22 svar
512 visningar
Lollo.07 34
Postad: 11 jan 19:56 Redigerad: 11 jan 20:11

Behöver förklaring tack

 

Fattar inte riktigt vad jag ska göra kan någon förklara

frågan är:

Café Cosmos har varit igång med verksamheten ett tag. Nu sitter du och försöker få ordning på det här med bokföringen.

Du tänker att det blir lagom att börja med att göra ett periodbokslut för första kvartalet.

Du ska redovisa bokföringen i denna fråga, medan bokslutet görs i nästa fråga.

Ladda hem verifikationslistan.

Verifikationslistan:

Bokföringsuppgift
Uppdrag 4 – Fråga 1
Följande händelserska bokföras med hjälp av konteringsrutor. OBS! Om inte annat anges sker
betalning direkt till och från företagets bankkonto (kontonummer 1930). (Mallen med konteringsrutor
finns att ladda ner i uppgiften.)
För att nå högsta omdöme ska alla bokföringarna vara korrekta och du ska också bokföra momsen
med korrekta momssatser.
Januari månad
1. Aktiekapital (insättning av eget kapital) på 100 000 kronor (redan bokfört i mallen).
2. Bokför ett banklån på 150 000 kronor.
3. Företaget betalar lokalhyra för första kvartalet, 18 000 kronor (som i detta fall är momsfritt).
4. I januari månad sker inköp av inventarier för 155 000 kronor (exklusive moms).
5. Bokför en månadslön till ”granntjejen” på 12 000 kronor brutto och 15 770 kr
inklusive arbetsgivaravgift.
6. Företaget har sålt för 30 000 kronor (exklusive moms) under januari. Bokför intäkten.
Februari månad
7. Personalskatt och arbetsgivaravgift överförs till avräkningskontot 1630 och betalas
därefter in till Skattemyndigheterna via bank.
8. Bokför en månadslön till ”granntjejen” på 12 000 kronor brutto och 15 770 kr
inklusive arbetsgivaravgift.
9. Företaget har sålt för 35 000 kronor (exklusive moms) under februari. Bokför intäkten.
Mars månad
10. Personalskatt och arbetsgivaravgift överförs till avräkningskontot 1630 och betalas
därefter in till Skattemyndigheterna via bank.
11. Företaget får en elräkning på 9 000 kronor (exklusive moms), som ska betalas 30 dagar senare.
12. Bokför en månadslön till ”granntjejen” på 12 000 kronor brutto och 15 770 kr
inklusive arbetsgivaravgift.
13. Företaget får en faktura för en tidigare leverans av varor från grossisten på 25 000 kronor
(exklusive moms). Alla varor som köpts in används under perioden till och med mars.
14. Företaget har sålt för 40 000 kronor (exklusive moms) under mars. Bokför intäkten.
Om moms
Eftersom du har räknat med moms så ska du också bokföra en momsavräkning, i detta fall kommer
företaget att senare få tillbaka pengar från staten. För att bokföra denna fordran kan man använda
konto 1650 som betyder momsfordran. Bokför detta som verifikation nummer 15.

När det står exklusive moms betyder det att momsen ska läggas på. OBS! Vid bokföring med moms, tänk då på vilken momssats som gäller.

Räkna med 30 % personalskatt.

Bifogat finns en mall som du bör använda dig av:

Konteringsrutor (Word-version)

Arktos 4392
Postad: 12 jan 11:58

Vad står det i din kursbok om konton, kontoklasser och kontering?
Det kan vara ett eller flera kapitel.
De Innehåller säkert många exempel med förklaringar.

Kom igen när du kan föreslå hur de fyra första affärshändelserna bör konteras.

Viss inspiration kan du kanske hämta här:
https://www.pluggakuten.se/trad/att-gora-en-bokforing-foretagsekonomi-1/
men grunderna måste du kolla upp i kursboken. 

Lollo.07 34
Postad: 12 jan 13:19

ok, tack.

nu har jag gör lite men känns ändå att det finns en hel del fel, ni får gärn kolla igenom och tipsa;)

 

Arktos 4392
Postad: 12 jan 15:40 Redigerad: 12 jan 15:43

Tyvärr för smått för att jag ska kunna läsa det.

Praktiska synpunkter
•  Börja med de fyra första konteringsrutorna
•  Låt beloppen vara högerställda (så att entalssiffrorna kommer under varandra)
•  Ange posterna i kontonummerordning (så man inte hoppar mellan kontoklasserna) 

Något att fråga om i de första fyra rutorna?

Lollo.07 34
Postad: 12 jan 18:12

Lollo.07 34
Postad: 12 jan 18:12

detta är en tydligare bild:)

Lollo.07 34
Postad: 12 jan 19:14

På eget köp och varuinköp så har jag fått 155 00, medans alla andra jag har sett fick 115 000, vet någon vad jag har gjort för fel?

Arktos 4392
Postad: 12 jan 19:23

Vilka affärshändelser tänker du på här?

Nu är rutorna lättlästa.

• Låt beloppen vara högerställda (så att entalssiffrorna kommer under varandra)
• Ange posterna i kontonummerordning
   (så man inte hoppar fram och tillbaka mellan kontoklasserna)

Lollo.07 34
Postad: 12 jan 19:29

förlåt jag har några digoser bland annat förståelse svårigheter. så vill bara dubbel kolla vad du menar. menar du att vad frågan handlar om i såfall så har vi fått en verifikationslista

 

Följande händelserska bokföras med hjälp av konteringsrutor. OBS! Om inte annat anges sker
betalning direkt till och från företagets bankkonto (kontonummer 1930). (Mallen med konteringsrutor
finns att ladda ner i uppgiften.)
För att nå högsta omdöme ska alla bokföringarna vara korrekta och du ska också bokföra momsen
med korrekta momssatser.
Januari månad
1. Aktiekapital (insättning av eget kapital) på 100 000 kronor (redan bokfört i mallen).
2. Bokför ett banklån på 150 000 kronor.
3. Företaget betalar lokalhyra för första kvartalet, 18 000 kronor (som i detta fall är momsfritt).
4. I januari månad sker inköp av inventarier för 155 000 kronor (exklusive moms).
5. Bokför en månadslön till ”granntjejen” på 12 000 kronor brutto och 15 770 kr
inklusive arbetsgivaravgift.
6. Företaget har sålt för 30 000 kronor (exklusive moms) under januari. Bokför intäkten.
Februari månad
7. Personalskatt och arbetsgivaravgift överförs till avräkningskontot 1630 och betalas
därefter in till Skattemyndigheterna via bank.
8. Bokför en månadslön till ”granntjejen” på 12 000 kronor brutto och 15 770 kr
inklusive arbetsgivaravgift.
9. Företaget har sålt för 35 000 kronor (exklusive moms) under februari. Bokför intäkten.
Mars månad
10. Personalskatt och arbetsgivaravgift överförs till avräkningskontot 1630 och betalas
därefter in till Skattemyndigheterna via bank.
11. Företaget får en elräkning på 9 000 kronor (exklusive moms), som ska betalas 30 dagar senare.
12. Bokför en månadslön till ”granntjejen” på 12 000 kronor brutto och 15 770 kr
inklusive arbetsgivaravgift.
13. Företaget får en faktura för en tidigare leverans av varor från grossisten på 25 000 kronor
(exklusive moms). Alla varor som köpts in används under perioden till och med mars.
14. Företaget har sålt för 40 000 kronor (exklusive moms) under mars. Bokför intäkten.
Om moms
Eftersom du har räknat med moms så ska du också bokföra en momsavräkning, i detta fall kommer
företaget att senare få tillbaka pengar från staten. För att bokföra denna fordran kan man använda
konto 1650 som betyder momsfordran. Bokför detta som verifikation nummer 15.

Lollo.07 34
Postad: 12 jan 19:31

förlåt har några dignoser bland annat förståelse svårigehetr så fatar inte riktigt vad du menar med din första fråga  men verifikationslistan finns längst uppe ifall det kan vara till hjälp, tack 

Arktos 4392
Postad: 12 jan 19:48 Redigerad: 12 jan 19:49

Vilken affärshändelse avser du når du säger "eget köp och varuinköp"  i #7 ?
Är det den här?
4. I januari månad sker inköp av inventarier för 155 000 kronor (exklusive moms).
Eller är det någon annan?

Lollo.07 34
Postad: 12 jan 19:56

yes det är de!

Arktos 4392
Postad: 12 jan 21:01 Redigerad: 12 jan 21:11

OK, men den handlar inte om varuinköp, sådant som hamnar i ett varulager.
Här köper man inventarier, som är en anläggningstillgång.
Finns det något tillgångskonto för inventarier?
Vilket belopp ska föras till inventariekontot?
Debet eller Kredit?

Hur mycket ska man sedan betala  för dessa inventarier?
Man får här en skuld till leverantören på detta belopp.
Finns det något konto för leverantörsskulder?
Vilket belopp ska föras till detta konto?
Debet eller Kredit?

Momsen ska vi också betala. Hur mycket då?
Den får vi tillbaka sedan, så den är en fordran på skatteverket.
Finns det något bra momskonto? [det är normalt ett skuldkonto]
Vilket belopp ska föras till "momskontot"?
Debet eller Kredit?

Summan av beloppen i debet ska nu vara lika med summan av beloppen i kredit.

Som du ser är det mycket att tänka på, särskilt så här i början.
Efter några exempel kommer du att bli van vid hur man kan resonera.
Kolla text och exempel i kursboken!

Lollo.07 34
Postad: 13 jan 12:24

ok, tack:)

Lollo.07 34
Postad: 17 jan 16:41

jag stängde ner förra tråden 

Lollo.07 34
Postad: 17 jan 16:45

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ni får göra kolla igenom och kolla vart felet är, då jag behöver koplittera detta. läraren sa att från 1-3 var rätt men resten behöver jag kolla igenom 

Arktos 4392
Postad: 17 jan 17:44 Redigerad: 17 jan 18:28
Arktos skrev:

OK, men den handlar inte om varuinköp, sådant som hamnar i ett varulager.
Här köper man inventarier, som är en anläggningstillgång.
Finns det något tillgångskonto för inventarier?
Vilket belopp ska föras till inventariekontot?
Debet eller Kredit?

Hur mycket ska man sedan betala  för dessa inventarier?
Man får här en skuld till leverantören på detta belopp.
Finns det något konto för leverantörsskulder?
Vilket belopp ska föras till detta konto?
Debet eller Kredit?

Momsen ska vi också betala. Hur mycket då?
Den får vi tillbaka sedan, så den är en fordran på skatteverket.
Finns det något bra momskonto? [det är normalt ett skuldkonto]
Vilket belopp ska föras till "momskontot"?
Debet eller Kredit?

Summan av beloppen i debet ska nu vara lika med summan av beloppen i kredit.

Som du ser är det mycket att tänka på, särskilt så här i början.
Efter några exempel kommer du att bli van vid hur man kan resonera.
Kolla text och exempel i kursboken!

Bra! Då återvänder vi till affärshändelse 4
Hur vill du nu kontera den?

Lollo.07 34
Postad: 17 jan 18:38

utifrån verifikations listan, eller finns det något annatg  sätt 

Arktos 4392
Postad: 17 jan 22:09

Visst, men ska vara rimliga konton och belopp.
Se kommentarerna i #13 ovan.

Lollo.07 34
Postad: 18 jan 00:43

Jaha, kan du ge ett exempel på hur det ska se ut i början så kan jag fortsätta sen. fattar inte riktigt va du försökte säga med #13. :)

Lollo.07 34
Postad: 18 jan 00:45

är det inte typ att jag ska skriva allt som finns med på verifikationslistan fast här? känner mig väldigt förvirrad

Arktos 4392
Postad: 18 jan 12:53
Arktos skrev:

OK, men den handlar inte om varuinköp, sådant som hamnar i ett varulager.
Här köper man inventarier, som är en anläggningstillgång.
Finns det något tillgångskonto för inventarier?
Vilket belopp ska föras till inventariekontot?
Debet eller Kredit?

Hur mycket ska man sedan betala  för dessa inventarier?
Man får här en skuld till leverantören på detta belopp.
Finns det något konto för leverantörsskulder?
Vilket belopp ska föras till detta konto?
Debet eller Kredit?

Momsen ska vi också betala. Hur mycket då?
Den får vi tillbaka sedan, så den är en fordran på skatteverket.
Finns det något bra momskonto? [det är normalt ett skuldkonto]
Vilket belopp ska föras till "momskontot"?
Debet eller Kredit?

Summan av beloppen i debet ska nu vara lika med summan av beloppen i kredit.

Som du ser är det mycket att tänka på, särskilt så här i början.
Efter några exempel kommer du att bli van vid hur man kan resonera.
Kolla text och exempel i kursboken!

Här är #13 i repris så vi slipper bläddra i tråden.

Vi tar ett stycke i taget.
Varuinköp till caféet är sådant som ständigt går åt och måste"fyllas på", 
sådant som bullar och bakelser, kaffebönor, pappersservetter.

Inventarier är sådant som bord och stolar, butiksinredning och kaffemaskiner.
De nyttjas varje dag men håller länge,  byts ut efter några år.

Kolla vad boken säger om omsättningstillgångar och anläggningstillgångar.

Leta upp (i kontoplanen, se boken) ett lämpligt konto  för inventarier.

Etc..

Lollo.07 34
Postad: 24 jan 14:15

ok, då ska jag kolla up hur mycket varuinköpen är och sen skriva  ner det i m¨naden istället för inventarier

Svara
Close