Behöver stöd angående en laboration som jag inte förstår.
Hej Pluggakuten.
Idag var jag i skolan och skulle ha min 5:e eller 6:e laboration och det har gått bra fram tills dagens laboration då jag fastnade mestadels till grund av att jag inte får några som helst instruktioner eller berättat inför laborationen.
Jag ska laborera kring UV-skydd och testa olika solskyddskrämer, tröjor samt solglasögon. Jag försökte ta en sak i taget och började med mina valda solskyddskrämer och testa dem innan jag går vidare på annat solskyddsmaterial.
Det jag fick veta att jag skulle göra är att ta fram en plastfilm, UV-lampa som lyser blått samt mina solskyddskrämer och testa.... Jag känner att det krävs mer info för att jag ska förstå vad jag gör istället för att bara göra det.
Finns det någon här som utförligt kan beskriva hur jag ska testa dessa metoder STEGVIS? Med hjälp av plastfilm som jag ska smörja vald solskyddskräm på och sedan lysa med UV-lampan igenom och se hur pass stor andel av UV-ljuset som kommer igenom. Vår lärare sa även att vi MÅSTE kunna skriva med ord i rapporten hur mycket ljus som lyser igenom, hur kan jag beskriva det? Han nämnde något med "skala" och jag förstår verkligen inte vad som menas och vi får inte fråga honom angående det.
Nu behöver jag verkligen eran hjälp för att klargöra hela denna uppgiften!
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Varför får ni inte fråga läraren saker om laborationen?
På grund av att detta är lite som ett "eget försök" men oavsett om det är de eller inte så måste vi ha instruktioner på hur laborationen ska gå till. Vi måste veta hur vi ska gå till väga för att uppnå det som krävs. Dessvärre har vi inte fått något utan enbart lådor med material annat för att börja men det viktigaste finns inte.... Handledningen... :(
Någon som kan hjälpa mig?
Vad har du för utrustning för att detektera UV-strålning? Eftersom man inte kan se den enbart med ögonen måste ni ha något annat sätt. Vilket?
Det är svårt att ge dig råd om hur du skall beskriva resultaten om man inte vet det!
Hej SvanteR. Tack för att du tar dig tiden.
Det jag fick från min lärare för att genomföra undersökningen lyder:
- Plastfilm
- Diverse solskyddskrämer med olika hög "SPF" (Sun Protection Factor)
- UV-lampa
- Diverse tröjor med olika färger
- Solglasögon
- Måttband
Med hjälp av materialen som du ser ovan ska jag avgöra hur pass effektiva metoderna är mot UV-strålning. Jag ska även beskriva i text utförligt hur mycket UV-ljus som kommer igenom. Läraren sa att jag ska använda något med "skala" men det kopplar jag verkligen inte hur.
Jag fick heller aldrig veta hur jag ska göra och vart jag ska börja. Det är väldigt dåligt eftersom oavsett vad det är för typ av laboration så måste laboranterna ha en mall till hands. På grund av det så vänder jag mig till er. Jag hoppas att någon av er vet hur jag ska göra stegvis med hjälp av de bifogade materialen och greppa denna uppgift istället för att bara göra det utan någon som helst aning...
Vad är det för typ av prov? Vilken årskurs/nivå läser du på?
Hej Smutstvätt.
Det är inte ett prov, det är en helt vanlig uppgift.
Jag studerar Naturkunskap 1b. Det är inte i Biologi jag har fått denna uppgift men jag la in det under Biologi här på Pluggakuten eftersom Naturkunskap är nästan som Biologi.
Det första du behöver göra är att komma på ett sätt att mäta/jämföra UV-strålningen, och sedan sätta upp en laboration utifrån det. Att använda skalor är en bra ledtråd. Vad skulle ni se om ett material inte blockerade något ljus alls (inte särskilt troligt, men börja där)? Vad skulle ni se om ett material blockerade allt ljus? Vad händer om ett material blockerar lite ljus? Vad händer om ett material blockerar mycket, men inte allt, ljus?
Det är även där vart det största problemet är. Jag smörjer en solskyddskräm på en plastfilm och tar sedan fram min UV-lampa och ska lysa med lite olika avstånd från plastfilmen och desto närmre jag kommer plastfilmen desto mer lyser det igenom, vilket känns logiskt.
Men hur i hela friden ska jag mäta hur mycket som lyste igenom från olika avstånd? Jag har aldrig hört något om det och angående skala vet jag verkligen ingenting om i dessa situationer. Jag kan hantera skala i matematik men inte i detta.
Du skriver att du har fått tröjor i olika färger. Jag gissar att det är dem du ska använda för att detektera UV-strålningen. Det är ganska vanligt att klädesplagg fluorescerar (dvs skickar ut ljus) när man belyser dem med UV-strålning. Du kanske har sett det själv någon gång.
Du får väl börja med att lysa på tröjorna utan plastfilm och se vilka som fluorescerar. Sedan kan du använda dem.
Jag vet inte vad din lärare menar med skala, men ett sätt kan vara att jämföra krämerna med varandra. Du kan smörja dem bredvid varandra och försöka ordna dem från den som absorberar minst till den som absorberar mest.
Hejsan nu står jag i samma sits hur skall jag beskriva skalan ! Natasha löste det sig för dig hur gick det ? Behöver verkligen hjälp