Begreppsförståelse
Hej,
Jag har fått en fråga som ser ut så här;
Men jag förstår inte riktigt vad det är de frågar om. Ska jag bevisa att 15 = 45 - 30 är detsamma som cos15 = (sqrt6 + sqrt2)/4 ? Isåfall vet jag hur jag ska lösa uppgiften, men om inte; hur ska uppgiften tolkas?
I övriga uppgifter har det stått "Visa att", men "Visa med ledning av att" har jag aldrig stött på. Det kanske bara jag som är trött i huvudet och övertänker lite, men vore tacksam för svar iallafall!
/Nova
"Visa"-uppgifter handlar om att du ska bevisa att påståendet stämmer. Lättast är att du tar ena ledet och skriver om det tills det liknar andra ledet. I detta fall kan du börjar med att skriva cos(15) som cos(45-30) och sedan använda subtraktionsformeln för cos
mrpotatohead skrev:"Visa"-uppgifter handlar om att du ska bevisa att påståendet stämmer. Lättast är att du tar ena ledet och skriver om det tills det liknar andra ledet. I detta fall kan du börjar med att skriva cos(15) som cos(45-30) och sedan använda subtraktionsformeln för cos
Aha okej, jamen då var det inte så invecklat ändå. Tack så mycket!