.1x+6 eftersom lutningen är negativ (y minskar när x ökar). Då kan du bestämma basen av triangeln genom att räkna ut vilket värde på x som ger y=0. Sen kommer höjden vara på mitten av basen (alltså ditt x värde då y=0 delat på två). Vid de x värdet kan du med den räta linjen räkna ut höjden (y-värden för det x-värdet).
Yes, det var y = - 0,1 x + 6 ( skrivit fel)
Så nu har jag bestämt punkterna A (0,0) och B (?,0)...koordinaten av punkten B på x-axeln räknade jag ut från y = - 0,1 x + 6 så här:
Och eftersom koordinat av punkten B på x-axeln är 60.... så höjden är på mitten av basen 60:2 = 30, eller skriver jag fel?
Andra punkten är (60,0), första punkten är (0,0)
om du vill veta sista hörnets punkt måste du ta halva sträckan till hörnet i punkten (60,0) alltså x=30. Där har du x värdet för punkten för höjden. Om du stoppar in x=30 i funktionen y får du fram triangelns höjd och kan sedan beräkna arean.
Är det rätt om jag säger att punkten C har koordinater (30,3)?
Lillush skrev:Är det rätt om jag säger att punkten C har koordinater (30,3)?
Ja det är korrekt, men jag ser ingenstans att det ska vara i längdenheten cm. Antar att du får ha det utan enhet. Att det blir 90 area enheter
Framförallt tusen tack till er båda som hjälpte mig att förstå hur man tänker och gör! Stort tack! 🙏 ☺️
Okej, då kommer jag inte skriva in några enheter, det står inte i uppgiften heller, bra att du sa det! 😊