Beräkna summan s8.
Hej!
jag vet inte hur måste jag tänka 🤔 och hur kan lösa problemet. bara formeln som jag tänker om är
a(k^n-1)/k—1. Men vet inte vilka är a1 och k.
tack för hjälpen.
Eftersom talföljden är geometrisk så gäller att .
Det betyder att .
Kommer du vidare då?
Yngve skrev:Eftersom talföljden är geometrisk så gäller att .
Det betyder att .
Kommer du vidare då?
Hej , tack för svar. jag förstår inte fortfarande, om jag fortsätta din formeln blir det kanske sista
Det gäller i allmänhet att .
Om nu så är och då gäller alltså .
Eftersom du känner till både och så kan du nu beräkna de två möjliga värdena på .
Kommer du vidare då?
Utnyttja att a5/a3 = k2. Ser du varför det är så? Vilket värde har k?
Smaragdalena skrev:Utnyttja att a5/a3 = k2. Ser du varför det är så? Vilket värde har k?
Jag har gissat att a5/a3 och det blir 2,25 men det fanns inte a4 och det borde dividera a5/a4 . Nej jag vet inte.
Yngve skrev:Det gäller i allmänhet att .
Om nu så är och då gäller alltså .
Eftersom du känner till både och så kan du nu beräkna de två möjliga värdena på .
Kommer du vidare då?
Om jag stoppar siffran i di formeln blir det
Nej, du har fått tipset att a5/a3 = k2.
a5/a3 = 2,25.
Så k2 = 2,25.
Hur mycket är k då?
Den här 8 tar vi hand om senare.
Laguna skrev:Nej, du har fått tipset att a5/a3 = k2.
a5/a3 = 2,25.
Så k2 = 2,25.
Hur mycket är k då?
Den här 8 tar vi hand om senare.
okej!
k = 1,5, ja.
k är inte 1,58.
Nu kan du räkna ut a1.
Laguna skrev:k = 1,5, ja.
k är inte 1,58.
Nu kan du räkna ut a1.
Det gäller allmänt att , vilket betyder att .
Vidare har vi att .
Eftersom så är .
Vi tar fallet .
Med så får vi .
Det ger oss .
Men vad blir resultatet om ?
Yngve skrev:Det gäller allmänt att , vilket betyder att .
Vidare har vi att .
Eftersom så är .
Vi tar fallet .
Med så får vi .
Det ger oss .
Men vad blir resultatet om ?
om på täljaren -1,5 vara inte i parentesen resultatet blir ca 473. men varför bör räkna 1,5 men inte -1,5?!!
Det stämmer att k kan vara -1,5. Så vi har två möjliga svar på uppgiften. Rätt är att ge båda.