Jag har försökt fotografera bilden och försökt beskriva, vad jag vill ha för hjälp med, men telefonen har stängt av flera tillfällen att det inte alls har gått.
Uppgiften 1339
Jag är frågetecken, hur jag ska gå tillväga med det här.
Kan du börja med att säga vilken funktion som är f(x) - är det den blå eller den röda? (Jag vet svaret, men jag vill veta om du kan se det.)
Det lutar mera åt kontinuerligt, men är osäker.
Båda funktionerna är kontinuerliga, men det var inte det jag frågade. Är det den blå eller röda funktionen som är f(x), så som den definieras i uppgiften?
Det är den blåa som jag uppfattar.
Den skär två ställen i x axeln.
Blåa är y= f(x)
röda är y= g(x)
Man brukar skriva närheten vilken är vilken.
Ja, det är den blå som är f(x). Ser du att det är en knyck på den blå linjen vid x = 1? Ser du att det är två olika definitioner för f(x) om x < 1 och om x > 1?
Den blåa har k värdet 1 och skär i y axeln -1, när den är nedåt gående. Jag kommer inte på namnet nu, vad den andra nu kallades. Den andra linjen har också k värdet 1, men skär ingenstans.
Jag kommer inte på namnet nu vad det nu heter.
Innan den här tråden blir alltför lång: Är du med på beskrivningen av den blå linjen? Titta på linjen och titta på de två ekvationerna. Om det är några oklarheter, fråga tills beskrivningen av blå linje är helt klar.
Blåa linjen är jag osäker på eftersom den ändrar riktningen mitti allt. Jag kommer inte ihåg nu vad det nu kallas.
Jag förstår att det blir ekvation av det här.
I den här uppgiften är vi inte alls intresserade av att se var den röda och den blå linjen korar varandra. Det är inte det man frågar efter, den här gången.
Titta på den blå ekvationen, för x > 1. Titta på definitionen av f(x) när x > 1. Ser du att de hör ihop? Det är en rät linje med positiv lutning.
Titta på den blå ekvationen, för x< 1. Titta på definitionen av f(x) när x < 1. Ser du att de hör ihop? Det är en rät linje med negativ lutning.
Kan du koppla ihop de båda "halv-funktionerna" för f(x) och de båda "halv-linjerna" för den blå linjen och förstå hur de hänger ihop? Innan du ser de här sambanden är det meningslöst att försöka ta fram ett uttryck för den röda linjen.
Jag förstår vad du menar Magdalena!
Då kan du väl svara på frågorna jag ställer.
Kan du se att det är en knyck på den röda linjen också? Vid vilket x-värde är knycken?
Den röda är noll. Blåa är 1
Ja, den röda ändrar lutning när x = 0 och den blå när x = 1.
Vilken lutning har den röda linjen när x < 0?
Det är positiv lutning, när det gäller röda. K värdet är alltså 2 och den skär i y axel på 3 som är m värdet.,
Är vi klara med den blå grafen? Inga tveksamheter där?
Var snäll och bekräfta det, innan vi fortsätter.
Blåa har två olika riktningar. Jag är ganska så klar.
Ganska? Vad menar du? Titta på funktionsuttrycket och beskriv det tydligt med egna ord.
Blåa funktionen har två olika riktningar. Det bildas en rätvinkel. En negativ lutning och positiv lutning, eftersom det blir en rätvinkel som är 90 grader.
k*k =-1
k är -1 och den skär i -1 i y-axel.
k är lutningen till det negativa hållet. Den skär i y axel som kallas för m värdet. Det blir -1
Ja det råkade bli en rät vinkel, men det är oväsentligt för uppgiften.
Använd inte samma beteckning k för olika värden.
Tittar man på det negativa lutningen så är k -1 som oftast skrivs -x istället.
Beskriv hela den blå grafen. Jag vill inte att jag gör det och du håller med. Det blir mycket bättre om du beskriver och jag håller med.
Funktionen på blåa är
f(x) = -x-1 första nedåt backe.
Lutningen på den andra
f(x)= x
Den första halvan (nerförsbacken) håller jag med om helt. Det är också rätt att lutningen i uppförsbacken är 1, men om f(x) hade varit = x skulle linjen ha gått genom (0,0) om man förlänger den, och det gör den inte. Vilken är formeln för den högra delen av den blå kurvan?
Då säger vi
y= f (x)
k väder 1
m värdet -3
y= x- 3
Titta nu på uppgiften, det som står efter klammern! Ser du hur det hör ihop med den blå kurvan?
Vad jag förstår att ska vara lika med eftersom de skär varandra den röda och blåa.
Päivi skrev :Vad jag förstår att ska vara lika med eftersom de skär varandra den röda och blåa.
Vad svarar du på för fråga nu? Det kan i alla fall knappast vara min fråga i förra inlägget, för då handlar det bara om den blå kurvan.
Titta nu på uppgiften, det som står efter klammern! Ser du hur det hör ihop med den blå kurvan?
Päivi, den här uppgiften handlar endast om att förstå sambandet mellan den blåa grafens utseende och beskrivningen av den blåa grafen med hjälp av f(x) på det sättet som är givet.
Du ser att den blåa grafen består av två linjer (egentligen strålar).
- Den grönmarkerade linjen kan beskrivas med hjälp av det grönmarkerade uttrycket.
- Den lilamarkerade linjen kan beskrivas med hjälp av det lilamarkerade uttrycket.
Det är viktigt att du ser att de hänger ihop och att du förstår hur de hänger ihop.
Din uppgift är att skriva ett liknande uttryck för g(x) som beskriver den röda grafen.
Då får man se till att det blir något liknande, Yngve.!
Då får man vända ena röda strålen något åt sådant sätt.
Det blir liknade k värden som det är med den blåa nedförs backe och uppförs backe, men man kan ha det som positivt alltihop med den röda.
Du behöver inte vända någonting. Du behöver bara dela in den röda grafen i två delar.
För varje del kan den beskrivas som en rät linje med hjälp av ett samband y = kx + m.
OBS! k och m kan vara olika i de två delarna.
Så har jag tänkt. Punkten m får stå som 3. Det är bara vrida längsta strålen. Det kan vara så att den andra strålen som ser kort ut är egentligen en lång stråle, men på bilden är den kort.
Man kan ha ett annat m värde och ha liknande k värden som den blåa.
Päivi skrev :Så har jag tänkt. Punkten m får stå som 3. Det är bara vrida längsta strålen. Det kan vara så att den andra strålen som ser kort ut är egentligen en lång stråle, men på bilden är den kort.
Ja det är en bra början.
De röda strålarna forsätter i var sin riktning bort från y-axeln i all oändlighet, även fast det inte syns.
En löjlig uppgift. Det här med y= kx. + m kan jag. Jag blev frågetecken vad menas det med det. Förut skrev jag alltid förändringen i y-led/ förändringen i x led. Nu tycker jag att man kan skriva delta y/delta x. Får man k.
y1-y2/x1-x2= k
Jag var inne på rätvinklig sak.
K*k=-1
Jag tänkte något ditåt och är lika med den andra.
Det här var konstig uppgift.
Päivi skrev :En löjlig uppgift.
På vilket sätt är den löjlig?
Att man ska hitta på eget. Man kan ha ett annat m värde och ha ex k värden lika med blåa.
Nej du ska inte hitta på något eget.
Du ska beskriva g(x) så att beskrivningen stämmer med den röda grafen.
Du kan alltså inte ha samma k-värden som f(x) eftersom den röda grafen inte har samma lutning som den blåa grafen.
Man kan ha ena stråle som samma k värde som den blåa och behålla den andra strål k värde lika som den är nu.
Nu har vi snubblat över rätt svar, men rest oss upp och fortsatt...
Du har hittat ekvationen y=-x-1 för vänster del av blå graf, och y=x-3 för höger del. Ser du att det är precis vad som står i funktionsuttrycket? Och så har man angivit vilka x som tillhör vänster respektive höger del.
Uppgiften är att göra motsvarande sak för den röda grafen.
Det har jag uppfattat nu.
Vad bra! Då kanske du kan svara på frågan. Uppgiften är att beskriva ett liknande funktionsuttryck för grafen g(x).
Jag kommer göra detta snart. Ska äta här alldeles snart.
Päivi skrev :En löjlig uppgift. Det här med y= kx. + m kan jag. Jag blev frågetecken vad menas det med det. Förut skrev jag alltid förändringen i y-led/ förändringen i x led. Nu tycker jag att man kan skriva delta y/delta x. Får man k.
y1-y2/x1-x2= k
Jag var inne på rätvinklig sak.
K*k=-1
Jag tänkte något ditåt och är lika med den andra.
Det här var konstig uppgift.
Nej den är inte konstig. Det står klart och tydligt i uppgiftslydelsen vad du förväntas göra.
Ja, du kan beskriva strålarna på enpunktsform:
och , men det var inte det du ombads att göra.
Kan man inte sätta den röda som 90 graders vinkel på samma sätt?
Päivi skrev :Kan man inte sätta den röda som 90 graders vinkel på samma sätt?
90 graders vinkel mot vad? På samma sätt som vad? Det är jättesvårt att förstå vad du menar om du bara skriver halva tankegångar.
----------
Du ska beskriva den röda grafens utseende matematiskt på samma sätt som.den blåa grafen har beskrivits, dvs ungefär på följande sätt.
För den röda grafen gäller att:
- Då x <= någonting så gäller att y = någonting
- Då x > någonting så gäller att y = någonting
Har man nu start punkt att m är 3. Jag säger koordinater till dig, vilket håll jag tänker vrida den här röda strålen. Den skär alltså (3:0), då blir den 90 grader vinkel på samma sätt.
Päivi skrev :Har man nu start punkt att m är 3. Jag säger koordinater till dig, vilket håll jag tänker vrida den här röda strålen. Den skär alltså (3:0), då blir den 90 grader vinkel på samma sätt.
Jag tror att detta är ett villospår Päivi. Du ska inte ändra de röda strålarna, du ska beskriva hur de ser ut med hjälp av matematiska samband.
y= 2x+ 3
y= x+ 3
Skriver detta från telefonen.
Man var ute efter k värdet på bägge strålarna.
Päivi skrev :y= 2x+ 3
y= x+ 3
Skriver detta från telefonen.
Ja! Då saknas bara begränsningarna.
Dvs för vilka värden på x gäller det ena sambandet och för vilka värden på x gäller det andra sambandet?
Den andra är diskret. Det blir bara heltal med massa punkter.
Päivi skrev :Den andra är diskret. Det blir bara heltal med massa punkter.
Skapa en egen tråd för uppgift 1338.
Du var inte klar med 1339.
Det saknas en beskrivning av vilket samband som gäller var, dvs för vilka värden på x de två sambanden gäller.
Nu vet vi inte vad" den andra" betyder, men det finns inga diskreta funktioner här, bara kontinuerliga. Du har ju själv redan skrivit bägge två.
Den uppgiften är jag klar med.
Vilken? Uppgiften i i den här tråden är INTE klar.
Det är 1339
Som Yngve påpekade för 13minuter sedan, så är du inte klar med 1339
Päivi skrev :
Det är rätt men inte fullständigt. Det saknas fortfarande en sak.
Nu skriver jag det för tredje gången och hoppas att du läser det denna gång:
- Det saknas en beskrivning av vilket samband som gäller var, dvs för vilka värden på x de två sambanden gäller.
Titta på hur f(x) är beskriven. Du ska beskriva g(x) på liknande sätt. Och då saknas det en viktig sak.
2x+ 3 för x är större än 0
x + 3 för x är större 0
Päivi skrev :2x+ 3 för x är större än 0
x + 3 för x är större 0
Rätta till slarvfelet, så är du klar.
Ja, nu har du beskrivit g(x). Bra. Rätt. Klart!
Läs gärna genom hela tråden igen. Det finns inget som är lika effektivt som att lära sig av sina egna misstag.
Jag har förstått det här. k värdet har jag alltid kunnat och m värdet. Att man skulle ta lutningarna på båda plus m värdet.
Tack för Er alla som har ställt upp. Kapitlet är rätt så nytt och jag är inte van än vid det här.
Jag tycker också att du ska läsa hela tråden igen.
Läs först uppgiftslydelsen noga. Jag hoppas att du när du nu läser den igen ser att det där klart och tydligt står vad du förväntas göra. Det står alltså ingenting om att hitta skärningspunkter, vrida eller anpassa kurvor eller något sådant som du var inne på i tråden. Du kommer att få många uppgifter där du har behov av att förstå liknande samband när du fortsätter med dina mattestudier.
Fortsätt sedan att läsa alla våra och dina kommentater. Jag tycker att det är tydligt att du inte verkade läsa eller förstå vad vi skrev, trots att vi försökte förklara på en väldigt grundläggande nivå. Jag tror att du kommer att få hjälp mycket snabbare och i mycket kortare trådar om du bara verkligen läser noga vad vi skriver och verkligen försöker förstå vad vi skriver. Om du inte förstår vad vi skriver så bör du fråga vad vi menar så att vi slipper upprepa det så många gånger.
Det var bra skrivet Yngve.
Päivi skrev :Det var bra skrivet Yngve.
Tack för att du tog det på det sättet Päivi.
Läs Yngve!