7 svar
44 visningar
Hejsan266 918
Postad: 28 apr 23:00

Beskriv med olikheter det markerade området

Hej, den här uppgiften går ut på att beskriva olikheterna för det markerade området men jag vet inte hur. I facit har de använt sig av ett ekvationssystem varav den första ekvationen är lz-1-il som jag också fick fram. Sedan hade de en till ekvation som jag antar är för den räta linjen. y=-x+i. Dock vet jag inte hur jag ska skriva om den ekvationen till en som passar i mitt ekvationssystem. 

 

Trinity2 1866
Postad: 29 apr 00:42 Redigerad: 29 apr 00:43

Man kan skriva det på fler sätt men detta är nog det enklaste:

Vi börjar med cirkelskivan. Den kan skrivas | z – (1+i) | ≤ 1

Linjen är alla z=a+bi sådana att a+b=1 eller, mera elegant, Re(z)+Im(z)=1.

Alla z som ligger på eller under denna linje uppfyller då Re(z)+Im(z)≤1

Det skuggade området är då snittet av dessa två områden

{ z : | z – (1+i) | ≤ 1 och Re(z)+Im(z)≤1 }

Hejsan266 918
Postad: 29 apr 00:45
Trinity2 skrev:

Man kan skriva det på fler sätt men detta är nog det enklaste:

Vi börjar med cirkelskivan. Den kan skrivas | z – (1+i) | ≤ 1

Linjen är alla z=a+bi sådana att a+b=1 eller, mera elegant, Re(z)+Im(z)=1.

Alla z som ligger på eller under denna linje uppfyller då Re(z)+Im(z)≤1

Det skuggade området är då snittet av dessa två områden

{ z : | z – (1+i) | ≤ 1 och Re(z)+Im(z)≤1 }

Hur får jag fram eller hur vet jag att a+bi=1?

Trinity2 1866
Postad: 29 apr 00:53

a+bi är inte 1, utan a+b=1.

Tänk på ett vanligt koordinatsystem med x och y.

Linjen skulle du skriva y=-x+1 vilket kan omformas till x+y=1.

Men nu har vi inte x och y, utan a=x och b=y så vi får a+b=1.

Men INTE a+bi=1. Det är något helt annat. Här säger du att TALET a+bi=1, dvs. en punkt, inte en linje. Det finns bara en punkt (1,0) som är detta tal. Det är ej en linje.

Hejsan266 918
Postad: 29 apr 01:04

Så helt enkelt ska man ta fram den räta linjens ekvation och sedan få x och y på det ena ledet och m vädet på det andra?

Trinity2 1866
Postad: 29 apr 01:19

Ja, en bra början är att skriva upp linjens ekvation. Sedan är det bra att öva vad

2x-1 ≤ 4

-3x+2 ≥ 7

etc betyder och rita dessa områden. Det är mycket nyttigt för vidare högskolestudier också då många områden i analysen ges på detta sätt.

Hejsan266 918
Postad: 29 apr 01:34

Ditt första exempel 2x-1<4, x=2,5. Betyder det att z=2,5 och att inget i finns?

Trinity2 1866
Postad: 29 apr 02:07
Hejsan266 skrev:

Ditt första exempel 2x-1<4, x=2,5. Betyder det att z=2,5 och att inget i finns?

Jag skrev helt fel! Sent...

Jag menar uttryck som

y-2x≤4

3y+2x≥-5

etc.

Svara
Close