Beräkna höjd av ett lutande plan
Hej! Behöver ett så simpelt svar som möjligt om en uppgift som kan komma på ett kommande prov.
Uppgifter handlar om en vagn som står på ett 50cm långt lutande plan. Man behöver 0,4N kraft för att flytta på vagnen. Höjden är x cm.
Det roliga med den första uppgiften är att man ska räkna ut arbetet som behövs för att flytta vagnen hela sträckan. Men eftersom att man inte vet höjden får man anta att den som skrivit själva uppgiften slarvat med just det.
Men sedan kommer uppgiften där man ska beräkna höjden på det lutande planet. Man vet alltså detta:
- Längden på det lutande planet är 50cm
- Kraften som behövs för att flytta vagnen är 0,4N
- Det tillkommer även att vagnen väger 100g.
Vill någon få en klarare bild kan ni kolla på denna bild av uppgiften (Copyright Spektrum Fysik, Liber):
Skulle behöva svaret på en åk.8-nivå och helst innan 8/11-2018, för det är då jag har provet.
Hej!
Jag har som hastigast testat att lösa uppgiften, och det enklaste jag har hittat just nu är att använda en del trigonometri vilket jag ej vet om ni har börjat med ännu.
Mina tips är att till och börja med att rita ut kraftpilar för alla krafter som verkar på kroppen (vagnen) och därefter resonera dig fram hur du ska lösa uppgiften. Det som även tillägger ett problem i själva lösandet är att det inte står om friktionen ska försummas eller ej, och i sådana fall skulle jag personligen räkna med friktion, vilket gör att lösandet blir ännu mer komplicerat. Du kan också göra klokt i att omvandla enheterna till SI-enheter (meter i stället för centimeter, kilogram istället för gram, och så vidare).
Eventuellt skulle uppgiften kunna lösas med hjälp av energiberäkningar, men utifrån den erfarenhet jag har börjar man inte med allt för avancerade beräkningar innan fysikkurs 1.
Jag hoppas att detta hjälper dig lite på traven, och lycka till på provet!
/gospojken
För övrigt uppgift nummer ett, "Hur stort arbete uträttas då vagnen dras uppför hela planet?", är enkel att beräkna då arbetet beräknas med formeln, där W är arbetet mätt i Newtonmeter, F är kraften i Newton, och s är sträckan i meter. Du hade kraften och sträckan och kan därmed lösa den uppgiften enkelt.
/gospojken
gospojken skrev:Hej!
Jag har som hastigast testat att lösa uppgiften, och det enklaste jag har hittat just nu är att använda en del trigonometri vilket jag ej vet om ni har börjat med ännu.
Mina tips är att till och börja med att rita ut kraftpilar för alla krafter som verkar på kroppen (vagnen) och därefter resonera dig fram hur du ska lösa uppgiften. Det som även tillägger ett problem i själva lösandet är att det inte står om friktionen ska försummas eller ej, och i sådana fall skulle jag personligen räkna med friktion, vilket gör att lösandet blir ännu mer komplicerat. Du kan också göra klokt i att omvandla enheterna till SI-enheter (meter i stället för centimeter, kilogram istället för gram, och så vidare).
Eventuellt skulle uppgiften kunna lösas med hjälp av energiberäkningar, men utifrån den erfarenhet jag har börjar man inte med allt för avancerade beräkningar innan fysikkurs 1.
Jag hoppas att detta hjälper dig lite på traven, och lycka till på provet!
/gospojken
Tack för svaret! Friktionen ska nog inte spela roll i detta fall eftersom att läraren uppmanat oss att inte räkna med friktionen. Tyvärr ligger fortfarande det vi har lärt oss och det som står i våra fysikböcker under den nivån som krävs för att lösa uppgiften, vilket som jag tyvärr var orolig för att det skulle vara just trigonometri. Kommer helt enkelt hoppa över denna uppgift då den kommer från ett arbetsblad vi fått för att öva till provet, och helt enkelt hoppas att just detta inte dyker upp.
Tackar återigen för svaret!
gospojken skrev:Hej!
Jag har som hastigast testat att lösa uppgiften, och det enklaste jag har hittat just nu är att använda en del trigonometri vilket jag ej vet om ni har börjat med ännu.
Mina tips är att till och börja med att rita ut kraftpilar för alla krafter som verkar på kroppen (vagnen) och därefter resonera dig fram hur du ska lösa uppgiften. Det som även tillägger ett problem i själva lösandet är att det inte står om friktionen ska försummas eller ej, och i sådana fall skulle jag personligen räkna med friktion, vilket gör att lösandet blir ännu mer komplicerat. Du kan också göra klokt i att omvandla enheterna till SI-enheter (meter i stället för centimeter, kilogram istället för gram, och så vidare).
Eventuellt skulle uppgiften kunna lösas med hjälp av energiberäkningar, men utifrån den erfarenhet jag har börjar man inte med allt för avancerade beräkningar innan fysikkurs 1.
Jag hoppas att detta hjälper dig lite på traven, och lycka till på provet!
/gospojken
Till att börja med så vet jag inte varför friktionen skall vara med. Friktion behövs endast för att starta objektets rullrörelse, när den väl har uppfyllt rulltillstånd så upplever inte hjulet friktion. Oftast brukar detta hända vid konstant hastighet. Ger man inte friktionen explicit så bör det bortses från i grundskolan också.
Sedan, varför trigonometri? Man bör kunna ta reda på förhållandet relativt enkelt. Om objektet väger 100g så är tyngdkraften (...)N, och du vet att när den häger i fjädern så visar den 0.4N.
Hej igen!
Varsågod för svaret!
Om det är över er nivå med att räkna med trigonometri och dessa uppgifter är tillägnade till just att öva inför provet så är jag ganska säker på att det finns en enklare lösning till uppgiften eftersom trigonometrin gör uppgiften ganska krånglig även för elever i fysikkurs 1 på gymnasiet.
Återigen, lycka till på provet!
P.S. Jag kan tillägga att jag fick svaret till att , detta svar är det svar jag kommer fram till när friktionen försummas.
/gospojken
gospojken skrev:För övrigt uppgift nummer ett, "Hur stort arbete uträttas då vagnen dras uppför hela planet?", är enkel att beräkna då arbetet beräknas med formeln, där W är arbetet mätt i Newtonmeter, F är kraften i Newton, och s är sträckan i meter. Du hade kraften och sträckan och kan därmed lösa den uppgiften enkelt.
/gospojken
Yes, det tänkte jag också. Men, i min lärobok samt när min lärare gått igenom hur man räknar ut arbetet har han alltid varit supertydligt med att när man räknar ut karbetet med ett lutande plan använder man höjden föremålet förflyttas och inte längden av själva planet.
woozah skrev:gospojken skrev:Hej!
Jag har som hastigast testat att lösa uppgiften, och det enklaste jag har hittat just nu är att använda en del trigonometri vilket jag ej vet om ni har börjat med ännu.
Mina tips är att till och börja med att rita ut kraftpilar för alla krafter som verkar på kroppen (vagnen) och därefter resonera dig fram hur du ska lösa uppgiften. Det som även tillägger ett problem i själva lösandet är att det inte står om friktionen ska försummas eller ej, och i sådana fall skulle jag personligen räkna med friktion, vilket gör att lösandet blir ännu mer komplicerat. Du kan också göra klokt i att omvandla enheterna till SI-enheter (meter i stället för centimeter, kilogram istället för gram, och så vidare).
Eventuellt skulle uppgiften kunna lösas med hjälp av energiberäkningar, men utifrån den erfarenhet jag har börjar man inte med allt för avancerade beräkningar innan fysikkurs 1.
Jag hoppas att detta hjälper dig lite på traven, och lycka till på provet!
/gospojken
Till att börja med så vet jag inte varför friktionen skall vara med. Friktion behövs endast för att starta objektets rullrörelse, när den väl har uppfyllt rulltillstånd så upplever inte hjulet friktion. Oftast brukar detta hända vid konstant hastighet. Ger man inte friktionen explicit så bör det bortses från i grundskolan också.
Sedan, varför trigonometri? Man bör kunna ta reda på förhållandet relativt enkelt. Om objektet väger 100g så är tyngdkraften (...)N, och du vet att när den häger i fjädern så visar den 0.4N.
Det tänkte jag också. Så du menar att tyngdkraften då skulle vara 1N?
Ni får gärna fortsätta att klura på svaret, men jag kommer att ge upp just den här uppgiften. Tackar för alla svar och när jag fick höra att min fysiklärare hjälpt någon med samma uppgift och sagt att svaret på den första uppgiften är "det beror på höjden" blev jag inte direkt orolig för provet...
Tänkte bara påpeka det så att ingen slösar sin tid i onödan, och tackar för alla svar. Markerar därför denna tråd som löst.
woozah skrev:
Till att börja med så vet jag inte varför friktionen skall vara med. Friktion behövs endast för att starta objektets rullrörelse, när den väl har uppfyllt rulltillstånd så upplever inte hjulet friktion. Oftast brukar detta hända vid konstant hastighet. Ger man inte friktionen explicit så bör det bortses från i grundskolan också.
Jag tänkte ärligt talat inte på att det var en vagn, jag är så van vid att det alltid är block och liknande där friktion ofta används...
woozah skrev:
Sedan, varför trigonometri? Man bör kunna ta reda på förhållandet relativt enkelt. Om objektet väger 100g så är tyngdkraften (...)N, och du vet att när den häger i fjädern så visar den 0.4N.
Som sagt var det den enklaste metod jag kom att tänka på just nu...
/gospojken
Hej igen!
Det stämmer mycket väl med vad woozah sade angående att beräkna höjden, x, att man kan utnyttja förhållandet för att beräkna den:
Här har jag markerat hypotenusan (sträckan på 50cm) som y för att tydliggöra beräkningen, jag har även räknat med tyngdaccelerationen, g, istället för det som brukar läras ut i grundskolan (10 ), och betecknar alltså tyngdkraften, samt att F betecknar kraften på 0,4N. Även här får jag fram att .
Varsågod!
/gospojken