5 svar
210 visningar
Klarafardiga behöver inte mer hjälp
Klarafardiga 235 – Fd. Medlem
Postad: 26 aug 2018 12:20

Beräkna summan av M

Hej, läser fysik i norge så det kommer inte vara exakt samma symboler som ni är vana vid men hoppas ni kan hjälpa mig ändå.

 


Det är uppg 2 som jag sliter lite med. Det är när jag ska räkna ut den Ma samt Mb, jag vet att jag ska räkna kraft*arm, och jag ser var jag finner all info jag behöver men får inte riktigt ihop hur jag tänker. 

Är det på Ma att jag tar barnets vikt(kraften)*längden(arm)-punkt B*längden -> (20kg*10m)-(40*5)? 

Eller tänker jag helt fel? 

 

Tack för hjälpen, Klara 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 26 aug 2018 13:49

Vad är frågan? Skriv av uppgiften ord för ord eller lägg in en bild. Vi som svarar här är bra på fysik, men dåliga på tankeläsning.

Klarafardiga 235 – Fd. Medlem
Postad: 26 aug 2018 13:53

Vad läraren har gjort när han räknar ut ”Ma”, hur han tänker 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 26 aug 2018 14:33

Ingen aning, det är för lite info. Vi är inte tankeläsare.

Vad är det för "100" som är markerat med rött i bild 1?

Vad är det för röda siffror i bild 2? Jag ser att summan av "uppåt-pilarna" är lika med summan av "neråt-pilarna".

Av siffrorna att döma är MA lika med summan av vridmomenten med avseende på punkten A (där den tunga gubben sitter) och MB lika med summan av vridmomenten med avseende på punkten B, där gungbrädan vilar mot bocken i mitten. 

Det skulle ha varit mycket lättare om du hade skrivit av uppgiften också, inte bara lösningen - åtionstone när du blev ombedd att göra detta!

Guggle 1364
Postad: 26 aug 2018 15:14 Redigerad: 26 aug 2018 15:32
Klarafardiga skrev:

Är det på Ma att jag tar barnets vikt(kraften)*längden(arm)-punkt B*längden -> (20kg*10m)-(40*5)? 

Eller tänker jag helt fel? 

Hej Klara, du verkar tänka rätt. Momentet medurs runt punkten A ska innehålla alla krafter som vill vrida runt A. Det betyder att krafter som verkar rakt genom A inte räknas med, de vill ju inte vrida runt A. Exempel på krafter som går rakt genom A är 100 och 80, de har ju ingen hävarm mot A!

De krafter som vill vrida runt A är barnets tyngd och kraften från stödet vid B.

Barnets tyngd vill vrida medurs runt A (samma håll som klockan snurrar). Det vinkelräta avståndet mellan kraftens verkningslinje och A är 5m+5m = 10m. Alltså 20kg·10m20 kg \cdot 10 m. Tekniskt sett anger man moment i Nm. För att det ska bli ett riktigt moment borde du multiplicera med tyngdaccelerationen g, även i Norge. Ett annat alternativ är att vi tolkar barnets vikt som 2kg och att kraften är 20N, alltså ett underutvecklat foster. I alla händelser verkar din lärare ha knarkat bort enhetsanalysen.

Stödet vid B vill vrida moturs runt A (motsatt håll mot klockan). Det vinkelräta avståndet mellan kraftens verkningslinje och A är 5m. Alltså -40kg·5m-40kg \cdot 5 m. Det blir ett minustecken eftersom stödet vid B vrider moturs. Återigen är det oklart om vi ska tolka 40 som 40kg eller 40N.

Lägger vi ihop det får vi momentet medurs kring A som (med moment medurs kring A menar vi att vi räknar moment som vrider medurs positiva och moturs negativa)

MA=20kg·10m-40kg·5m=0M_A=20kg\cdot 10m-40kg\cdot5m=0

Återigen borde ni egentligen multiplicera med g. I fysik är det viktigt att skilja på massa och tyngd.

Klarafardiga 235 – Fd. Medlem
Postad: 27 aug 2018 15:44

Haha, jag får be om ursäkt på min lärares vägnar! 

Tack då förstår jag mycket bättre! :) 

Svara
Close