4 svar
69 visningar
tahlas05 behöver inte mer hjälp
tahlas05 179
Postad: 12 jan 15:49

Berättarform i gymnasiearbete

Vilken berättarform bör man ha i sin gymnasiearbetes rapport? Hittills har jag skrivit t.ex. "författaren skapade..." eller "skribenten gjorde...". 

tahlas05 skrev:

Vilken berättarform bör man ha i sin gymnasiearbetes rapport? Hittills har jag skrivit t.ex. "författaren skapade..." eller "skribenten gjorde...". 

Vad handlar ditt gymnasiearbete om? Det spelar roll. Om det t ex handlar om att du har gjort något naturvetenskapligt experiment så skall det skrivas helt passivt, t ex "Reaktionsblandningen neutraliserades med saltsyra", inte "Jag neutraliserade reaktionsblandningen genom att tillsätta saltsyra".

Sedan kan det ibland vara tillåtet med flera former, men då gäller det att man är konsekvent med det man väljer.

tahlas05 179
Postad: 12 jan 16:00
Smaragdalena skrev:
tahlas05 skrev:

Vilken berättarform bör man ha i sin gymnasiearbetes rapport? Hittills har jag skrivit t.ex. "författaren skapade..." eller "skribenten gjorde...". 

Vad handlar ditt gymnasiearbete om? Det spelar roll. Om det t ex handlar om att du har gjort något naturvetenskapligt experiment så skall det skrivas helt passivt, t ex "Reaktionsblandningen neutraliserades med saltsyra", inte "Jag neutraliserade reaktionsblandningen genom att tillsätta saltsyra".

Jag har programmerat en app (alltså skapat en produkt)

mag1 9478
Postad: 15 jan 13:44


Då är det lämpligast att hålla sig till passiv form t.ex.

appens funktionalitet (hitta mina skor direkt) programmerades i programspråketY, och utvecklades i syfte att användaren skall spara tid på morgonen och hinna med bussen till skolan

 

Med formuleringar som "författaren skapade" låter det mer som om du diskuterade ett skrivet verk, d.v.s. du refererar till en annan författare. T.ex. "Strindberg skapade i Röda Rummet en beskrivning av ...."

Svara
Close