Behöver Hjälp/Tips angående inverse fouriertransform
Har en uppgift jag inte lyckas lösa som jag skulle behöva tips på hur jag ska tänka.
Det jag får reda på är att denna formeln kan användas:
Det jag får i form av uppgift är:
Det jag försökt är med att få den att efterlikna formeln:
Jag lyckas inte riktigt förstå hur jag ska tänka nu. Har även försökt med liknande uppgifter men stöter på samma problem. Tacksam för alla tankar om hur jag kan tänka för att komma till nästa steg!
Visa oss din tabell för fourier
Dracaena skrev:Visa oss din tabell för fourier
Vad menar du? Eftersom jag får det givet att använda formeln som jag skrev högst upp. Är det något jag missuppfattat?
Du har väl fått en tabell med transformer som vi får använda?
Vissa kurser ger dig mindre användbara sp att man får leka runt med definitionen, vissa ger dig väldigt användbara transformer.
Nu kan det stämma att den formeln du föreslår ovan stämmer, men det kan fortfarande vara bra och veta hur din tabell ser ut.
Dracaena skrev:Du har väl fått en tabell med transformer som vi får använda?
Vissa kurser ger dig mindre användbara sp att man får leka runt med definitionen, vissa ger dig väldigt användbara transformer.
Nu kan det stämma att den formeln du föreslår ovan stämmer, men det kan fortfarande vara bra och veta hur din tabell ser ut.
Först noterar vi att
Vilket liknar formen på ledningen, även om vi har en faktor på och en förskjutning.
En idé är alltså att utgå från ledningen samt använda (F.5) och (F.2) i ditt formelblad.
Vi börjar med (F.5) och låter varvid
motsvarar
Nu har vi fått något som börjar likna det vi söker. Men vi skulle ju väldigt gärna vilja nå ett uttryck med . Så vi fortsätter med (F.2)...
D4NIEL skrev:Först noterar vi att
Vilket liknar formen på ledningen, även om vi har en faktor på och en förskjutning.
En idé är alltså att utgå från ledningen samt använda (F.5) och (F.2) i ditt formelblad.
Vi börjar med (F.5) och låter varvid
motsvarar
Nu har vi fått något som börjar likna det vi söker. Men vi skulle ju väldigt gärna vilja nå ett uttryck med . Så vi fortsätter med (F.2)...
Tack det hjälpte!