beräkna hur snabbt kraften förändras (i enheten Newton per kilometer) 300 km över jordytan
beräkna hur snabbt kraften förändras (i enheten Newton per kilometer) 300 km över jordytan
Med vilken formel ska jag beräkna? eller ska man bara ta 300*8,95 verkar alldeles för enkelt??
Om du prickar in värdena i ett koordinatsystem kan du sedan binda samman punkterna till en graf.
De frågar efter lutningen på den grafen vid höjden 300 km. Förändringshastigheten.
joculator skrev:Om du prickar in värdena i ett koordinatsystem kan du sedan binda samman punkterna till en graf.
De frågar efter lutningen på den grafen vid höjden 300 km. Förändringshastigheten.
jag har alltid lite svårt att komma igång men så fort jag får liten hjälp med början kan jag lösa det själv men det jag inte förstår hur vet man att det ska vara en graf och vad dom just frågar efter?
Man måste inte ha en graf, det skrev jag bara för at jag vet att du har hållit på med förändingshastighet/derivata och tänkte att det skulle hjälpa dig.
Hur vet man att det är det de frågar efter?
"beräkna hur snabbt kraften förändras (i enheten Newton per kilometer) 300 km över jordytan"
Det är ibland svårt att tolka frågor. Men det är viktigt att fråga sig själv "vad är det de frågar efter?"
Du hoppar kanske lite snabbt til "vilken formel skall jag använda?"
Sedan föreslår du en multiplication (300*9,85) vilket skulle ge dig ett svar med enheten Nkm men de var tydliga med att enheten skulle vara N/km.
Men inte ens en division skulle ge dig rätt svar (men rätt enhet). Eftersom de frågade efter förändringshastigheten.
1. Vad är de de vill veta
2. Vad behöver jag för att kunna räkna ut det
3. Vad behöver jag för att kunna räkna ut som som behövs för uträkningarna i punkt 2
4. Vad behöver jag för att kunna räkna ut som som behövs för uträkningarna i punkt 3
....
x) Vad har jag fått för information
x+1) är mitt svar rimligt?
x+2) är mitt svar ett svar på frågan?
x+3) har jag rätt enheter?
Sen skall man alltid fråga sig:
Kan jag rita figur?
Jag vet att det är jobbigt att vara super-noga när man har 293 uppgifter som man skall lösa. Men du tjänar på det i längden.
hur vet man att det ska vara en graf och vad dom just frågar efter?
Om man inte är helt säker på vad det är man skall göra så är det väldigt ofta en bra idé att rita. Och läsförståelse är faktiskt ännu viktigare än att rita.
Smaragdalena skrev:hur vet man att det ska vara en graf och vad dom just frågar efter?
Om man inte är helt säker på vad det är man skall göra så är det väldigt ofta en bra idé att rita. Och läsförståelse är faktiskt ännu viktigare än att rita.
Fick till dehär hur fortsätter jag? Säg till om jag gjort fel
Varför har du ritat höjden som en funktion av kraften när det man visar är hur kraften beror på höjden?
Eftersom vi inte har så mycket fakta skulle jag nog helt enkelt konstruera en rät linje som går genom punkterna där x = 200 och x = 400 och kolla om den lutningen ser ut att stämma med lutningen när x = 300.
Smaragdalena skrev:Varför har du ritat höjden som en funktion av kraften när det man visar är hur kraften beror på höjden?
Eftersom vi inte har så mycket fakta skulle jag nog helt enkelt konstruera en rät linje som går genom punkterna där x = 200 och x = 400 och kolla om den lutningen ser ut att stämma med lutningen när x = 300.
hur vet jag vilken som ska vara höjd..? jag tänkte att y brukar oftast vara längd, höjd osv och x brukar mer Vara tid, stycksaker, väg osv....
Det står att kraften förändras med höjden. Då får kraften vara beroende variabel och höjden oberoende. Den oberoende brukar man använda den horisontella axeln för.
Det är inget oöverkomligt fel att vända på det, men det är förvirrande.